Przedsiębiorstwa budują swoją wartość zgodnie z trzema głównymi modelami: łańcucha wartości (value chain), warsztatu wartości (value shop/workshop) oraz sieci wartości (value network).
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Przezroczysta korporacja
W poszukiwaniu innowacji i przewagi konkurencyjnej korporacje coraz silniej angażują się we współpracę ze swoimi klientami i partnerami biznesowymi.
Łańcuch wartości
Tradycyjnie analiza wartości dodanej wykorzystuje koncepcję łańcucha wartości Portera i zakłada wyodrębnienie tzw. czynności związanych z wartością (techniczne i ekonomiczne). Firma wytwarza wartość, która mierzona jest ilością pieniędzy, jaką klienci są skłonni zapłacić za jej wyrób lub usługę. Jeżeli wartość ta jest większa od kosztu ponoszonego na jej generowanie, przedsiębiorstwo uważa się za rentowne.
Takie podejście nie obejmuje jednak wielu rodzajów biznesu, chociażby firm usługowych (na przykład banków, ubezpieczeń, budownictwa, usług profesjonalnych), w których trudno zidentyfikować surowce, które mogłyby być przetwarzane na produkt finalny.