Obejrzyj dyskusję Piotra Banaszyka i Mariana Gorynii, profesorów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nawiązującą do artykułu z <a href=>ostatniego numeru ICAN Management Review.
Konkurowanie i konkurencyjność stanowią istotę działalności przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, w której podstawowym mechanizmem koordynacji zachowań firm jest rynek regulowany i wspomagany przez państwo za pomocą polityki gospodarczej. W typowej, normalnej sytuacji przedsiębiorstwa prowadzą działalność gospodarczą, aby osiągnąć nadwyżkę uzyskanych efektów nad poniesionymi nakładami. Jednak kryzys, jaki wywołała pandemia COVID‑19, może wpłynąć na pojmowanie, budowanie oraz podnoszenie i ewentualnie obronę konkurencyjności przedsiębiorstw.
Marian Gorynia i Piotr Banaszyk, profesorowie Instytutu Gospodarki Międzynarodowej z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w artykule <a href=>Pandemia COVID‑19 a konkurencyjność przedsiębiorstwa opublikowanym na łamach ostatniego wydania <a href=>ICAN Management Review zastanawiają się nad wpływem tego kryzysu na konkurowanie firm. Prognozują, jak poprzez zarządzanie można próbować osłabić zagrożenia wynikające z pandemii oraz wykorzystać stwarzane przez nią okazje:
Co zmienia złożoność i niepewność sytuacji kryzysowej?
Jakie są możliwe drogi wyjścia z tej sytuacji?
Jak zmienić filozofię i cele zarządzania przedsiębiorstwem?
ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN TEMAT? Zapoznaj się z artykułem rozszerzającym tę tematykę!
Pandemia COVID-19 a konkurencyjność przedsiębiorstwa
Natura pandemii ma dwa oblicza. Z jednej strony, jak każdy kryzys, generuje olbrzymie zagrożenia. Z drugiej jednak dostrzec należy szanse kreowane przez COVID-19. Złożoność i niepewność sytuacji kryzysowej oraz jej dualny charakter sprawiają, że poglądy dotyczące możliwości dróg wyjścia z trudności dopiero się wyłaniają, mają charakter dyskusyjny i są często przynajmniej częściowo sprzeczne.