Firmy, które opanowały modułowe rozwiązania i efektywne zarządzanie zasobami, zyskują przewagę dzięki umiejętności wykorzystywania pojawiających się okazji i szans.
Przewidywanie przyszłości jest trudne. Im dłuższy horyzont czasowy – sześć miesięcy, trzy lata, dekada – tym mniej wiarygodne stają się wszelkie prognozy. Mimo to niektóre firmy potrafią doskonale prosperować w warunkach ekstremalnej niepewności. Przykładem może być gigant branży kosmetycznej – L’Oréal. Kiedy pandemia COVID‑19 niespodziewanie sparaliżowała świat, klienci masowo przenieśli się na platformy internetowe. Wiele firm nie było na to przygotowanych, ale L’Oréal błyskawicznie zareagował, intensyfikując swoje działania cyfrowe, aby oferować kosmetyki i usługi online. Wykorzystanie technologii służącej do wirtualnych prób makijażu wzrosło pięciokrotnie, a wskaźniki konwersji z tych prób – trzykrotnie. Ta transformacja nie tylko pomogła konsumentom, ale też wsparła partnerów handlowych, takich jak Amazon i Sephora, którzy wdrożyli tę technologię do własnej sprzedaży produktów L’Oréal. Co więcej, zespół cyfrowy L’Oréal wprowadził funkcje umożliwiające influencerom organizowanie transmisji na żywo na stronie firmy.
Szybka reakcja L’Oréal wynikała z zakupu w 2018 roku ModiFace – firmy specjalizującej się w zaawansowanej technologii rozszerzonej (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) dla branży kosmetycznej. W czasie pandemii L’Oréal współpracował z 27 kluczowymi partnerami strategicznymi z 30 krajów, aby udostępnić ModiFace na ich stronach internetowych dla odpowiednich marek należących do tego koncernu kosmetycznego, umożliwiając łatwą integrację tych systemów dzięki zestawowi narzędzi programistycznych (SDK). Modularna struktura firmy ułatwiła jej szybką reakcję na nieprzewidziane zmiany i nowe trendy pojawiające się w niepewnym środowisku.
Nasze badania pokazują, że ciągła niepewność i dynamicznie zmieniające się warunki wymagają, aby liderzy myśleli strategicznie w coraz dłuższych perspektywach czasowych. Zamiast koncentrować się wyłącznie na produktach i rynkach, powinni rozwijać zdolność do odkrywania i wykorzystywania nowych możliwości – czyli tzw. opcjonalność – oraz do szybkiego skalowania nowych inicjatyw. Właśnie to, jak pokazuje przykład L’Oréal, pozwala na sprawne dostosowywanie się do nieoczekiwanych zmian na rynku.
Podobny przepis na sukces w niepewnych czasach sprawdził się w wielu branżach – od działań Mastercarda w sektorze finansowym, przez Haiera w branży AGD, po Nvidię i TSMC w projektowaniu i produkcji zestawów układów elektronicznych, a także Xiaomi w dziedzinie elektroniki użytkowej. Wszystkie te firmy wybrały specyficzną strategię wzrostu. Modularyzowały swoje wewnętrzne zasoby, tworząc elastyczne, łatwe do wdrożenia usługi typu plug‑and‑play, które można swobodnie łączyć i dopasowywać do nowych segmentów rynkowych. W taki sposób postępowała Nvidia w dziedzinie sztucznej inteligencji. W 2006 roku wprowadziła platformę obliczeniową oraz związane z nią interfejsy programistyczne (API), pozwalające na wykorzystanie potężnych procesorów graficznych Nvidii do ogólnych zadań obliczeniowych. Ten strategiczny krok otworzył przed firmą nowe rynki i umożliwił wykorzystanie jej układów scalonych w komputerach o wysokiej wydajności, co przyniosło duży sukces.
Jak w niepewnych czasach firmy takie jak L’Oréal, Mastercard czy Xiaomi budują swoją przewagę i są gotowe na każdą okazję?” Przeczytaj artykuł.