Streszczenie: W Polsce rośnie zapotrzebowanie na specjalistów IT, co widać nie tylko w dużych firmach, lecz także w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz administracji publicznej. Cyfryzacja przyspiesza, ale rynek pracy nie nadąża za tempem tych zmian – brakuje nawet 150 tysięcy specjalistów IT. Wyzwania dotyczą zarówno rekrutacji, jak i utrzymania pracowników w tej branży. Firmy starają się przyciągać kandydatów elastycznymi formami zatrudnienia, wysokimi zarobkami i możliwościami rozwoju, ale jednocześnie konkurują ze sobą nie tylko lokalnie, lecz także globalnie – wielu specjalistów wybiera pracę zdalną dla zagranicznych podmiotów. Z drugiej strony, eksperci zwracają uwagę na konieczność systemowego wsparcia – m.in. reformy edukacyjne oraz programy przekwalifikowania, które pozwolą zwiększyć pulę dostępnych kandydatów. Branża IT pozostaje atrakcyjna, ale wyzwania kadrowe mogą spowolnić rozwój cyfrowej gospodarki, jeśli nie zostaną podjęte skoordynowane działania ze strony firm, państwa i instytucji edukacyjnych.
Działamy w branży IT, w której obserwujemy trend wzrostowy w outsourcingu. Zachodnie firmy otwierają w Polsce centra usług wspólnych (SSC – shared services center), ponieważ mamy wykształconą kadrę, podobną kulturę biznesową i należymy do europejskiego, wspólnego rynku. Lokalne firmy także mają coraz większe potrzeby w zakresie IT.
Globalne organizacje o wysokim poziomie zinformatyzowania procesów, na przykład z branży finansowej czy telekomunikacyjnej, coraz częściej stawiają na wykorzystywanie rozwiązań własnych tworzonych, utrzymywanych i rozwijanych właśnie poprzez SSC. Z kolei firmy lokalne tworzą je, wykorzystując rozbudowane własne działy IT. Oba te kierunki stymulują rozwój outsourcingu w zakresie specjalistów IT. W naszej branży na rynku pracy dominującą pozycję ma pracownik, co utrudnia pozyskiwanie specjalistów do obsadzenia wakatów, a procesy rekrutacyjne trwają długo i często nie przynoszą oczekiwanych efektów.
Kiedy startuje projekt i zespół jest potrzebny od zaraz, często jedynym sposobem na jego realizację w wyznaczonym czasie jest skorzystanie z usług jednego, czasem kilku outsourcerów. Dodatkowym czynnikiem wzrostu jest to, że w ostatnich latach wiele firm postawiło na rozbudowę działów IT i przejęcie odpowiedzialności za realizacje projektów od zewnętrznych dostawców. To znaczy, że coraz częściej przedsiębiorcy odchodzą od zamawiania gotowych systemów opatrzonych klauzulami zabraniającymi samodzielnych modyfikacji na rzecz rozwiązań otwartych lub wręcz tworzenia własnych rozwiązań, uniezależniając się od dostawców zewnętrznych. Ten trend widać szczególnie tam, gdzie rozwiązanie daje przewagę i nie jest wystandaryzowane jak choćby systemy ERP.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Technologia zmienia outsourcing
,
Weronika Podhorecka PL
Analitycy wieszczą nową falę transformacji w outsourcingu procesów biznesowych.
W mojej ocenie na taki kierunek rozwoju wpływają oczekiwania pionów biznesowych, które wymagają szybkiego wprowadzania zmian w systemach za możliwie niewielką cenę. W sytuacji, kiedy zmianę w systemie trzeba dokładnie opisać, dostawca zewnętrzny musi przeprowadzić proces wyceny, trwają wyjaśnienia dotyczące zrozumienia zakresu i potrzeb, a na końcu zaczynają się negocjacje handlowe. Wtedy okazuje się, że samodzielne ich wprowadzanie byłoby szybsze i tańsze.
Żeby realizować zmiany i projekty, trzeba dysponować zespołem, a zapotrzebowanie na zasoby z reguły nie jest stałe w czasie. Obsługa zmiennego zapotrzebowania poprzez zatrudnianie, a następnie zwalnianie pracowników byłaby niewątpliwie kosztowna i do tego mogłaby rzucić cień na wizerunek pracodawcy. W tej sytuacji nieodzowna jest pomoc firm wynajmujących specjalistów IT, które są w stanie zapewnić klientowi dodatkowe osoby na czas realizacji projektu.
W ciągu ostatnich lat rola nowoczesnego outsourcera w branży IT bardzo się zmieniła. Dla tego typu firmy najważniejsze jest bycie długoterminowym miejscem pracy specjalistów, które zapewnia możliwości szkoleń i rozwoju, dostępu do ciekawych projektów u różnych klientów czy też komplet benefitów.
Z perspektywy szeroko rozumianego IT na rozwój outsourcingu wpłynie rosnąca popularność rozwiązań chmurowych, wynikająca z chęci uproszczenia infrastruktury IT i ograniczenia na nią nakładów. Do chmury przekonały się nie tylko mniejsze firmy, ale także duże korporacje, a nawet niektóre banki, co jeszcze kilka lat temu byłoby nie do pomyślenia.
Z kolei z naszej perspektywy kluczowy wydaje się być rozwijający się outsourcing usług pracowniczych – powstające w Polsce centra usług wspólnych z obszaru oprogramowania, administrowania systemami i infrastrukturą zatrudniają co roku tysiące nowych pracowników, a eksport usług staje się jednym z motorów polskiej gospodarki. Polska, choć nie oferuje tanich usług, jest jednak bardzo konkurencyjna w relacji uzyskiwanych efektów do poniesionych nakładów. Zachodnie firmy stawiają nie tylko na niskie koszty zatrudnienia, ale też oceniają efektywność lokalizacji, dlatego wiele inwestycji rozwinęło się ze startowego poziomu kilkudziesięciu osób do znaczących pracodawców w danym regionie, którzy dają pracę tysiącom ludzi.
Niewątpliwie problemem w przyszłości może stać się wysycenie rynku specjalistów. Wysoki popyt stymulowany przez centra usług będzie prowadził do dalszego wzrostu wynagrodzeń w branży i dążenia do optymalnego wykorzystania zasobów, a to daje rynkową szansę firmom outsourcingowym, które wynajmują takich fachowców.
Przeczytaj pozstałe komentarze »
Kompleksowe podejście do klienta
Dariusz Petynka PL
Wiele firm outsourcingowych konsoliduje się, aby zapewnić swoim klientom pakiet kompleksowych usług.

