Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Gdy firma ma plany… wydarza się życie! [Materiał partnerski]

Jak program EAP (Employee Assistance Program) utrzymuje produktywną równowagę pracowników, zespołów i firm, zapewniając wsparcie w rozwiązywaniu indywidualnych problemów oraz rozwijając kompetencje potrzebne do konstruktywnego radzenia sobie ze zmianą.

Partnerem materiału jest ICAS Poland.

Za najwięszymi sukcesami firm stoją ludzie. Źródłem ich największych porażek są… często też ludzie. Każdy, kto zajmuje się biznesem, wie, jaką wartość stanowi pracownik, który zauważa potrzeby, tworzy rozwiązania, koryguje błędne posunięcia i przyjmuje odpowiedzialność. Dlatego inwestycje w ludzi należą do najbardziej efektywnych. Systemy wynagradzania, plany rozwoju, benefity pozapłacowe, budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja pracownikom – to wszystko często działa dobrze, jednak ryzyko związane z ludźmi pozostaje, i to właśnie ono często przesądza o powodzeniu lub porażce. Bo – rzecz jasna – nie wszystko da się w ramach działalności biznesowej zaplanować. Z wielu stron słychać głosy, że „…dobry menedżer powinien mieć kilka gotowych scenariuszy”. Jednak scenariusze mają to do siebie, że źle znoszą nieprzewidywalne sytuacje.

Rzeczywistość to także pracownik, który popełnia błąd, bo jest zaabsorbowany problemami swojego dziecka, pracownik toczący w myślach walkę z nieuczciwym deweloperem, pracownik nieobecny, bo zmagający się z uzależnieniem. Załamany swoim rozwodem lub cierpiący na bezsenność. Zniechęcony konfliktem w zespole, przytłoczony wyzwaniami zawodowymi albo czujący, że ma ich za mało. W ostatnim czasie to często pracownik obawiający się o swoje zdrowie i próbujący sensownie połączyć pracę zdalną z życiem domowym. Ale czy firma powinna się w te wszystkie problemy angażować? Czy menedżer angażujący się w emocjonalne bądź prawne problemy pracownika nie wychodzi poza swoje kompetencje? W naszym głębokim przekonaniu cel i sens funkcjonowania firmy jest zbyt odległy od skutecznej pomocy pracownikowi. Jej misja jest inna i do czego innego została powołana. Czy wobec tego może uznać, że to nie jej sprawy? Też nie.

„Życie jest tym, co się wydarza, gdy masz inne plany” – jak powiedział John Lennon. Gdy firma tworzy plany, wydarza się życie ludzi tworzących tę firmę. Życie, które dzieje się w ramach organizacji, i to zupełnie poza nią. Emocje z nim związane zawsze miały przełożenie na pracę i wyniki. W obecnych czasach, kiedy mierzymy się z wyjątkowo wysokim poziomem niepewności, oddziałującym już nie tylko na jednostki, ale na większość z nas, ten związek między emocjonalnością a wskaźnikami biznesowymi został bardzo wyeksponowany. Kondycja psychiczna pracowników stała się ważnym elementem gry. Wszyscy bowiem funkcjonujemy najlepiej, kiedy jesteśmy spokojni, że zadbaliśmy o sprawy ważne dla nas i naszych bliskich. Dopiero wtedy możemy działać bez przeszkód.

Oczywiście dla szefów i przedsiębiorców sytuacja i tak jest wymagająca. Często walczą o przetrwanie i utrzymanie swoich biznesów. I nawet jeśli liderzy coraz częściej przyznają, że dbanie o właściwe samopoczucie pracowników staje się jednym z priorytetów, potrzeba do tego wyspecjalizowanych procesów i zasobów. Można po nie sięgnąć na zewnątrz firmy, wdrażając outsourcing programu EAP. Oferuje on gotowe i sprawdzone ścieżki postępowania oraz łatwy dostęp do ekspertów – psychologów, psychoterapeutów, coachów, prawników i doradców finansowych. Wspierając pracowników w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów, EAP tworzy warunki do tego, żeby mogli oni być skoncentrowani, twórczy i aktywni. Co ważne, korzystanie z pomocy jest dla pracowników komfortowe, ponieważ jest całkowicie poufne i dotyczy tych spraw, które oni sami uważają za ważne. W ten sposób firma posiadająca program EAP, chociaż nie wkracza bezpośrednio w obszar problemów nieobjętych procedurami zarządczymi i może nawet nie wiedzieć o ich istnieniu, zwiększa prawdopodobieństwo, że problemy te nie zakłócą jej działalności.

Skuteczność EAP nie kończy się jednak na „tu i teraz”. Program nie tylko pomaga rozwiązywać problemy, które już istnieją, ale także kształtuje umiejętności, które będą przydatne w przyszłości, i przygotowuje pracowników do konstruktywnego reagowania na trudne sytuacje. Często pojawiające się zagadnienia wymagające indywidualnego wsparcia zostają bowiem włączone do udostępnianego klientom programu szkoleń. Stałym elementem szkoleń jest też „pierwsza pomoc psychologiczna”, a więc nauka, jak rozpoznawać problemy natury psychicznej i od czego zaczynać zajmowanie się nimi. Rozwijanie kompetencji stosownie do pojawiających się wymagań i jednoczesna dostępność ekspertów pozwalają zakładać, że stan produktywnej równowagi firmy nagle się nie zmieni lub w razie zmian zostanie w rozsądnym czasie przywrócony.

Zarządzanie ryzykiem personalnym jest jednym z najtrudniejszych obszarów zarządzania ryzykiem przedsiębiorstw. Employee Assistance Program redukuje to ryzyko na kilka sposobów – przez indywidualne wsparcie pracowników w sprawach dotyczących życia zawodowego i prywatnego, przez grupowe oddziaływania zwiększające umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z problemami, przez wsparcie menedżerów i działów HR oraz przez interwencje kryzysowe. Dobrze wdrożony program EAP ma pozytywny wpływ na szereg niekorzystnych dla firmy zjawisk: absencję, prezenteizm, rotacje, poziom stresu w organizacji, wypalenie zawodowe, konflikty, występowanie mobbingu czy molestowania.

Wiele firm od lat już wdraża programy wspierające pracowników. To już nie prezent od pracodawcy, ale użyteczne „od zaraz” realne wsparcie dla menedżerów, a dla firmy w coraz większym stopniu konieczność. EAP buduje stabilność i poszerza przestrzeń efektywności firmy. Tym, co robimy dla naszych klientów, jest więc wspieranie równowagi ich działalności biznesowej. W obecnych, dynamicznych i niepewnych czasach nabiera to szczególnego znaczenia.

Katarzyna Kowalska

Konsultant ICAS Poland, psycholog.

Janusz Prendota

Prezes firmy ICAS Poland, będącej dostawcą usług EAP w Polsce.


Najpopularniejsze tematy