LATO 2022. Nowy numer „MIT Sloan Management Review Polska”
W firmie jest tylko jeden szef. Jest nim klient. I może zwolnić każdego, włącznie z prezesem zarządu, po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej – twierdził Sam Walton, amerykański przedsiębiorca, założyciel między innymi sieci Walmart. Obecnie pozycja szefa‑klienta zdaje się jeszcze bardziej umacniać. Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja, zerwane łańcuchy dostaw, ale też ciągły rozwój technologiczny sprawiły, że konsumenci zmieniają styl życia, pracy i zwyczaje zakupowe oraz sposób, w jaki kontaktują się z firmami. W rezultacie tych zmian ewoluowały też ich potrzeby i oczekiwania względem marek. Co za tym idzie, coraz trudniej o kliencką lojalność. W tej sytuacji żadna firma nie może sobie pozwolić na to, by nie znać swoich odbiorców.
O tym, jak zmieniają się potrzeby klientów i jak je zaspokajać, piszemy w najnowszym, letnim, numerze „MIT Sloan Management Review Polska”.
Zachęcam do lektury wszystkich tekstów z magazynu, a w szczególności tych z bloku „Temat numeru”
Poniżej, krótkie wprowadzenie do każdego z nich.
Życzę owocnej lektury!
Neurobiologia doświadczeń klienta
Autor artykułu, Paul J. Zak, wraz z zespołem zidentyfikował stan neurologiczny, który nazwał immersją. Jak wykorzystać badania dotyczące aktywności mózgu na potrzeby myślenia projektowego?
Spraw, aby klienci ufali twojej marce, podziwiali ją i szanowali
Co buduje podziw dla marki i czyni jej klientów lojalnymi? Zestaw trzech korzyści: aktywizujących, zachęcających, a także wzbogacających.
Niezwykłe biznesy, czyli jak pandemia wymusiła społeczną zmianę
W spolaryzowanej i napiętej atmosferze marki mają do odegrania ważną rolę społeczną, która wykracza daleko poza ich kompetencje sprzedażowe.
Tworzenie strategii odpowiadających na nowe oczekiwania klientów
Firmy i ich liderzy muszą ponownie przeanalizować kluczowe założenia dotyczące zachowań klientów, by sprostać wyzwaniom ery postpandemicznej.
Jak marketing może napędzać wzrost, odpowiadając na wyzwania związane z danymi
Opracowane przez nas narzędzie pozwala marketerom projektować metodologie analityczne dostosowane do potrzeb biznesowych.
Kim dzisiaj jest twój klient i czego potrzebuje?
Każda firma powinna dziś odpowiedzieć sobie na tytułowe pytanie, nawet jeśli jeszcze niedawno znała odpowiedź. Nowa rzeczywistość zmieniła bowiem preferencje konsumentów. Jest czasem testu lojalności względem marek.
Chcesz zbudować relację z klientami? Zaproś ich, by usiedli z tobą przy ognisku. Cyfrowym
Niewielkie platformy, często zamknięte dla większego grona użytkowników, w zamian za to gromadzące zaangażowane społeczności internetowe, są nowym pomysłem na to, jak łączyć marki z ich odbiorcami.