Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Podróż z przesiadkami na nowe rynki 

Platforma turystyczna eSky wypracowała unikalny model ekspansji zagranicznej, który pozwala na skrócenie czasu od decyzji do rozpoczęcia sprzedaży w nowym kraju do zaledwie dwóch tygodni. Kluczem do sukcesu są autorskie rozwiązania technologiczne, wypracowane podczas podbijania kolejnych rynków.

Podstawowym biznesem Grupy eSky jest sprzedaż biletów lotniczych w internecie. Obszar ten odpowiada obecnie za 90% przychodów firmy. W 2017 roku firma rozszerzyła ofertę o rezerwacje miejsc noclegowych oraz dodatkowe usługi powiązane z dotychczasowa działalnością, takie jak ubezpieczenie podróżne, które pozwoliło na znaczącą poprawę wyników operacyjnych i finansowych. W kolejnych latach platforma udostępniła klientom z całego świata wynajem aut, jachtów czy kajaków, a także zakup biletów na atrakcje turystyczne, takie jak muzea czy nawet mecze sportowe. W ubiegłym roku firma jako pierwsza w regionie uruchomiła sprzedaż unikalnej oferty znanej w Europie Zachodniej – pakietów dynamicznych, które łączą w jednej rezerwacji lot i hotel. Oferta ta jest bezpośrednią konkurencją dla touroperatorów, gdyż jest nie tylko objęta Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym, lecz także oferuje większą elastyczność zarówno w terminach i kierunkach podróży, jak i czasu jej trwania. Głównym wyróżnikiem Grupy eSky jest nie tylko sama oferta. Kluczowa kompetencja eSky jest połączenie autorskich rozwiązań technologicznych ze zdolnością do skutecznego wchodzenia na nowe rynki. Połączenie tych kompetencji przynosi bardzo dobre rezultaty, widoczne w coraz lepszych wynikach finansowych i w rosnącej liczbie klientów.

W ciągu prawie 20 lat działalności eSky Group weszła na rynki 50 krajów, gdzie pozyskała łącznie 5,5 miliona użytkowników i nawiązała trwałą współpracę z ponad 30 międzynarodowymi partnerami. Dziś oferujemy bilety na połączenia 860 liniami lotniczymi oraz noclegi w 1,1 miliona hoteli, a całkowita wartość transakcji zawieranych za pośrednictwem naszych stron przekroczyła w 2023 roku 2 mld zł. Z usług eSky korzystają klienci z ponad 250 krajów i terytoriów zależnych, wśród których znalazła się nawet jedna osoba z Korei Północnej.

Obecnie za najważniejszy rynek uważamy Europe Środkowo‑Wschodnią, gdzie zgodnie z przyjętą strategią chcemy objąć pozycję platformy podróżniczej pierwszego wyboru. Cel ten chcemy osiągnać dwutorowo – priorytetem jest wzrost organiczny. Rozwijamy nasz produkt lotniczy, ale też kładziemy nacisk na bardzo atrakcyjny zarówno dla klientów, jak i dla nas produkt, jakim jest dynamiczne pakietowanie, czyli łączenie lotów z noclegiem w jednym pakiecie. Jest to rozwiązanie, które dominuje w wielu krajach Europy Zachodniej, w tym w Anglii czy w Niemczech, a naszym celem jest przekonanie klientów, że taka oferta jest lepsza od tej proponowanej przez tradycyjnych touroperatorów. Dlatego tym bardziej cieszy nas, że konkurencja z tego segmentu w Polsce dostrzega potencjał tego produktu i zaczyna powoli wdrażać go do swojej oferty. Natomiast naszym atutem jest to, że jesteśmy o kilka lat do przodu w tym obszarze. Rozpychamy się na rynku, co widać po wzroście sprzedaży, który zanotowaliśmy w 2022 roku: 134% wobec 77% w 2021.

Ważnym motorem napędowym wzrostu mogą być dla nas akwizycje. Przy przejęciach za kluczowe uznajemy osiągnięcie całkowitej synergii z przejmowanym podmiotem, tak aby proces ten przyniósł nam wymierne korzyści. W tej chwili przyglądamy się kilku spółkom, prowadzimy rozmowy i cały czas analizujemy ich działalność, by w odpowiednim momencie przejść do konkretów. Największym rynkiem jest dla nas Europa (zobacz ramkę Główne rynki zbytu Grupy eSky w 2022 roku). Pierwszymi kierunkami naszych podbojów były Bułgaria i Rumunia, przez które dotarliśmy aż do Turcji. Ekspansję na inne rynki rozpoczęliśmy od portugalskojęzycznej Brazylii, a w ostatnich latach weszliśmy aż do 13 krajów Ameryki Południowej, gdzie przeważa język hiszpański. I właśnie ten kierunek uważamy w tym roku za najbardziej perspektywiczny.

Zostało 79% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Paweł Kubisiak

Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"

Łukasz Neska

Wiceprezes eSky Group


Najpopularniejsze tematy