Według ekspertów nabycie kompetencji związanych z inteligencją emocjonalną może wzmocnić karierę.
Inteligencja emocjonalna jest błędnie utożsamiana z „umiejętnościami miękkimi”. A przecież ani umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z szefem, nie pomoże w szybszym napisaniu kodu oprogramowania, ani znajomość menedżera HR, który zawsze chętnie każdego wysłucha, nie poprawi zdolności zamykania sprzedaży. Jednak tego typu umiejętności mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój kariery.
Badania pokazują, że sukces w miejscu pracy jest w 85% efektem dobrze rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. Eksperci mówią, że rozwijanie tych tzw. niezbyt miękkich umiejętności jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze, niż opanowanie codziennych mechanizmów wykonywanych zadań. „Posiadanie inteligencji emocjonalnej wpływa na budowanie udanych relacji z innymi” – mówi Val Olson, trenerka kariery w Korn Ferry Advance. Z kolei sukces w życiu osobistym i zawodowym w dużej mierze zależy od charakteru i jakości tych relacji.
Eksperci twierdzą, że wszystkie kompetencje związane z inteligencją emocjonalną sprowadzają się do empatii. Osobiste emocje przenikają do sfery zawodowej, czy nam się to podoba, czy nie. Ćwiczenie empatii pomaga pracownikom lepiej zrozumieć, jakie przekonania i myśli kierują daną osobą, a to z kolei zachęca do dostosowywania się. Eksperci wskazują kilka kluczowych umiejętności „miękkich”, które pracownicy powinni opanować, aby wyróżnić się w miejscu pracy.
Samoświadomość
Większość ludzi sądzi, że są świadomi siebie, ale badania pokazują, że tylko około 10–15% naprawdę wie, jacy są. Znajomość swoich mocnych i słabych stron, jak również posiadanie jasno określonych celów są podstawą inteligencji emocjonalnej, a ona cechą, dzięki której możemy się wyróżnić. Ważna jest również świadomość, że emocje mają wpływ na naszą pracę. Eksperci mówią, że młodzi pracownicy powinni najpierw starać się sprawdzić, w jakich miejscach czują się swobodnie lub nieswojo, aby dowiedzieć się, kim są i gdzie będą najlepiej pasować.
Posiadanie wysokiego stopnia samoświadomości pomaga młodym menedżerom w byciu dobrymi liderami. Badanie Korn Ferry wykazało, że wśród liderów o wysokiej samoświadomości emocjonalnej 92% zbudowało zespoły o dużej wydajności i wysokiej efektywności w osiąganych wynikach. Z kolei liderzy o niskiej samoświadomości tworzyli negatywną atmosferę w swoim zespole w 78% przypadków.
Praca zespołowa
Określenie „projekt grupowy” może wywoływać niemiłe wspomnienia z czasów studiów, ale współpraca w miejscu pracy jest konieczna. Praca zespołowa zwiększa produktywność i jakość. Przejrzyste komunikowanie obowiązków i wykorzystywanie mocnych stron każdego członka zespołu, wzmocni zdrowe relacje zawodowe. „Jakość twojej komunikacji ma znaczenie w każdej chwili i każdego dnia” – mówi Olson.
Świadomość organizacyjna
Świadomość organizacyjna, według współpracownika Korn Ferry i autora bestsellerów Daniela Golemana, przypomina trochę percepcję pozazmysłową ESP (extrasensory perception). „Przy odrobinie wysiłku ludzie biznesu mogą rozgryźć niepisane zasady organizacji, poznać niezbędne kroki do wykonania pracy, punkty zapalne, a także osoby, które mają znacznie większą władzę, niż sugerują ich tytuły” – mówi.
Eksperci mówią, że zrozumienie wewnętrznej sieci powiązań i dynamiki władzy w miejscu pracy jest kluczowe. Świadomość organizacyjna sprzyja efektywności, dzięki temu, że znamy osoby, które szybko coś załatwią, oraz te, które będą opóźniać proces. Eksperci mówią, że pracownicy powinni wiedzieć, jakie są niespisane normy i nieformalne procedury w ich otoczeniu. Każdy może podnieść swoją świadomość organizacyjną, odpowiadając sobie na kilka związanych z pracą pytań, w tym:
Kto z kim rozmawia?
Kto ma nieformalną władzę?
Przez kogo przechodzi kluczowa informacja?
Z czyją opinią ludzie się najbardziej liczą?
Zarządzanie w górę
Zrozumienie osoby, dla której pracujesz, jest równie ważne, jak zrozumienie tych, którzy pracują wokół ciebie. Nawiązanie silnej relacji z przełożonymi i stała komunikacja między sobą to kluczowa umiejętność „miękka”, która według ekspertów wyróżnia pracowników. „Komunikacja obejmuje intuicję, ocenę, kreatywność i precyzję, a umiejętność komunikacji może zmienić przestrzeń pracy” – mówi Olson.
Zdolność adaptacji
Osoba, która potrafi dostosować się do danej sytuacji, może się wyróżnić, ale ta umiejętność wymaga dużej samoświadomości oraz znajomości innych. Stawianie czoła zmianom pozwala na płynne funkcjonowanie w organizacji, czy to podczas nauki korzystania z AI, czy pełniąc zastępstwo za współpracownika, przebywającego na urlopie. Eksperci mówią, że pozostawanie w zgodzie ze zmianami organizacyjnymi i dostosowywanie się do nich jest niezastąpioną umiejętnością. „Ostatnie lata nauczyły nas, że zmiana jest nieustanna, a elastyczność to cecha, która daje przewagę” – mówi trenerka kariery w Korn Ferry, Frances Weir.