Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Społeczny wymiar walki z hejtem

Doświadczenia pandemii istotnie zmieniły codzienność dzieci i młodzieży, scalając ich rzeczywistość jeszcze mocniej ze światem online. To naturalnie zwiększyło ryzyko cyberprzemocy, której częstym przejawem jest hejt. W UNIQA Polska podeszliśmy do tego problemu wielowymiarowo, tworząc wokół walki z hejtem cały ekosystem, angażujący partnerów społecznych i pracowników.

UBEZPIECZENIA MAJĄ charakter społeczny ze swej natury. Ideą, która leży u podstaw naszej branży i stanowi punkt wyjścia do prowadzenia działalności ubezpieczeniowej, jest pomaganie ludziom w potrzebie. Wspólnie ponosimy odpowiedzialność za ryzyko, którego indywidualnie nasi klienci nie byliby w stanie udźwignąć. I to poczucie wspólnotowości, która prowadzi do poprawy jakości życia, stanowi filar społecznej odpowiedzialności w UNIQA.

Zmiany społeczne, które dokonują się w otoczeniu, choćby pod wpływem technologii, mogą obudzić nowe zagrożenia. Uznajemy za nie zjawisko hejtu, którego nasilenie zidentyfikowaliśmy w 2020 roku, gdy nauka zdalna i izolacja od rówieśników spowodowały, że całe życie młodych ludzi przeniosło się do internetu. Zaobserwowaliśmy wówczas wzrost takich zjawisk jak samotność, zagubienie czy różne hejterskie zachowania, szczególnie na komunikatorach i w mediach społecznościowych. W odpowiedzi jako pierwsi na rynku stworzyliśmy produkt ubezpieczeniowy obejmujący ochroną dzieci i młodzież na wypadek hejtu w internecie. Osoby, których dobre imię lub prawo do prywatności w internecie zostaną naruszone, mogą skorzystać z pomocy prawnej, wsparcia specjalisty IT w zakresie usunięcia lub zatrzymania dostępu do szkodliwych treści oraz konsultacji z psychologiem, zarówno na odległość, jak i w placówce medycznej.

Masz moc na hejt

Równolegle rozpoczęliśmy program „Masz moc na hejt”, którego celem była edukacja i wsparcie osób dotkniętych hejtem i ich bliskich. W jego ramach opracowywaliśmy także raporty badawcze. Z rozmów z rodzicami i nastolatkami wprost wynikało, że najtrudniejsze w doświadczaniu hejtu są bezsilność i samotność. Dlatego podjęliśmy decyzję, że chcemy przeciwdziałać temu zjawisku, a najlepszą metodą będą warsztaty w szkołach podstawowych, które uświadamiają, gdzie kończy się krytyka, a zaczyna hejt, i jak sobie z nim radzić. W 2022 roku rozpoczęliśmy we współpracy z Instytutem Lema program „Ogarnij hejt”, w ramach którego zorganizowaliśmy warsztaty w 70 szkołach podstawowych w całej Polsce, a udział w nich wzięło łącznie 13,4 tys. osób: uczniów, nauczycieli i rodziców.

Jako pierwsi na rynku stworzyliśmy produkt ubezpieczeniowy obejmujący ochroną dzieci i młodzież na wypadek hejtu w internecie.

Potrzeby w tym zakresie były i są ogromne. W 2023 roku do programu aplikowało ponad tysiąc szkół. Nasi pracownicy i partnerzy biznesowi w pełni podzielali nasze zaangażowanie, podkreślając wielokrotnie, jak ważne jest to, co robimy. W tej sytuacji jesienią tego samego roku podjęliśmy decyzję o powołaniu do życia Fundacji UNIQA, która koncentruje się na edukacji w zakresie hejtu oraz wspieraniu osób dotkniętych tym zjawiskiem. To duży krok w historii naszej firmy, a zarazem pierwsza organizacja społeczna w całej Grupie UNIQA, która wywodzi się z Austrii i jest obecna w Europie Środkowo‑Wschodniej.

Siła w partnerstwie

Równolegle z powstaniem fundacji nawiązaliśmy współpracę z Sekcją Koszykówki Legii Warszawa, by wspólnie stawić czoła zjawisku hejtu w ramach projektu „Wrzuć hejt do kosza”. UNIQA została partnerem strategicznym projektów dziecięcych i młodzieżowych koszykarskiej Legii. Bardzo mocno wierzymy, że aktywności sportowe są dobrą alternatywą dla spędzania czasu w internecie. Wyzwalają wiele pozytywnych emocji oraz pozwalają zbudować wartościowe więzi oparte na zdrowej rywalizacji.

W kwietniu 2024 roku fundacja rozpoczęła również współpracę z dwoma nowymi partnerami: Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, założonym i prowadzonym przez Magdalenę Bigaj, oraz Uniwersytetem SWPS i RESQL. Nawiązane współprace umożliwią zarówno kontynuowanie dotychczasowych warsztatów na temat hejtu w szkołach podstawowych, jak i wprowadzenie zupełnie nowego rozwiązania w szkołach średnich, jakim jest aplikacja mobilna pozwalająca uczniom anonimowo zgłaszać incydenty oraz niepokojące sytuacje. Dzięki połączeniu sił szkoły uczestniczące w programie otrzymają pakiet szkoleń dla kadry i uczniów, instrukcje, jak reagować, gdy dochodzi do różnych form przemocy rówieśniczej, a także scenariusze lekcji wychowawczych dotyczące problematyki przemocy.

Szanuję, NIE hejtuję

Od początku ogromne wsparcie w działalności związanej z hejtem otrzymaliśmy od naszych pracowników. Utworzenie Fundacji UNIQA i pozytywny odzew wewnątrz firmy zainspirowały nas do zbudowania programu wewnętrznego pod nazwą „Szanuję, NIE hejtuję”, który silnie oddziałuje na naszą kulturę organizacyjną. W ramach tej inicjatywy wypracowaliśmy wspólnie 10 postaw opierających się na szacunku, poczuciu wspólnoty, współpracy i otwartości. Zależało nam, by każda osoba w UNIQA czuła się dobrze w swoim miejscu pracy i w relacji ze współpracownikami.

W ramach programu powołaliśmy grupę ambasadorów, która dziś liczy ponad 30 osób. To pracownicy z różnych obszarów naszej firmy i na różnych poziomach stanowisk, którzy swoją postawą promują właściwe zachowania. Podkreślają, że warto dbać o relacje, że płeć nie warunkuje, jak dobrze realizujemy zadania w pracy, a także przypominają, że wiek nie gra roli i szacunek należy się wszystkim, niezależnie od przekonań, wartości i poglądów. Przed nami kolejne działania, których celem będzie rozwinięcie idei wolontariatu pracowniczego w UNIQA.


Najpopularniejsze tematy