Wojna za naszą wschodnią granicą nie zniechęciła zagranicznego biznesu do inwestowania w Polsce. Dane makro pokazują, że miniony rok był lepszy od pandemicznych lat 2020‑2021, a trend utrzymuje się także w tym roku. Tę pozytywną tendencję można dostrzec również w przeciwnym kierunku – w obszarze inwestycji polskich firm za granicą. Jednak na ich drodze wciąż stoją niepewność i geopolityka.
Z jednej strony (zachodniej) spotykamy fatalne dane w krajach UE. Wskaźnik PMI w sektorach usług i przemysłu w strefie euro wyniósł ostatnio 43,4 pkt, a każdy wynik poniżej 50 pkt oznacza pogorszenie sytuacji. Tymczasem w strefie euro takie odczyty są notowane nieprzerwanie od 15 miesięcy. Co więcej, wrześniowy odczyt to drugi najgorszy wynik od początków pandemii. W Niemczech PMI już od trzech miesięcy pozostaje poniżej 40 pkt, a we wrześniu negatywnie zaskoczyła też Francja, gdzie wskaźnik wyniósł 43,5 pkt.
Z drugiej strony (wschodniej) wciąż napływają przygnębiające doniesienia z Ukrainy, a ofiarami rosyjskiej agresji są również polskie firmy. W minionym tygodniu w wyniku ataku rosyjskich dronów na Lwów ucierpiał zakład produkcyjny Fakro. Szczęśliwie nikt z pracowników znajdujących się na miejscu nie został ranny, ale straty materialne sięgają milionów złotych.
Czy w tak niepewnym otoczeniu polskie firmy powinny myśleć o ekspansji? Czy w Ukrainie da się jeszcze prowadzić działalność? Czy rynki zachodnie są wciąż otwarte na polskie biznesy? Gdzie warto szukać okazji inwestycyjnych, a gdzie wsparcia? Jak przełamywać bariery? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas debaty zorganizowanej przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska”, w której uczestniczyli:
KATARZYNA KOWALSKA, WICEPREZES ZARZĄDU KUKE
KATARZYNA RÓŻYCKA, CFO ROHLIG SUUS LOGISTICS SA
MARCIN PRUSAK, DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY FUNDUSZEM EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ, PFR TFI
PAWEŁ KUBISIAK, REDAKTOR NACZELNY „MIT SLOAN MANAGEMENT REVIEW POLSKA”
Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo!