Strategia, którą zarząd przedstawił do akceptacji radzie nadzorczej, zawiera kilka zasadniczych niedociągnięć. Przede wszystkim nie pokazuje planów dotyczących samej dywidendy – kluczowego elementu ocenianego przez inwestorów. Rada nadzorcza może też czuć niedosyt informacji, jeśli chodzi o źródła finansowania ekspansji zagranicznej nowych produktów. Stanowczo odradzam też zarządom zaniżanie prognoz oraz nieprzekazywanie radzie nadzorczej pełnych informacji, w tym dotyczących ryzyka odnośnie decyzji, które wymagają jej akceptacji. A tak się zdarzyło w FeroMacie – gdyby zarząd w opisanym przypadku nie zaniżył kosztów, kiedy walczył o akceptację nowej inwestycji, nie musiałby się tłumaczyć, dlaczego je przekroczył.
Z zarysowanego obrazu wyłania się jednak większy problem – wyniszczająca walka cenowa oraz zmniejszający się popyt na chemiczne środki ochrony roślin dominujące w przychodach FeroMatu. Strategia nie przypisuje tego wyzwania żadnej jednostce organizacyjnej. Kolejne nakłady potrzebne do wejścia na obce, wymagające rynki w połączeniu ze spadkiem przychodów z podstawowej działalności mogą przynieść dalszy spadek przychodów i wzrost kosztów, skutkując obniżeniem zysku. Zarząd powinien zatem pokazać w strategii działania, które zatrzymają ten negatywny trend.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »
Jak pogodzić cele zarządu i inwestorów finansowych?
Giełdowa spółka FeroMat jest producentem chemicznych środków ochrony roślin. Trendy rynkowe i oczekiwania klientów spowodowały, że postawiła na ochronę biologiczną.