Kryzys spowodowany pandemią COVID‑19 niesie ze sobą mnóstwo wyzwań, lecz ma także drugie, pozytywne oblicze. Takimi właśnie – pozytywnymi – doświadczeniami podzielili się z nami wybitni eksperci i praktycy biznesu, współtworzący Radę Programową MIT SMR Polska.
Spotkanie, które ze względu na pandemię odbywało się całkowicie w formie zdalnej, rozpoczął Paweł Górecki, redaktor naczelny MIT Sloan Management Review Polska. Przedstawił i powitał wszystkich zebranych, naszkicował też ramy czasowe spotkania. Przede wszystkim jednak skupił się na podziękowaniach związanych z minionym już II Kongresem MIT Sloan Management Review Polska, który zaczynał być organizowany w formie tradycyjnej, jeszcze w czasach przedcovidowych. To właśnie inspiracje ze strony członków Rady sprawiły, że ostatecznie odbył się on – i to w formie całkowicie zdalnej. I okazał się wielkim sukcesem.
W III posiedzeniu Rady Programowej MIT Sloan Management Review Polska udział wzięli:
Tomasz Czechowicz, prezes i główny właściciel MCI Capital
Marek Dietl, prezes Giełdy Papierów Wartościowych
Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego Orange Polska
Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka
Kuba Piwowar, Technology Researcher, Google (w zastępstwie Piotra Marca)
Przemysław Polaczek, partner zarządzający Grant Thornton
Prof. Aleksandra Przegalińska, filozofka, publicystka, ekspertka w dziedzinie AI w Akademii Leona Koźmińskiego i MIT
Arkadiusz Rodak, Lider ds. Industry 4.0, Astor (w zastępstwie Jarosława Gracela)
Anna Streżyńska, była minister cyfryzacji, obecnie współzałożycielka i prezes spółki MCIndeks górny 22 Innovations
Ewa Wenerowicz, CEO Vivus.pl, wiceprezydent Pracodawców RP
Piotr Wiśniewski, dyrektor zarządzający DB77, trener biznesu
ICAN Institute reprezentowany był przez dr. Witolda Jankowskiego, prezesa firmy, oraz Andrzeja Jacaszka, dyrektora zarządzającego. W spotkaniu uczestniczyli także, oprócz Pawła Góreckiego, redaktora naczelnego MIT Sloan Management Review Polska, członkowie innych działów ICAN Institute.
Do tego samego tematu – wspominając przełomowy Kongres MIT Sloan Management Review Polska – nawiązał Andrzej Jacaszek, dyrektor zarządzający ICAN Institute. Przedstawił przy tym działanie redakcji MIT SMRP jako element większej całości ekosystemu ICAN, na który składa się także m.in. drugi tytuł – ICAN Management Review a także webinaria organizowane w studiu multimedialnym, którego nowa odsłona pozwala na organizowanie wydarzeń online na najwyższym, światowym poziomie. W ciągu ostatnich kilku miesięcy, już w czasie pandemii, odbyło się ich w tym studiu ponad sto.
Pozytywne skutki kryzysu
Zaproszeni eksperci i praktycy biznesu podzielili się następnie ciekawymi refleksjami związanymi między innymi z pozytywnymi efektami kryzysu w ich organizacjach.
Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka przedstawił zrealizowany z dużym rozmachem program częstego ankietowania pracowników, jako nowego kanału komunikacji w firmie w czasach kryzysu. Efekty okazały się zaskakująco wręcz pozytywne – poziom zaangażowania pracowników jest obecnie najwyższy w historii firmy. Udało się też przygotować nową, 10‑letnią strategię rozwojową.
Marek Dietl, prezes Giełdy Papierów Wartościowych, przyznał, że Giełda notuje obecnie rekordowe zyski. Zwrócił też uwagę na wyjątkowo nierównomierne czy wręcz niesprawiedliwe odczuwanie skutków kryzysu przez poszczególne branże. Zyskują firmy technologiczne i biotechnologiczne, natomiast krwawią banki, energetyka, branża detaliczna.
Nie pamiętam kryzysu, który by kiedykolwiek wprowadził aż takie rozwarstwienie. Bogaci stają się jeszcze bogatsi, a biedni jeszcze biedniejsi.
Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego Orange Polska, opowiedziała, w jaki sposób zmieniła się sytuacja potentata branży telekomunikacyjnej. Pewne usługi, takie jak roaming, przestały być popularne w związku z częściowym lockdownem, natomiast inne, zwłaszcza te związane z dostępem do internetu poprzez sieć światłowodową, cieszą się niespotykanym wcześniej zainteresowaniem.
Oceniła, że z punktu widzenia Orange znajdujemy się obecnie w trzeciej fazie kryzysu: wiele firm przeszło już etap gorączkowej reorganizacji modelu działania (faza pierwsza) i letniego uspokojenia w ramach „nowej normalności” (faza druga), by obecnie w końcówce roku 2020 skupić się na inwestycjach mających zapewnić sprawne funkcjonowanie w roku kolejnym: infrastrukturze, centrach danych, kopiach zapasowych, cyberbezpieczeństwie.
Pewne poruszenie wśród uczestników spotkania wywołał Kuba Piwowar, zastępujący na nim Piotra Marca, regionalnego szefa Google Marketing Platform. Przypomniał z jednej strony, że Google bardzo szybko i łatwo przeszło na model pracy zdalnej (100 tysięcy pracowników na całym świecie w ciągu tygodnia), ale zaznaczył równocześnie, że według obecnych założeń firmy powrót do pracy biurowej nastąpi dopiero w lipcu 2021 roku.
Konkurs, Kongres i plany na przyszłość
Kolejnymi punktami spotkania było omówienie konkursu Mistrz Innowacyjnej Transformacji, dokonane przez Mariusza Smolińskiego, dyrektora ICAN Research, oraz przedstawienie najciekawszych wydarzeń, które będą realizowane przy współpracy z Massachusetts Institute of Technology. Opowiedzieli o nich dr Witold Jankowski, prezes ICAN Istitute, oraz Paulina Kaczmarek, Senior Marketing Manager.
Członkowie Rady Programowej zaproszeni zostali do dyskusji dotyczącej tematyki kolejnego, trzeciego już Kongresu MIT Sloan Management Review Polska, który odbędzie się 21‑22 kwietnia 2021 roku. Ciekawe propozycje zarówno tematów, jak i potencjalnych prelegentów przedstawiali: Anna Przegalińska, Piotr Wiśniewski, Ewa Wernerowicz, Arkadiusz Nowak, Przemysław Polaczek i Tomasz Czechowicz.
Prezes Witold Jankowski omówił następnie założenia programu rozwojowego ICAN‑MIT SMRP Cyfrowa Transformacja Biznesu: od strategii do procesu transformacji z uwzględnieniem czterech kluczowych obszarów tematycznych: cyfrowy model biznesowy, cyfrowa organizacja, cyfrowe środowisko pracy i cyfrowe zarządzanie.
Ponad 2‑godzinne spotkanie zakończyło się podsumowaniem dokonanym przez Andrzeja Jacaszka i Pawła Góreckiego.