Efektywność działań sprzedażowych zależy od wielu czynników, takich jak sektor, koniunktura czy nawet doświadczenia szefa sprzedaży.
Opinie o tym, które z nich są najważniejsze lub – ogólniej – co najsilniej wpływa na sukces w sprzedaży, są bardzo podzielone. Naszym zdaniem, istnieją czynniki uniwersalne, pozwalające na poprawę wyników sprzedaży, w tym jej rentowności, które da się zidentyfikować i zmierzyć, choć czasami nie jest to oczywiste, a nawet na pierwszy rzut oka paradoksalne. Te czynniki są przedmiotem badań prowadzonych w Polsce. Na przykład zdecydowana większość ankietowanych przez nas menedżerów twierdzi, że bardzo istotna w procesie sprzedaży jest systematyczna budowa własnych baz danych zintegrowanych z nowoczesnym systemem CRM. Co z tego, kiedy praktyka pokazuje, że 60–70% systemów CRM wdrożono źle.
Jak więc skutecznie podnieść efektywność sprzedaży? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, bazując na wynikach Polskiego Badania Sprzedaży 2017, opiniach prezesów polskich spółek oraz naszych doświadczeniach projektowych.