Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Pandemia uderzyła najmocniej w przedsiębiorczość kobiet

Jak wynika z najnowszego badania „Global Enterpreneurship Monitor 2020/2021”, pandemia negatywnie wpłynęła na przedsiębiorczość Polaków. Sytuacja spowodowana koronawirusem dużo mocniej dotknęła kobiety, przez co znacznie rzadziej niż mężczyźni decydowały się one na założenie firmy.

W Polsce na jedno przedsiębiorstwo zakładane przez kobietę przypadają obecnie dwa otwierane przez mężczyzn. Eksperci przygotowujący badanie tłumaczą te dysproporcje pomiędzy płciami tym, że to właśnie kobiety podczas pandemii musiały  częściej rezygnować z planów zawodowych i zająć się domem oraz dziećmi. Z pozyskanych danych wynika jednak również, że Polacy ogólnie – niezależnie od płci – niezbyt chętnie próbują swoich sił w roli przedsiębiorców.

Wytrwały jak polski przedsiębiorca

W 2020 roku jedynie jeden na 20 dorosłych decydował się na otworzenie biznesu. I choć te dane mogą niepokoić, to warto dodać, że Polacy są konsekwentni i wytrwali w prowadzeniu biznesu – możemy się pochwalić drugim pod tym względem wynikiem w Europie (zaraz za Grecją). Z najnowszego raportu Global Entrepreneurship Research Association wynika, że 12% Polaków w wieku od 18 do 64 roku życia od 4 ostatnich lat nieprzerwanie prowadziło swoje przedsiębiorstwo. Być może dopiero „Polski Ład” przyczyni się do pogorszenia tej statystyki.

W trakcie pandemii kobiety rzadziej decydowały się na założenie firmy

Co ciekawe, największą przedsiębiorczość kobiet zaobserwowano na Bliskim Wschodzie i w państwach afrykańskich. W przypadku sześciu krajów (Kazachstanu, Indonezji, Togo, Omanu, Angolii i Arabii Saudysjkiej), to właśnie panie częściej niż mężczyźni zakładają nowe firmy.

To jednak wyjątki. W pozostałych krajach szefami młodych przedsiębiorstw są przede wszystkim mężczyźni. I choć w Polsce do tej pory nowe firmy porównywalnie często zakładali mężczyźni i kobiety, to w 2020 roku to się zmieniło i na jedno nowe przedsiębiorstwo stworzone przez kobietę przypadały dwa zakładane przez mężczyzn.

Pandemia uderzyła najmocniej w przedsiębiorczość kobiet

Indeks górny Znam kogoś, kto rozpoczął lub zakończył działalność w wyniku pandemii (% dorosłych, którzy odpowiedzieli pozytywnie). Źródło: Global Enterpreneurship Monitor 2020/2021. Indeks górny koniec

Nie zakładamy firm, bo obawiamy się porażki

40% Polaków dopuszcza możliwość otworzenia nowego biznesu, jednak przed decyzją o założeniu firmy powstrzymuje ich obawa porażki. Co ciekawe, ten wskaźnik mimo pandemii zmniejszył się w zeszłym roku (w 2019 roku wynosił ok. 46%). Sugeruje to, że sytuacja może się jeszcze zmienić na lepsze, w miarę luzowania obostrzeń gospodarczych. Czas pokaże, czy w kolejnych miesiącach oddech, jaki gospodarce zapewniły masowe szczepienia, uruchomi potencjał Polek i Polaków, zachęcając potencjalnych przedsiębiorców do częstszego podejmowania <a href=>ryzyka.

Polacy chcą zmieniać otaczającą ich rzeczywistość

Stanowi to również sygnał dla pracodawców, którzy będę musieli walczyć o utrzymanie utalentowanych pracowników i pozyskanie nowych. Dlatego już dziś warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób utrzymać w firmie kluczowe osoby, którzy – jak wynika z <a href=>ostatnich danych podanych przez portal Pracuj.pl – w ostatnich miesiącach aktywnie przeglądają oferty pracy i chętnie zmieniliby miejsce zatrudnienia, jeśli tylko otrzymaliby większe wynagrodzenie i możliwość rozwoju.

W Polsce inne są też motywacje osób, które decydują się spróbować sił „na swoim”. Częściej niż obywatele innych państw decyzja o otwarciu własnej działalności gospodarczej związana jest z chęcią zmieniania świata. Z tego powodu, aby zatrzymać talenty w firmie, nie wystarczy <a href=>zaproponować podwyżkę. Warto podejść bardziej partnersko do współpracowników i próbować realizować ich marzenia i aspiracje wewnątrz przedsiębiorstwa, a nie poza nim.

Indeks górny Źródło: Badanie Global Enterpreneurship Monitor 2020/2021 zostało przeprowadzone w 2020 roku na grupie 140 tysięcy osób w wieku od 18 do 64 roku życia z 46 krajów (w tym z Polski). Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Kobiety lepiej sobie radzą z pracą zdalną 

Jacek Tomczyk PL

Praca zdalna, która przed pandemią była kojarzona głównie z freelancerami i wolnymi zawodami, z dnia na dzień stała się koniecznością. Większość Polaków polubiła home office, co potwierdzają ostatnie badania przeprowadzone przez PwC.

Kobiety sukcesu w sieci stereotypów 

Anna Górska PL, Dorota Dobija , Joanna Koprowska PL

Droga kobiet na najwyższe stanowiska jest pełna cierni, ale też szans, po które nie zawsze w porę potrafią sięgać. O tym, co kryje się za sukcesem polskich liderek, jak przebiły szklany sufit i jakie decyzje podjęłyby zaczynając karierę rozmawiam z prof. Dorotą Dobiją i dr Anną Górską z Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach przy Akademii Leona Koźmińskiego.

Skuteczne strategie społecznościowe 

Mikołaj Jan Piskorski

Większość firm nie odnosi sukcesów na internetowych platformach społecznościowych. Dzieje się tak dlatego, że ograniczają się one do przeniesienia do sieci swoich strategii cyfrowych. Tymczasem klientów nie interesują reklamy ani możliwość przekazywania opinii zwrotnych. Chcą nawiązywać relacje z ludźmi - nie z przedsiębiorstwami.

Jacek Tomczyk

Redaktor współpracujący MITSMR.pl i ICAN.pl


Najpopularniejsze tematy