Żyjemy w świecie VUCA. To zdanie w ostatnich miesiącach było często przez wielu liderów powtarzane. Liderzy, którzy jeszcze rok temu deklarowali swoje kompetencje, zmierzyli się empirycznie z rzeczywistością. Wiele firm wyszło jednak z katastrofalnej sytuacji gospodarczej obronną ręką. Liczyły się zwinność i elastyczność – dwie kompetencje liderskie, które pomogły przetrwać i rozwinąć niejeden biznes w pandemii.
W MB Pneumatyce również zmierzyliśmy się z wyzwaniami, które zagrażały naszemu istnieniu. Poradziliśmy sobie, gdyż wykorzystaliśmy myślenie w kategoriach 80/20. Kryzys wymusił zmianę modelu biznesowego. Kwartalne prowadzenie analiz, tworzenie pięcioletnich strategii rozwoju biznesu, decyzyjność rozłożoną w czasie zamieniliśmy na zwinne i elastyczne działanie. Analizujemy na bieżąco najistotniejsze wskaźniki gospodarcze z Polski i świata. Wybierając 20 najważniejszych, jesteśmy w stanie z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć znaczną część zbliżających się wyzwań i możliwości. Zarząd podejmuje około 20% najważniejszych decyzji, które mają wpływ na 80% efektów naszej działalności. Pozostałe decyzje zostały przekazane kadrze menedżerskiej.
Delegowanie zadań niemieszczących się w 20% najważniejszych stało się obowiązkiem zwinnego lidera. Poświęca on większą część swojego czasu na rozwój i usamodzielnienie się pracowników. A tym samym stawia na humanocentryczne przywództwo, gdzie człowiek będący częścią zespołu jest największą wartością firmy. Bardziej zaangażowany i wydajny, mocniej identyfikujący się z organizacją.
Delegowanie zadań niemieszczących się w 20% najważniejszych stało się obowiązkiem zwinnego lidera. Poświęca on większą część swojego czasu na rozwój i usamodzielnienie się pracowników.
Zdywersyfikowaliśmy portfolio klientów. Naszym celem było zwiększenie liczby kluczowych klientów w branżach do tej pory nieobsługiwanych. Wytypowaliśmy 20% najlepiej rokujących i skupiliśmy 80% naszych działań na ich pozyskaniu. Efekty okazały się imponujące. Liderzy, którzy zrozumieli, że siłą są ich zespoły, a zwinność i elastyczność w dużej mierze opiera się na zasadzie Pareta, nie tylko przetrwali, ale rozwinęli swoje organizacje.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Reguła 80/20 oczami polskich praktyków biznesu »
Skupiajmy się na tym, co ważne
Najprostsze zastosowanie zasady Pareta w biznesie polega na skupieniu się na 20% produktów, które generują 80% przychodów. Jestem wielkim zwolennikiem takiego podejścia i szczerze wierzę, że pozwoliło nam ono przekształcić się z bootcampu programistycznego w ogólnopolską szkołę IT.
Świadomość celu sprzyja dobrym wyborom
Zasada Pareta jest wszechobecna w biznesie. Przekonuję się o tym każdego dnia. Obecnie zarządzam platformą 3-2-1 SPRZEDANE!, która działa na rynku sprzedaży samochodów używanych w Polsce i łączy rynek osób prywatnych z rynkiem dealerskim.
Niebezpieczeństwo tkwiące w dysproporcjach
Zazwyczaj w wielu firmach mniejszość pracowników odpowiada za większość rezultatów, mniejszość klientów przynosi większość zysków, mniejszość produktów generuje większość przychodów. Moim zdaniem, tak się dzieje przede wszystkim w organizacjach pozostawionych samym sobie. Świadomy lider szuka sposobów, by owe różnice zmniejszać.
Klucz do efektywności
Nim zostałem przedsiębiorcą, wiele lat pracowałem jako trener personalny. Nauczyłem się wtedy, że dążąc do prozdrowotnego celu, warto opierać swoje działania na kilku podstawowych elementach.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Wywiad z Richardem Kochem, autorem książki Reguła 80/20. Zasada, która zmienia świat »
Kiedy mniej znaczy więcej
Robić mniej i osiągać więcej? To nie takie trudne, jak się wydaje! O tym, jak przestać tracić czas i energię na działania, które nie przynoszą satysfakcjonujących efektów, z Richardem Kochem rozmawia Joanna Koprowska.