Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Organizacja gotowa na przyszłość

Jakie firmy potrafią nie tylko przetrwać w zmieniającym się i niepewnym otoczeniu, ale również odnosić w nim sukcesy? Tylko takie, które mają zdolność do szybkiej adaptacji, proaktywnego reagowania na zmiany oraz antycypowania przyszłych trendów. Fundamentem takich przedsiębiorstw są umiejętność nieustannego uczenia się, innowacyjność oraz zdolność do absorbowania nowych technologii i przekształcania ich w przewagę konkurencyjną. Wszystkie te atrybuty cechują organizację gotową na przyszłość (Future Ready Organization).

Świat przechodzi w ostatnich dwóch dekadach szereg dynamicznych zmian, które w środowisku biznesowym wyniosły zmienność i niepewność na poziom dotychczas nieznany współczesnym liderom i menedżerom. Firmy na całym świecie stoją przed nowymi i złożonymi wyzwaniami, które będą kształtować ich przyszłość. Dlatego przedsiębiorcy już dziś muszą się przygotować na dynamiczne zmiany i podejmować odważne decyzje, aby sprostać rosnącej konkurencji i zachować swoją pozycję na rynku. Trend jest nieunikniony, o czym najlepiej świadczy przebieg Światowego Indeksu Niepewności WUI (World Uncertainty Index – zobacz ramkę Światowy Indeks Niepewności).

Wśród przyczyn, które odpowiadają za pogłębiającą się niepewność i zmienność ekosystemu biznesowego, możemy wymienić sześć kluczowych czynników.

1. Na pierwszy plan wysuwają się geopolityka i globalna gospodarka. Obecne czasy są naznaczone niestabilnością geopolityczną, która kształtuje globalne rynki. Przykłady takich napięć to nie tylko wojna w Ukrainie, lecz także sytuacje w innych regionach świata, gdzie na pierwszy plan wysuwają się konflikt między Izraelem a Palestyną oraz napięte stosunki pomiędzy Chinami i Tajwanem. W Europie zmagamy się z kryzysem migracyjnym, a globalny hegemon – Stany Zjednoczone – boryka się z polaryzacją społeczeństwa przed nadchodzącymi wyborami. Te, i nie tylko te, czynniki powodują, że firmy muszą funkcjonować w warunkach, gdzie trudno jest przewidzieć przyszłość i planować długoterminowe strategie. Na dodatek gospodarki zmagają się z coraz silniejszymi turbulencjami wynikającymi z dużych fluktuacji rynkowych, niestabilnych warunków makroekonomicznych oraz nieprzewidywalnych wydarzeń, takich jak pandemia COVID‑19. Firmy muszą być więc gotowe na gwałtowne zmiany, które mogą nastąpić z dnia na dzień, a fakt, że te zmiany nastąpią, jest jedynym pewnikiem w najbliższych latach.

2. Przeobrażenia natury geopolitycznej i gospodarczej wskazują, że obecnie żyjemy w okresie przejściowym, gdzie dotychczasowy ład światowy, ukształtowany po II wojnie światowej, zaczyna się kruszyć. Symptomami nadchodzących przeobrażeń są wzrost znaczenia nowych potęg gospodarczych, takich jak Chiny, oraz zmieniające się układy sojuszy i relacji międzynarodowych. Problem w tym, że nie mamy jasności co do tego, jak będzie wyglądał przyszły ład globalny. Ten brak pewności tym bardziej wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i gotowości na różne scenariusze.

3. XXI wiek cechuje się niespotykanie szybkim rozwojem nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, big data czy automatyzacja. Zmieniają one sposób działania firm, ale także redefiniują całe branże i modele biznesowe. Odgrywają przy tym podwójną rolę, jako siła burząca i kreująca. Z jednej strony technologie mogą destabilizować tradycyjne modele biznesowe, z drugiej zaś oferują nowe możliwości dla tych firm, które potrafią je skutecznie wdrożyć i zintegrować z codziennymi procesami.

Przeczytaj artykuł i poznaj inne czynniki, które mają wpływ na zmienność ekosystemu biznesowego. 

Paweł Kubisiak

Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"

Dr Witold Jankowski

Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Twórca polskiej edycji magazynu „Harvard Business Review”, założyciel i prezes ICAN Institute. Inicjator przełomowych dla polskiego biznesu spotkań ze światowymi autorytetami zarządzania, m.in. Marshallem Goldsmithem, Neilem Rackhamem, Berndem Schmittem. Współpracuje z najlepszymi ośrodkami badawczymi i szkoleniowymi na świecie (Imparta, Communispond, INSEAD i in.). Gorący zwolennik i propagator koncepcji evidence based management.

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy