Nowe badania Korn Ferry ujawniają rosnącą liczbę „aktywnie niezaangażowanych” pracowników w biurze. Czy firmy mogą powstrzymać spadek motywacji zatrudnionych po powrocie do pracy stacjonarnej?
Wielu szefom firm towarzyszy nadzieja, że pracownicy powracający do biura chętnie spotkają się ze współpracownikami i wrócą do „przedpandemicznej” organizacji pracy. Niestety, tego zapału nie podzielają sami pracownicy, którzy czują, że równie dobrze, albo nawet lepiej, mogą wykonywać swoje obowiązki w domu. Według nowego sondażu Korn Ferry najbardziej niezaangażowani pracownicy to ci, których praca może być wykonywana zdalnie. W tej grupie 7% „aktywnie się wycofało” w zeszłym roku. „Ci ludzie nie usłyszeli korporacyjnego komunikatu o tym, dlaczego muszą być w biurze, który miałby dla nich sens” — wyjaśnia ekspertka ds. transformacji siły roboczej Maria Amato, starszy partner klienta w Korn Ferry.
Pomimo tego rosnąca liczba liderów wciąż naciska na przyciągnięcie pracowników z powrotem do biura. Według firmy zajmującej się ochroną budynków, Kastle Systems, po raz pierwszy od początku pandemii ponad 50% pracowników w dużych miastach pracuje teraz stacjonarnie. Ale produktywność pozostaje problemem, który niepokoi liderów, zwłaszcza w tak trudnym otoczeniu gospodarczym.
Według ekspertów Korn Ferry niewielu pracowników skarżyło się, gdy firmy przeszły w 2021 r. na politykę hybrydową. Pracownicy byli empatyczni wobec swoich menedżerów, którzy zmagali się z trudną sytuacją. Przez pewien czas dni w biurze były dla wielu pracowników okazją do spotkania starych znajomych. „Ci hybrydowi pracownicy powinni cieszyć się zaletami kultury biurowej” — mówi Amato. Potem do głosu doszła rzeczywistość. Według Amato pracownicy obciążeni opieką nad dziećmi lub osobami starszymi, ale także osoby mieszkające samotnie, odczuwali namacalne niedogodności i narzekali na powrót do biura.
Menedżerowie spodziewali się problemów z powrotem do tradycyjnego modelu pracy, ale opór pracowników zaskoczył wielu z nich. Z badania wynika, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy wzrosła liczba skarg na niepotrzebne dojazdy i czas spędzony stacjonarnie, zwłaszcza wśród pracowników, którzy nie widzą usprawiedliwienia dla przebywania w biurze. „Kiedy ludzie są proszeni o robienie rzeczy, które nie mają większego celu, tracą zaufanie do organizacji” — mówi Amato.
Grant Duncan, dyrektor zarządzający i lider sektora mediów, rozrywki oraz cyfrowego regionu EMEA w Korn Ferry UK, uważa, że istnieje wiele zagrożeń. „Przywracając na siłę pracę w biurze, można utracić lojalność wobec organizacji, a także poczucie zespołowości” — mówi. Ekspert twierdzi, że jeśli obecni pracownicy artykułują swoje wątpliwości podczas rozmów z innymi pracownikami, a nawet z klientami, może to spowodować utratę reputacji. „Ludzie po prostu wykonują polecenia i nie czują, że naprawdę są ważni i dają z siebie wszystko” — wyjaśnia z kolei Tamara Rodman, starszy partner klienta w dziale kultury, zmian i komunikacji w firmie Korn Ferry.
Przywracanie na siłę pracy w biurze można spowodować utratę lojalności pracowników wobec organizacji oraz poczucia zespołowości.
Rozwiązanie braku zaangażowania zaczyna się od komunikacji. Polityka korporacyjna powinna być spójna i zrozumiała dla poszczególnych pracowników, co prawdopodobnie wiąże się z dostarczaniem różnych wyjaśnień każdemu działowi z osobna. „Pomyśl o tym, jak zmiana modelu pracy wpłynie na różne zespoły” — mówi Amato. Rzadko zdarza się, aby scentralizowane komunikaty działały w całej organizacji.
Firmy, które borykają się ze spadkami zaangażowania, powinni stworzyć pracownikom na nowo cel pracy, co zdaniem ekspertów zaczyna się od starannego włączenia pozytywnych doświadczeń z pracy grupowej każdego dnia pracy w biurze. Oznacza to tworzenie środowisk i sytuacji, które dają ludziom powód do obecności na miejscu. Może to oznaczać planowanie sesji zdjęciowych lub wideo, burzy mózgów w sali konferencyjnej lub spotkań z gośćmi, kierownictwem wyższego szczebla oraz klientami. „Przede wszystkim spraw, aby ludzie mieli powód, by przychodzić” — mówi Duncan.
Autorzy
Maria Amato
senior Client Partner w Ameryce Północnej, Korn Ferry
Grant Duncan
dyrektor zarządzający i lider sektora mediów, rozrywki i technologii cyfrowych na region EMEA, Korn Ferry
Tamara Rodman
senior Client Partner, Culture, Change & Communications, Korn Ferry
Artykuł opublikowany za zgodą firmy Korn Ferry.