Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak z platform powstają ekosystemy biznesowe?

Dynamiczny rozwój systemów i aplikacji wspierających współpracę biznesową wielu podmiotów zmienia układ sił rynkowych w segmencie B2B. Platformy biznesowe stają się ekosystemami integrującymi coraz więcej dostawców i klientów w jednym miejscu. Wygrają ci, którzy szybciej rozwiną atrakcyjną ofertę wartości dla użytkowników platform.

Patformy do współpracy z partnerami coraz silniej wpisują się w modele biznesowe w wielu branżach. To one dzisiaj są najczęściej głównym kierunkiem w rozwoju strategii liderów rynkowych. Wystarczy wymienić platformę Grupy Eurocash – eurocash.pl do współpracy z niezależnym rynkiem albo platformy bankowe do obsługi klientów firmowych. Rozwiązania takie coraz efektywniej optymalizują procesy dostawców. Z drugiej strony dają duże możliwości w zakresie kreowania wartości dodanej dla klientów firmowych i są kanałem ich dostarczania.

ICAN Research wspólnie z redakcją „MIT Sloan Management Review Polska” postanowili sprawdzić, jakie są oczekiwania klientów platform biznesowych i w jakim kierunku zamierzają je rozwijać dostawcy i producenci (więcej w ramce O badaniu). Wyniki pokazują, że polski przedsiębiorca szeroko definiuje biznes platformowy, znacznie wykraczając poza rozumienie platform jako pośredników transakcyjnych (markeptlace). Zalicza do nich zarówno proste aplikacje webowe wspierające procesy sprzedażowe i posprzedażowe, jak i klasyczne platformy sprzedażowe, rozumiane jako otwarte ekosystemy biznesowe łączące dostawców i producentów z odbiorcami. W naszym artykule wszystkie te narzędzia nazywamy platformami biznesowymi. Zapytaliśmy przedstawicieli firm, z jakich systemów do współpracy handlowej i w zakresie obsługi posprzedażowej dostarczanych przez dostawców i partnerów biznesowych korzystają? Okazało się, że przeciętna ankietowana firma korzysta w chwili obecnej średnio z 4–5 platform i systemów od partnerów biznesowych. Badane firmy powszechnie używają systemów bankowych oraz platform sprzedażowych i sklepów e‑commerce.

O BADANIU
Projekt zrealizowano w kwietniu 2021 roku. W badaniu przeprowadzono 340 ankiet. Co trzeci badany (37%) był właścicielem lub prezesem firmy, prawie połowa (48%) pracowała na stanowiskach kierowniczych. Zdecydowaną większość wywiadów przeprowadzono w dużych firmach, zatrudniających powyżej 250 pracowników (71%). Połowa badanych reprezentowała sektor usług (53%), a pozostali – produkcję (25%) i handel (22%).

Połowa ankietowanych menedżerów ma dostęp do systemów zapewnianych przez partnerów biznesowych wspierających wzajemną komunikację i obieg dokumentów, a nieco mniej – z rozwiązaniami do optymalizacji zarządzania projektami. Na liście odpowiedzi pojawiły się również bardziej specjalistyczne platformy, udostępniane przez partnerów z branży logistycznej, prawnej, medycznej czy ubezpieczeniowej. Wyniki badania pokazują jednak, że popyt na systemy wsparcia biznesu i platformy jest większy niż to, co dzisiaj oferuje rynek. Jak się okazało, menedżerowie chcieliby mieć lepszy dostęp do rozwiązań wspierających zarządzanie projektami oraz do specjalistycznych platform udostępnianych przez kancelarie i biura prawne.

Zostało 82% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »


Najpopularniejsze tematy