O nowych potrzebach pracowników, imperatywie nauki przez całe życie oraz cyfrowych rozwiązaniach sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i zespołowemu rozmawiali eksperci zaproszeni do studia ICAN Institute podczas V Kongresu MIT Sloan Management Review Polska.
Ostatnie czasy przyniosły wiele zmian w organizacji pracy, co przyczyniło się również do nowych potrzeb pracowników. Z raportu HRK „Benefity związane z czasem pracy” wynika, że większość pracowników byłaby za wprowadzeniem 4‑dniowego tygodnia pracy (73%), hybrydowego modelu pracy (68%) i ruchomego czasu pracy (63%). Zapytani z kolei o to, jak wykorzystaliby ten dodatkowy czas, zadeklarowali, że poświęciliby go m.in. na odpoczynek (82%), swoje hobby (48%) czy rozwój zawodowy i edukację (45%). Ostatnia odpowiedź wyraźnie wskazuje na to, że pracownicy coraz częściej zainteresowani są inwestowaniem we własny rozwój i zależy im na zdobywaniu wiedzy, również w czasie prywatnym. Może to stanowić cenną wskazówkę dla pracodawców poszukujących oryginalnych rozwiązań benefitowych, o czym rozmawialiśmy podczas V Kongresu MIT Sloan Management Review Polska.
W gronie ekspertów uczestniczących w debacie znaleźli się:
Aneta Czernek, Executive Director w HRK SA, zarządzająca zespołem konsultantów specjalizujących się w rekrutacji w sektorze usług finansowych, a także Quant & Data Science;
Łukasz Sennik, doświadczony metodyk, audytor i autor podcastu językowego „Sennik HR”, reprezentujący platformę do nauki języków obcych eTutor;
Rafał Jastrzębski, menedżer ds. produktów edukacyjnych z ponad 20‑letnim doświadczeniem, Head of e‑Learning w ICAN Institute, odpowiedzialny za rozwój rozwiązań cyfrowych.
Dyskusję moderowała Joanna Koprowska z redakcji „MIT Sloan Management Review Polska”, która wspólnie z zaproszonymi gośćmi poszukiwała odpowiedzi m.in. na takie pytania:
jak w erze ciągłych zmian, rozwoju technologicznego i eksperymentów z formułami pracy ewoluują potrzeby pracowników z różnych pokoleń;
w jaki sposób digital learning może ułatwiać naukę nowych umiejętności i przyswajanie wiedzy w świecie, w którym każdemu brakuje na to czasu;
czy odpowiedzialność za rozwój pracowników leży się po stronie pracodawcy, który powinien wskazywać pracownikom kierunek kariery i kreować im nowe możliwości, czy jednak samych pracowników, którzy powinni być panami swojego losu zawodowego i wykazywać się inicjatywą;
w jaki sposób organizacje przy wykorzystaniu benefitów i nowych nawyków firmowych mogą kształtować kulturę uczenia się;
jakich zmian w obszarze benefitów mogą spodziewać się pracodawcy w dobie automatyzacji, AI i metaversum?
Pandemia pogłębiła spadek poziomu zadowolenia pracowników i sprawiła, że wskaźniki rezygnacji nadal rosną. Współcześni pracownicy bywają skrajnie nielojalni i coraz częściej zmieniają pracę, bo są niezadowoleni z wysokości wynagrodzenia, braku elastyczności pracy, niemożności zadbania o work‑life balance, ale też bardzo często narzekają na brak możliwości rozwoju i spełnienia w miejscu pracy. Zdaniem zaproszonych ekspertów wygrywać będą organizacje uczące się, które będą umiały wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracowników i umożliwią im rozwój na miarę ich potrzeb.