Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Wielu twórców start‑upów obawia się, że opóźnianie komercjalizacji pomysłu doprowadzi do fiaska ich biznesu. Z tego względu młodzi przedsiębiorcy, starając się jak najszybciej dotrzeć z produktem do klientów, chwytają się pierwszej strategii, jaką uda im się sformułować. W rezultacie przegrywają walkę z firmami, które weszły na rynek później, ale były do tego lepiej przygotowane. Jak więc zaplanować wejście na rynek, by nie stracić szans wynikających ze zwinnej przedsiębiorczości? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w bloku artykułów zatytułowanych Czy młode firmy potrzebują strategii.

Zaczynamy od artykułu Strategia dla start‑upów, w którym Joshua Gans, Erin L. Scott i Scott Stern, profesorowie z Rotman School of Management i MIT Sloan School of Management, stawiają tezę, że start‑upy mogą zwiększyć swoje szanse wyboru właściwej drogi, jeśli rozważą cztery standardowe strategie dotarcia na rynek i wybiorą tę, która będzie najbardziej obiecująca oraz zbieżna z wartościami i motywacją ich założycieli. Autorzy podają przy tym przykłady firm, które dzięki opisywanemu podejściu nauczyły się trwale wytwarzać i przechwytywać wartość. Z opinią autorów polemizuje Carl Schramm, profesor innowacyjności na Syracuse University, który uważa, że lepszym modelem dla młodych firm jest jak najszybsze tworzenie produktów o minimalnej funkcjonalności w celu uzyskania opinii klientów i jego dalszego doskonalenia metodą iteracyjną. Zwolennikami elastyczności i zwinności są również uczestnicy debaty zatytułowanej Stwórz coś i zacznij to sprzedawać. Założyciel internetowego sklepu meblowego Niraj Shah, współzałożyciel funduszu VC Bijan Sabet i rozwijająca swój piąty start‑up Jennifer Lum uważają, że w dzisiejszych realiach rynkowych metodyka szczupłych start‑upów przynosi lepsze efekty niż długofalowe planowanie.

Efektywność zwinnych metodyk zarządzania potwierdzają też polscy menedżerowie, zatrudnieni zarówno w młodych start‑upach, jak i w firmach z wieloletnią historią. W artykule Podróż z przesiadkami na nowe rynki przedstawiamy unikalny model szybkiej ekspansji zagranicznej, jaki agent turystyczny eSky wypracował podczas wchodzenia na nowe rynki. W kolejnym tekście, zatytułowanym Usprawniliśmy proces rekrutacji dzięki zwinnemu zarządzaniu, opisujemy przebudowę firmowego systemu rekrutacyjnego w duchu agile.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę powodzenia w łączeniu strategii i zwinności.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy