Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Strefa Start-upów - zdrowie psychiczne

W „Strefie start‑upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy rozwiązujące problemy współczesnego świata kreatywnie i z wykorzystaniem technologii – w tym wyzwania, z którymi mierzy się biznes. Tym razem przedstawiamy pięć start‑upów, które zajęły się problemem stresu i zwiększenia wydajności intelektualnej zarówno w pracy, jak i poza nią. Popyt na tego typu usługi, w związku z pandemią, dynamicznie rośnie, dlatego już teraz warto przyjrzeć się, co w tym zakresie oferują rodzimi przedsiębiorcy.

Activy Sport & Mind Apps

produkt tego start‑upu, czyli aplikacja Mindy, motywuje pracowników do regularnego dbania o kondycję psychiczną. Zawiera 10‑tygodniowy kurs podstaw medytacji oraz 4‑tygodniowe kursy tematyczne dotyczące stresu, relacji, produktywności, odporności psychicznej i dobrostanu. Motywuje do działania, wykorzystując grywalizację, by wzmacniać budowanie trwałych nawyków. Użytkownicy mogą brać udział w różnego rodzaju wyzwaniach i dopingować się nawzajem, zachęcając znajomych do stosowania aplikacji. Warto podkreślić, że Mindy to nie tylko praktyki medytacyjne i kursy mindfulness, to także bogata baza muzyki, ćwiczeń i nagrań relaksacyjnych oraz minipodcastów dotyczących psychologii, neurobiologii i zdrowia.

Jaki problem rozwiązuje Mindy?

Pośrednie koszty zaburzeń depresyjnych, wynikające z obniżonej wydajności lub absencji w pracy, wyceniane są na ok. 1‑2,6 mld złotych rocznie. Według najnowszego raportu Deloitte każda złotówka zainwestowana w zdrowie psychiczne pracowników zwraca się pięciokrotnie. Medytacja i ćwiczenia mindfulness potrafią zdziałać wiele dobrego dla naszej kondycji psychicznej i umysłowej. Ułatwiają lepsze skupienie się i koncentrację, większą jasność umysłu, a co za tym idzie – lepsze wyniki w pracy. Dla wielu osób medytacja to także metoda redukcji stresu i niepokoju, szczególnie w niepewnym, dotkniętym pandemią świecie. Widać wyraźnie trend wskazujący na to, że Polacy poszukują metod na uspokojenie i walkę ze stresem – w 2020 roku popularność podcastów o medytacji wzrosła w Polsce aż o 665 procent.

PRZECZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI PDF

Założycielem platformy jest Igor Pielas, znany ze swojego poprzedniego (nieudanego) start‑upu – Asante Bamboo Bikes – który zajmował się społecznie odpowiedzialną produkcją rowerów bambusowych w Afryce i Polsce.

Mindgram

start‑up, którego celem jest demokratyzacja dostępu do opieki psychologicznej i zapewnienie pracownikom wsparcia i możliwości rozwoju osobistego. Oferuje konsultacje ze specjalistami i warsztaty prowadzone przez ekspertów psychologii, coachingu i samorozwoju za pośrednictwem platformy. Fundamentem serwisu są psychologia i psychoterapia, w tym takie metody, jak: psychologia pozytywna, mindfulness, terapia skoncentrowana na rozwiązaniach, psychoterapia systemowa czy terapia poznawczo‑behawioralna. Co ciekawe, serwis oferuje również szeroką gamę warsztatów grupowych dla pracowników.

Jaki problem rozwiązuje Mindgram?

W okresie pandemii firmy mierzą się z rosnącym wypaleniem zawodowym pracowników i spadkiem poczucia więzi z innymi członkami zespołów. Ponadto przedłużający się stres i niedogodności związane z pracą zdalną istotnie wpływają na produktywność. W tej sytuacji coraz mniejsze znaczenie mają standardowe benefity, takie jak pakiety fitness, „owocowe czwartki”, bony zakupowe czy dostępność pokoi relaksacyjnych wyposażonych w gry wideo. Najważniejsze stają się świadczenia ukierunkowane na zdrowie, kondycję psychiczną i zwiększanie odporności. Dobrostan pracowników ma realne wpływ na funkcjonowanie firmy: zwiększa zaangażowanie i satysfakcję z pracy, redukuje absencję i jednocześnie zmniejsza zjawisko zwane prezentyzmem, czyli przychodzenie do pracy mimo choroby.

Założycielami platformy są: Małgorzata Ohme, jedna z najbardziej znanych psychologów i dziennikarzy w Polsce, Jakub Zieliński, specjalista ds. zdrowia cyfrowego i współzałożyciel wielu serwisów tematycznych, oraz Adam Plona, były wiceprezes ds. produktu w Wirtualnej Polsce.

HearMe

start‑up oferujący narzędzie zapobiegające wypaleniu zawodowemu i nadmiernej rotacji pracowników. Za pośrednictwem platformy internetowej umożliwia konsultacje psychologiczne online, webinary i warsztaty dla przedstawicieli średnich i dużych firm. Tak jak w przypadku poprzednich start‑upów użytkownicy korzystający z rozwiązania HearMe mogą czerpać z wiedzy doświadczonych terapeutów i coachów. Podstawowe zalety HearMe to wygodna komunikacja, anonimowość oraz dostęp do specjalistów, którzy łączą kompetencje psychologiczne i te wywodzące się ze świata biznesu. Poruszane podczas warsztatów pracowniczych tematy to m.in.: „jak dobrze ułożyć relacje w czasie izolacji”, „jak dobrze pracować zdalnie” czy „pracownik w kryzysie – jak reagować i wspierać”.

Jaki problem rozwiązuje HearMe?

Wsparcie psychologiczne online budziło zainteresowanie naukowców długo przed pandemią. Większość badań pokazuje, że tego typu terapia zdecydowanie pomaga użytkownikom poprawić jakość ich życia. Jak wynika z analizy magazynu Telemedicine and e‑Health, aż 88% badanych uznało terapię online za równie efektywną jak terapia w gabinecie. Ponadto 98% pytanych uznało taką formę terapii za wygodniejszą od tradycyjnej. Wrażliwym tematem pozostają wymieniane podczas rozmowy między terapeutą a pacjentem informacje, które powinny zostać poufne. Korzystanie z popularnych komunikatorów nie zapewnia nad tym całkowitej kontroli. Dlatego HearMe oferuje własny komunikator z szyfrowaniem danych end‑to‑end, co oznacza, że nikt poza rozmówcami nie ma możliwości przechwycenia wysyłanych przez rozmówców informacji.

Za powstaniem aplikacji stoją: Katarzyna Gryzło, wcześniej związana z dużymi agencjami, takimi jak Coca‑Cola, IKEA czy Comedy Central, dla których prowadziła działania komunikacyjne; Michał Pośnik, który posiada ponad 12‑letnie doświadczenie w realizacji projektów IT dla globalnych marek oraz SME; oraz Paweł Pierścionek, wcześniej założyciel i CTO Cludo.

Therapify

start‑up, który za pomocą platformy o tej samej nazwie łączy pacjentów ze specjalistami zdrowia psychicznego. Pacjentom pomaga w wybraniu psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry, umówieniu się na wizytę, monitorowaniu postępów leczenia i wykonywaniu „prac domowych”. Terapeuci otrzymują natomiast możliwość zarządzania wirtualnym gabinetem – obsługę pacjentów i swojego kalendarza. Celem twórców aplikacji jest wsparcie całej ścieżki terapii, począwszy od etapu diagnozy (zdigitalizowane narzędzia psychometryczne) uwzględniającej czynniki zewnętrzne (jak przebywanie na słońcu, dieta, aktywność fizyczna, czas spędzony w mediach społecznościowych) mogące wpływać na samopoczucie. Co istotne, jednym z dalekosiężnych celów zespołu tworzącego Therapify jest przewidywanie myśli samobójczych. Tak zwane syndromy presuicydalne, czyli zachowania wskazujące na to, że człowiek może odebrać sobie życie, mają być w przyszłości identyfikowane przez sztuczną inteligencję zaimplementowaną do aplikacji.

Jaki problem rozwiązuje Therapify?

Epidemia koronawirusa przerwała tradycyjne, bezpośrednie spotkania pacjentów i specjalistów w gabinecie. Wizyty prowadzone przez Zooma czy Skype’a nie spełniają podstawowych zasad poufności czy bezpieczeństwa. Specjaliści potrzebują narzędzi, które pozwolą im prowadzić kalendarz wizyt, dokumentację pacjentów, dystrybuować materiały dla pacjentów, śledzić ich stan psychiczny i postępy podczas terapii. Natomiast pacjenci chcą korzystać z rozwiązania, które pozwoli im pracować nad zdrowiem psychicznym między cotygodniowymi sesjami, motywować ich i poprowadzić do osiągnięcia kolejnych celów w terapii.

Start‑up został założony przez: Damiana Markowskiego, psychologa i byłego managera branży IT, Łukasza PstrongaJana Plutę.

Wellbee

spersonalizowane rozwiązania w zakresie zdrowia psychicznego zarówno dla osób indywidualnych, jak i firm. Celem jest usunięcie barier dostępu do psychoterapii. Podobnie jak w przypadku Terapify platforma przygotowana przez start‑up łączy pacjentów z indywidualnie dobranymi terapeutami. Co istotne, każda nowa osoba trafia pod skrzydła opiekuna terapii, którego zadaniem jest wstępna rozmowa z pacjentem i wybranie odpowiedniego specjalisty. Opiekun przygotowuje także pacjenta do rozmowy z psychoterapeutą i wprowadza go w świat psychoterapii. Aplikacja oferuje doraźne konsultacje online, tzw. helpline, interwencje kryzysowe oraz warsztaty i webinary. W dalszej perspektywie twórcy Wellbee planują działania mające na celu destygmatyzację korzystania z profesjonalnej pomocy w zakresie zdrowia psychicznego.

Jaki problem rozwiązuje Wellbee?

Wielu Polaków – niezależnie od płci, wykształcenia czy miejsca zamieszkania – zdaje sobie sprawę z tego, że korzystanie z psychoterapii nie powinno być powodem do wstydu. Wiedza ta nie przekłada się jednak na gotowość do podjęcia terapii. Między innymi z tego względu powstało Wellbee – aplikacja ma wspomagać pacjentów w procesie terapeutycznym i dostarczać im wsparcia w tym momencie ich życia, kiedy nie są jeszcze gotowi na podjęcie terapii.

Za przedsięwzięciem stoją Paweł Chrzan, który wcześniej kierował działem badań i rozwoju w firmie Booksy, i Grzegorz Skuza, marketer z wieloletnim doświadczeniem, współpracował m.in. z Mercedesem‑Benzem.

Paulina Kostro

Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"


Najpopularniejsze tematy