Polska pod kątem złożoności środowiska biznesowego znalazła się na 34. miejscu na świecie i 14. w Europie – wynika z raportu TMF Group „Global Business Complexity Index 2020”. Te wyniki pokazują, jak diametralnie może różnić się prowadzenie biznesu w różnych krajach.
Partnerem materiału jest TMF Polska.
![Jak optymalizować działalność w złożonym środowisku biznesowym? [Materiał partnerski]](https://assets.mitsmr.pl/f/res-minimized/RMVMdDd9UcEoA/1682551947/TFuunnG6kjICKY5Cy5DUQ2oDnsJT3d6R.png)
Przy dużej złożoności przepisów sprawna, międzynarodowa ekspansja oparta wyłącznie na własnych zasobach wiedzy staje się praktycznie niemożliwa lub nieopłacalna finansowo ze względu na czas i koszty pozyskania wiedzy. Pozycja Polski wskazuje, że nieporównywalnie trudniej jest prowadzić biznes u nas niż na przykład w Curaçao (terytorium zależne Holandii), Stanach Zjednoczonych, na Jamajce, w Danii czy na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych (brytyjskie terytorium zamorskie w Ameryce Środkowej), ale też znacznie łatwiej niż w Indonezji, Brazylii, Argentynie, Boliwii, Grecji czy Chinach, które znajdują się na ostatnich miejscach w rankingu (zobacz ramkę Najbardziej nieprzyjazne dla biznesu kraje na świecie).
Ostrożnie z podatkami
Pod względem przyjaznych przepisów księgowo‑podatkowych Polskę wyprzedza połowa Europy. Na tym tle wyróżniają się na Starym Kontynencie Dania (jednocześnie druga na świecie, przedzielając na podium Brytyjskie Wyspy Dziewicze i Curaçao), Szwajcaria, Irlandia, Norwegia i Holandia. Polska znalazła się daleko za nimi. Bardziej przyjaznymi krajami pod względem systemu podatkowo‑księgowego okazały się również m.in. Ukraina, Rumunia i Czechy, z którymi przychodzi nam walczyć o zagraniczne inwestycje. W ogonie Europy znalazła się Grecja (najniższa pozycja w Europie i trzecia najniższa na świecie), a także Portugalia, Węgry, Chorwacja i Słowacja.
Czynnikami wpływającymi na złożoność rachunkowości i podatków są częste i szybko wprowadzane zmiany w ustawodawstwie, równie często niejasne i trudne do zrozumienia lub interpretacji. W krajach najbardziej przyjaznych biznesowi pod tym względem organy podatkowe są partnerami dla firm. Relację tę cechuje elastyczność, na przykład możliwość wydłużania terminów raportowania finansowego oraz zasada zaufania do podatnika. W krajach zabiegających o międzynarodowy biznes aktywnie stosuje się zasadę zaufania do podatników. W Irlandii, trzecim najbardziej przyjaznym pod względem regulacji księgowo‑podatkowych kraju w Europie, występują znaczne uproszczenia w odniesieniu do obowiązku przeprowadzania procedur audytowych. W USA istnieją relatywnie okrojone wymogi dotyczące sprawozdawczości podatkowej, a firmy mogą na ogół przedłużyć terminy składania dokumentacji księgowo‑podatkowej w przypadku wejścia w życie istotnych zmian w prawie. W niewielkiej grupie jurysdykcji (6%) przedsiębiorcy mogą płacić VAT nawet rzadziej niż raz na kwartał – w Europie możliwe jest to w Szwajcarii i w Wielkiej Brytanii. W Irlandii, Danii i Stanach Zjednoczonych dyrektorzy nie ponoszą osobistej odpowiedzialności za przestrzeganie przepisów podatkowych.
![Jak optymalizować działalność w złożonym środowisku biznesowym? [Materiał partnerski]](https://assets.mitsmr.pl/f/res-minimized/Rf3DiAEKNHP2B/1682551947/SGbnIh3O0WhHeTZDVlIKJHQbPya0gm8K.jpg)
Na przyjazność jurysdykcji pod kątem podatkowo‑księgowym, obok dobrej komunikacji z organami skarbowymi, ma również wpływ transparentne tworzenie regulacji. Z punktu widzenia międzynarodowych inwestorów najbardziej przyjazne kraje to te, które bardziej skłaniają się do wdrażania międzynarodowych regulacji niż skupiania na lokalnych, często trudnych do zrozumienia i przestrzegania przez przedsiębiorców, niuansach.
Skomplikowane przepisy i spore kary
Decydując się na ekspansję zagraniczną, warto przeanalizować też sposób, w jaki dany kraj określa ogólne i szczegółowe zasady oraz tworzy przepisy dotyczące działalności biznesowej na swoim terenie. W Europie krajami najbardziej przyjaznymi pod tym względem są Holandia, Ukraina, Dania i Norwegia. Polska znowu wypada na tle innych krajów źle – znalazła się tuż za najniżej notowaną w raporcie europejską piątką – Francją, Grecją, Niemcami, Szwajcarią i Rosją. Na świecie najwyżej notowane są Curaçao, Izrael i Stany Zjednoczone, a najniżej Indonezja, Nikaragua i Zjednoczone Emiraty Arabskie – wynika z pogłębionej analizy TMF Group Global Business Complexity Index 2020 pt. „Rules, Regulations and Penalties”.
Złożoność przepisów i regulacji to jedno. Te same przepisy dotyczą często wielu krajów. Jednak na drodze do większej łatwości w prowadzeniu biz‑nesu stoją często sposób implementacji, interpretacja i procedury. Najlepsze kraje w zestawieniu TMF radzą sobie z tym problemem, wdrażając całkowicie nowe procedury formalne, znacznie łatwiejsze do zrozumienia i przestrzegania przez firmy międzynarodowe. Korzystają przy tym z nowoczesnych technologii umożliwiających skrócenie procesów i ich uproszczenie.
Na drodze do większej łatwości w prowadzeniu biznesu stoją często sposób implementacji, interpretacja i procedury.
Dobrym przykładem uproszczenia procedur biznesowych znowu jest Dania, która uruchomiła dwa portale, każdy w języku duńskim i angielskim, które pozwalają zagranicznemu inwestorowi przeprowadzić cały proces rejestracji i uruchomienia firmy w swoim kraju. Komunikacja ze wszystkimi zaangażowanymi urzędami w proces rejestracji firmy odbywa się online. Sporym wyzwaniem są również regulacje związane z rozpoczynaniem działalności za granicą przez spółki publiczne, choć 25% jurysdykcji umożliwia założenie działalności w takim przypadku nawet w tydzień – przykładem są tu Dania, Hongkong czy Kajmany – to nadal w większości miejsc na świecie trwa to o wiele dłużej, czasem ponad rok. W Polsce to średnio dwa miesiące.
Jak najefektywniej radzić sobie z zawiłościami w prowadzeniu biznesu?
Przy tak dużej złożoności uwarunkowań związanych z prowadzeniem biznesu w różnych krajach firmy starają się ułatwiać prowadzenie działalności, nawiązując współpracę z partnerami zorientowanymi w zawiłościach administracyjnych i prawnych, księgowo‑podatkowych oraz kadrowo‑płacowych na poszczególnych rynkach.
Z modelu takiego korzysta m.in. jeden z operatorów telekomunikacyjnych. Firma prowadzi działalność w 40 krajach o złożonych i różniących się między sobą przepisach biznesowych. Decydując się na wejście do kolejnego kraju, zakupiła gotową, działającą tam spółkę od TMF Group (tzw. shelf), co pozwoliło jej rozpocząć działalność operacyjną w maksymalnie krótkim czasie. Po sfinalizowaniu zakupu zarządzający powierzyli konsultantom TMF Group obsługę kadrowo‑płacową i księgowo‑podatkową.
Innym sposobem optymalizacji biz‑nesu jest powierzenie ekspertom znającym specyfikę lokalnych rynków obsługi płac. Z takiego rozwiązania skorzystała spółka dostarczająca rozwiązania wspierające produkty i usługi jednego z największych globalnych graczy e‑commerce, powierzając konsultantom TMF Group obsługę płacową ponad 20 tys. pracowników w różnych krajach.