Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Modele współpracy. Na drodze od pomysłu do produktu

Identyfikuj i wcielaj w życie nowatorskie pomysły, wspierając przy tym różne modele współpracy właściwe dla poszczególnych etapów nad projektem.

Droga od pomysłu do końcowego produktu może być długa. Nawet w organizacjach, które szczycą się szybką ścieżką iteracji i umiejętnością eksperymentowania, większość prawdziwie nowatorskich idei zostaje albo porzucona, albo po drodze traci swoją oryginalność. Jak temu przeciwdziałać? Na przykład dostosowując modele współpracy do poszczególnych etapów wcielania pomysłu w życie – od początkowej koncepcji do wprowadzenia na rynek.

Proces ten obejmuje cztery fazy: narodziny pomysłu; dopracowywanie koncepcji poprzez testy lub prototypy, które pozwalają udoskonalić oryginalną ideę i ocenić szanse jej implementacji; promocję wewnętrzną, mającą na celu pozyskanie sponsora niezbędnego do dalszego rozwoju produktu; oraz wdrożenie, które obejmuje pełną realizację planów i specyfikacji, stworzenie produktu i jego dostarczenie.

W trakcie moich prawie 20 lat badań nad kreatywnością i innowacjami odkryłam, że w miarę jak pomysł przechodzi kolejne etapy, zmieniają się wymagania dotyczące współpracy (zobacz wykres: Etapy procesu wdrażania pomysłu). W tym miejscu przyjrzymy się, jak te potrzeby się zmieniają i jak menedżerowie ds. innowacji mogą pomóc ludziom w odpowiednim dostosowaniu się do nich, zamiast polegać na utartych schematach zachowań.

Gdyby nowatorskie pomysły były realizowane w sposób linearny, sprawa byłaby prosta. Problem polega jednak na tym, że często powracają one do poprzednich faz nawet kilkukrotnie, co komplikuje proces i wstrzymuje postęp prac. Kiedy tak się dzieje, idea często zostaje odarta z innowacyjności, bo jej prostsza wersja ma większe szanse na wdrożenie. Innowacyjne pomysły są z natury ryzykowne, ponieważ są nietypowe, brakuje im solidnego pierwowzoru i trudno jest przytoczyć wyraźne przykłady sukcesu. Dlatego przekonanie interesariuszy do inwestycji może być trudne. Z tego powodu nowatorskie pomysły o dużym potencjale bywają przekształcane we wprawdzie mniej inspirujące, ale za to bezpieczniejsze i to one dostają zielone światło. Rzadko jednak prowadzą do przełomowych rozwiązań dających firmie konkurencyjną przewagę.

Sprawa nie jest jednak beznadziejna. Przyjmując bardziej adaptacyjne podejście do kreatywnej współpracy, twoja organizacja może zwiększyć szanse na wprowadzenie na rynek prawdziwie innowacyjnych pomysłów. Spróbujmy więc przeanalizować podstawowe potrzeby współpracujących ze sobą zespołów na każdym etapie procesu wcielania w życie nowatorskich ideiIndeks górny 1.

Jak stworzyć fabrykę pomysłów?

Każda nowa koncepcja rodzi się jako iskra twórczej inspiracji. Menedżerowie ds. innowacji mogą rozpalić tę iskrę, pokazując pracownikom różne punkty widzenia. To buduje elastyczność poznawczą, dzięki czemu umysły są gotowe do tworzenia nowych skojarzeń, które prowadzą do oryginalnych idei. Podczas generowania pomysłów kontakt z alternatywnymi punktami widzenia nie musi być intensywny. Krótkie, nawet przelotne, spotkania z osobami, które widzą świat inaczej, mogą zwiększyć kreatywność.

Zostało 85% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Jill E. Perry-Smith

Profesorka w dziedzinie organizacji i zarządzania w Goizueta Business School Uniwersytetu Emory’ego. Obecnie pełni funkcję starszej zastępczyni dziekana ds. inicjatyw strategicznych.

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy