biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Nowy krajobraz marketingu, czyli 5. raport Salesforce

Nowy krajobraz marketingu, czyli 5. raport Salesforce

Przed pięcioma laty Salesforce opublikował pierwszy raport „State of marketing” dotyczący marketingu. Po tych kilku edycjach badania można zauważyć wyraźne zmiany i kluczowe trendy.

Najważniejszą zmianą są oczekiwania klientów: 80% klientów twierdzi, że doświadczenie firmy jest równie ważne, jak jej produkty i usługi. Dzięki większemu wyborowi, większemu dostępowi do informacji i większej liczbie ofert potrzeba więcej taktu i precyzji, aby przyciągnąć, pozyskać i zatrzymać dzisiejszych doświadczonych klientów. Rezultatem jest znacznie bardziej złożony i ekscytujący krajobraz marketingowy.

Wydana dzisiaj piąta edycja raportu o stanie marketingu pokazuje, jak ważna jest ta zmiana. Dzięki ankiecie, w której udział wzięło ponad 4100 liderów marketingu na całym świecie, raport pełen jest cennych informacji dla marketerów poszukujących wglądu na strategiczne priorytety, wyzwania i technologie, które zmieniają ich zawód.

Według raportu blisko dwie trzecie marketerów uważa, że ich organizacja jest bardziej spójna w swojej pracy niż kiedykolwiek wcześniej. Specjaliści od marketingu – z unikalną perspektywą potrzeb, zachowań i trendów klientów – są szczególnie dobrze przygotowani do przyjęcia wiodącej roli w inicjatywach związanych z badaniem doświadczenia klienta. Podczas gdy ponad połowa (54%) skutecznych marketerów w swojej pracy korzysta z narzędzi badania doświadczeń klientów, to odsetek też wśród wszystkich pracowników firm wynosi już tylko 31%. To marketerzy są najbliżej klientów i najlepiej rozumieją ich potrzeby.

Personalizacja ponad wszystko

Dziś udane kampanie opierają się na stale rosnącej liczbie źródeł danych –  od stawek otwarcia poczty e‑mail, historii transakcji, po kliknięcia reklam – w celu dotarcia do odpowiedniej osoby z odpowiednią ofertą.

W rezultacie tempo, w jakim marketerzy rozszerzają swoje portfolio danych, jest oszałamiające. Przewiduje się, że mediana liczby źródeł danych wzrośnie z 10 w 2017 r. do 15 w 2019 r., co oznacza wzrost o 50% w ciągu zaledwie dwóch lat.

Badanie Salesforce wykazuje, że nie ma uniwersalnego rozwiązania w dążeniu do ujednolicenia danych klientów. Platformy zarządzania danymi (DMP), technologia, która od dawna wykorzystywana jest do optymalizacji reklam i optymalizacji mediów, są jednymi z takich rozwiązań i korzysta z nich aż 76% użytkowników.

Marketerzy oczekują, że ich użycie DMP wzrośnie o 64% do 2020 r. Mimo że korzystanie z DMP było w przeszłości zdominowane przez wydajność reklam i optymalizację mediów, obecnie najpopularniejsze zastosowania obejmują personalizację treści, rozpoznawanie tożsamości i zarządzanie nią.

Raport wskazuje również, że 53% klientów oczekuje, że otrzymywane przez nich oferty będą zawsze spersonalizowane, a 62% oczekuje, że firmy przewidują ich potrzeby. Personalizacja jest zatem pierwszym zadaniem dla marketerów.

Sztuczna inteligencja na topie

Raport nie pozostawia złudzeń w zakresie cyfrowej rewolucji: marketerzy coraz częściej sięgają po sztuczną inteligencję (AI), aby odblokować dane potrzebne do personalizacji na dużą skalę. Podczas gdy w 2017 roku tylko 20% marketerów twierdziło, że „intensywnie wykorzystuje” sztuczną inteligencję, to obecnie można zauważyć wzrost o 9 punktów procentowych.

Inne „inteligentne” technologie, takie jak Internet rzeczy (IoT) i rzeczywistość rozszerzona (AR), są również dodawane do zestawów narzędzi najlepszych sprzedawców. Jak każda poważna zmiana technologiczna, wzrost AI w marketingu przynosi nową falę pytań.

Ponad połowa (51%) sprzedawców twierdzi, że bardziej zależy im na zrównoważeniu personalizacji i prywatności niż dwa lata temu. Znalezienie tej równowagi może pozostać nieuchwytne. Tylko 30% marketerów jest w pełni usatysfakcjonowanych ich zdolnością do równoważenia personalizacji z prywatnością.

Wielokanałowość dalej kluczowa

Chociaż marketing w wielu kanałach nie jest nową koncepcją, wciąż jest w tej sferze wiele wyzwań. Tylko 28% marketerów jest całkowicie zadowolonych ze swojej zdolności do angażowania klientów w różnych kanałach na dużą skalę. W obecnych czasach, gdy klienci używają średnio 10 kanałów do komunikacji z firmami, wyzwanie jest tym bardziej wymagające. Współdziałanie z klientami w sposób dynamiczny i konwersacyjny jest teraz punktem odniesienia. Marketerzy oceniają zaangażowanie w czasie rzeczywistym zarówno jako najwyższy priorytet, jak i największe wyzwanie.

Średnio 32% marketerów angażuje się dynamicznie we wszystkich kanałach (wzrost z 28% w 2017 roku), podczas gdy średnio 29% określa swoje kanały jako wyciszone (wzrost z 21% w 2017 roku).

Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) śledzone przez marketerów zmieniają się. Sprawdzone wskaźniki, takie jak wzrost przychodów, efektywność sprzedaży i ruch w sieci, są najczęstszymi wskaźnikami marketingowymi. Na przykład 60% marketerów śledzi poziom zadowolenia klientów, a 52% monitoruje wskaźniki polecania klientów. Marketerzy stają się bardziej szczegółowi w sposobie śledzenia zaangażowania w kanałach cyfrowych, przyjmując analitykę społecznościową (54%) i analitykę mobilną (49%).

Opisywane coroczne badanie Salesforce „State of Marketing” dowodzi, że w firmach szybko rośnie rola marketingu i to właśnie doświadczenia zespołów marektingu mogą być kluczowe dla rozwoju biznesów.

Materiał partnerski