Alior Bank od lat z powodzeniem łączy cyfrową i tradycyjną bankowość, oferując liczne innowacyjne rozwiązania, produkty i usługi. Nic dziwnego więc, że został zwycięzcą rozstrzygniętego przed kilkoma tygodniami konkursu konkurs Mistrz Innowacyjnej Transformacji, w kategorii „Technologia i organizacja”.
Już 21 kwietnia w czasie kongresu MIT Sloan Management Review Polska nastąpi rozstrzygnięcie kolejnej edycji konkursu Mistrz Innowacyjnej Transformacji, w którym nagradzamy działające w Polsce przedsiębiorstwa, zasługujące na miano cyfrowych liderów. Firmy zachęcamy do zgłoszeń, a w ramach przypomnienia, jakiego rodzaju innowacyjne rozwiązania premiujemy w naszym konkursie, prezentujemy sylwetki zwycięzców ostatniej edycji, rozstrzygniętej w październiku 2020 roku.
W ostatnim czasie Alior Bank wdrożył platformę do robotyzacji procesów (RPA), dzięki której zautomatyzowanych zostało ponad 100 procesów – od bezpośredniej obsługi klienta przez weryfikację płatności po specjalne rozwiązania dla klientów binzesowych. Wprowadzenie RPA to kolejny etap wzmożonej transformacji cyfrowej tego banku. Od samego początku strategia Alior Banku zakładała łączenie tradycyjnych zasad bankowości z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. W efekcie bank mógł zaoferować klientom produkty i usługi wówczas na rynku jeszcze niedostępne.
Laboratorium Innowacji
Ponad pięć lat temu cyfrowa zmiana w banku przyśpieszyła. Wówczas powołano Alior Bank Innovation Lab, jednostkę, która miała zapewnić utrzymanie pozycji lidera Alior Banku pod względem innowacyjności w sektorze bankowym. W ramach departamentu wydzielono trzy zespoły ekspertów odpowiedzialnych za badanie rynku, opracowanie projektów nowych rozwiązań oraz współpracę ze start‑upami i wiodącymi firmami z branży FinTech.
Jednym z założeń przyjętych przez Alior Bank Innovation Lab było utrzymanie stałej aktywności na rynku start‑upów. Jednostka współpracuje aktualnie z Google Campus, Business Link i D‑Raft, a potencjalnych partnerów poszukuje m.in.: w Wielkiej Brytanii i Izraelu, czyli największych centrach rozwoju branży FinTech. Priorytetem Laboratorium było znalezienie rozwiązań, które pozwolą stworzyć jeszcze bardziej innowacyjne produkty i usługi dla klientów. Efektem tych działań są m.in. kolejne procesy automatyzacji.
Zespół Alior Banku wdraża rozwiązania RPA od czasu pilotażu, który miał miejsce w 2017 r. Rozpoczęcie prac wymagało przeanalizowania, pod kątem możliwej optymalizacji, licznych procesów w wielu jednostkach banku. Analiza dowiodła, że korzyść przyniesie digitalizacja aż 118 takich procesów. Cały projekt zrealizowany do 2020 r. przyniósł łącznie 20 mln złotych oszczędności, pozwalając m.in. średnio dwukrotnie przyspieszyć realizację wybranych procesów lub wyeliminować błędy wynikające z ręcznej obsługi.
Doświadczenie klienta
Oczywiście, procesy automatyzacji zauważają także sami klienci banku. Osoby, które chcą założyć konto w Alior Banku od 23 lipca 2020 r. mogą zrobić to całkowicie zdalnie, korzystając z aplikacji Alior Mobile. VideoSelfie, nowe rozwiązanie banku, zostało wprowadzone we współpracy z fintechem Onfido, który dostarcza technologię umożliwiającą potwierdzanie tożsamości użytkowników smartfonów.
– Wygoda klientów, a także bezpieczeństwo i dostępność nowych rozwiązań to nasze priorytety. To właśnie poprzez cyfryzację codziennych relacji z właścicielami rachunków osobistych w Alior Banku widzimy szansę na dalszy rozwój. Chcemy, aby nasi klienci za pomocą własnego smartfona i naszego oprogramowanie mieli dostęp do usług, z których korzystają na co dzień. Możliwość założenia konta z telefonu to pierwszy krok w kierunku budowy wirtualnego ekosystemu produktów z różnych kategorii, nie tylko finansów – komentowała innowację Iwona Duda, p.o. prezesa zarządu w Alior Banku.
Aby założyć konto, wystarczy pobrać aplikację banku i postępować zgodnie ze wskazówkami. Proces składa się z kilku kroków i jest niezwykle prosty. Wystarczy zrobić zdjęcie dokumentu tożsamości i potwierdzić wpisane dane, a następnie nagrać czytane na głos losowo wybrane liczby. Na koniec należy podać adres do korespondencji i zaakceptować oświadczenia. Powiadomienie typu push poinformuje klienta, czy wniosek został zaakceptowany. Dzięki zastosowaniu technologii Onfido i wykorzystanej w niej sztucznej inteligencji, oprogramowanie sprawdza autentyczność dokumentu, porównując ją także z twarzą użytkownika. Ostatni krok to podpisanie umowy poprzez wpisanie kodu SMS.
To nie koniec zmian technologicznych, które zapewne już wkrótce zauważą klienci. Użytkownicy aplikacji Alior Mobile, dzięki współpracy banku z zewnętrznymi partnerami, już wkrótce będą mogli za pomocą aplikacji banku kupić bilety komunikacji miejskiej czy do kina, a także załatwić sprawy urzędowych
I przedsiębiorcy
Nie tylko klienci indywidualni korzystają z innowacji Alior Banku. Dzięki współpracy z firmą Soneta bank uruchomił platformę wymiany danych z enova365, czyli popularnym systemem ERP. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskali możliwość wykonywania operacji na rachunku bezpośrednio w systemie ERP enova365, bez konieczności logowania się do bankowości internetowej BusinessPro. Rozwiązanie oferowane jest klientom biznesowym, którzy korzystają w Alior Banku z systemu BankConnect.
– W Alior Banku dążymy do tego, aby maksymalnie ułatwiać klientom biznesowym prowadzenie działalności, dlatego też zdecydowaliśmy się na współpracę z dostawcą oprogramowania enova365. Proponowany przez nas system BankConnect umożliwia integrację online systemów finansowo‑księgowych firmy z bankowością internetową BusinessPro w czasie rzeczywistym. Przeznaczony jest w szczególności dla tych firm, które przetwarzają dużą liczbę transakcji i oczekują pełnej automatyzacji procesu oraz bieżących informacji finansowych. BankConnect łączy systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) oraz finansowo‑księgowe (FK) z naszym systemem bankowości internetowej BusinessPro. Takie rozwiązanie zwiększa wydajność procesów księgowych i ogranicza ryzyko błędów. Dzięki procesowi uwierzytelniania opartemu na infrastrukturze klucza publicznego zapewnia również najwyższy poziom poufności i wiarygodności przesyłanych informacji – komentował zmiany Rafał Zając, Dyrektor Działu Bankowości Elektronicznej Klientów Biznesowych w Alior Banku.
Kierunek: rozwój
Oczywiście cyfrowych rozwiązań jest dużo więcej. Także w sferze cyberbezpieczeństwa i modelowania strategii inwestycyjnych. Alior Bank dziś przoduje w sferze innowacji, ale trzeba przyznać, że transformacja cyfrowa całego sektora bankowego stoi na wysokim poziomie. Dziś o rozwiązaniach takich jak BLIK mówi cały świat. Nowoczesne rozwiązania z obszaru bankowości cyfrowej, połączone z przemyślaną strategią sieci placówek są w dzisiejszych czasach kluczowe dla działalności każdej instytucji finansowej. Z korzyścią dla klientów.