Począwszy od generowania pomysłów aż po testowanie ich przez użytkowników – duże modele językowe umożliwiają firmom badanie większej liczby koncepcji i szybsze ich wdrażanie.
W miarę jak przedsiębiorstwa eksperymentują ze stosowaniem generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), wyłania się obiecująca dziedzina: włączanie narzędzi do generowania obrazów i tekstów do procesu tworzenia produktów. GenAI jest wykorzystywana do wspierania pomysłów i pobudzania kreatywności, pozyskiwania informacji o rynku i klientach oraz dodawania do zaawansowanych narzędzi przyjaznych dla użytkownika interfejsów. Podczas naszych badań terenowych i rozmów z menedżerami zauważyliśmy, jak GenAI może zrewolucjonizować tradycyjne procesy wprowadzania innowacji. Trzy przypadki użycia opisane poniżej pokazują, jak te technologie mogą zwiększyć produktywność zespołów zajmujących się innowacjami.
PIERWSZY PRZYPADEK UŻYCIA: wzmacnianie kreatywności i procesów projektowych
W ramach projektu z ubiegłego roku bostońska agencja projektowa Loft wykorzystała GPT‑4 do proponowania nowych funkcji produktów, zadając mu pytania o preferencje klientów. Następnie za pomocą dodatkowych poleceń zidentyfikowano i udoskonalono najbardziej obiecujące pomysły. W tym samym czasie projektanci rozpoczęli szkicowanie koncepcji produktów, a następnie przesyłali szkice do generatora obrazów Midjourney, gdzie mogli wizualnie dopracować projekty, wydając kolejne dyspozycje, a następnie przekształcając je samodzielnie. W tych kreatywnych etapach procesu innowacyjnego tendencja generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia halucynacji – tekstów lub obrazów, które nie mają oparcia w faktach czy logice – nie stanowiła problemu, ponieważ zespół po prostu poszukiwał pomysłów.