Streszczenie: W dynamicznie zmieniającym się i niepewnym środowisku biznesowym kluczowe dla sukcesu firm jest szybkie dostosowywanie się, proaktywne reagowanie na zmiany oraz przewidywanie przyszłych trendów. Organizacje gotowe na przyszłość charakteryzują się zdolnością do ciągłego uczenia się, innowacyjnością oraz efektywnym wdrażaniem nowych technologii w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. W ostatnich dwóch dekadach świat doświadczył licznych zmian, które zwiększyły zmienność i niepewność w biznesie. Firmy muszą przygotować się na dynamiczne zmiany i podejmować odważne decyzje, aby sprostać rosnącej konkurencji i utrzymać swoją pozycję na rynku. Wśród kluczowych czynników wpływających na rosnącą niepewność wymienia się: MIT Sloan Management Review Polska
Geopolityka i globalna gospodarka – niestabilność geopolityczna, jak konflikty na Ukrainie, w Izraelu i Palestynie, napięcia między Chinami a Tajwanem, kryzys migracyjny w Europie oraz polaryzacja społeczeństwa w USA, utrudniają firmom przewidywanie przyszłości i planowanie długoterminowych strategii. MIT Sloan Management Review Polska
Przeobrażenia geopolityczne i gospodarcze – obecny okres przejściowy charakteryzuje się kruszeniem dotychczasowego ładu światowego, wzrostem znaczenia nowych potęg gospodarczych, takich jak Chiny, oraz zmieniającymi się układami sojuszy i relacji międzynarodowych, co wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i gotowości na różne scenariusze. MIT Sloan Management Review Polska
Szybki rozwój nowych technologii – technologie takie jak sztuczna inteligencja, big data czy automatyzacja zmieniają sposób działania firm, redefiniując całe branże i modele biznesowe, pełniąc rolę zarówno destabilizującą tradycyjne modele, jak i oferującą nowe możliwości dla firm potrafiących je skutecznie wdrożyć. MIT Sloan Management Review Polska
Aby sprostać tym wyzwaniom, organizacje muszą rozwijać zdolność do adaptacji, innowacyjność oraz umiejętność efektywnego wykorzystania nowych technologii w celu utrzymania konkurencyjności w zmieniającym się świecie. MIT Sloan Management Review Polska
Jakie firmy potrafią nie tylko przetrwać w zmieniającym się i niepewnym otoczeniu, ale również odnosić w nim sukcesy? Tylko takie, które mają zdolność do szybkiej adaptacji, proaktywnego reagowania na zmiany oraz antycypowania przyszłych trendów. Fundamentem takich przedsiębiorstw są umiejętność nieustannego uczenia się, innowacyjność oraz zdolność do absorbowania nowych technologii i przekształcania ich w przewagę konkurencyjną.
Tymi atrybutami cechuje się organizacja gotowa na przyszłość (Future Ready Organization).
1. Na pierwszy plan wysuwają się geopolityka i globalna gospodarka.
Obecne czasy są naznaczone niestabilnością geopolityczną, która kształtuje globalne rynki. Przykłady takich napięć to nie tylko wojna w Ukrainie, lecz także sytuacje w innych regionach świata, gdzie na pierwszy plan wysuwają się konflikt między Izraelem a Palestyną oraz napięte stosunki pomiędzy Chinami i Tajwanem. W Europie zmagamy się z kryzysem migracyjnym, a globalny hegemon – Stany Zjednoczone – boryka się z polaryzacją społeczeństwa przed nadchodzącymi wyborami. Te, i nie tylko te, czynniki powodują, że firmy muszą funkcjonować w warunkach, gdzie trudno jest przewidzieć przyszłość i planować długoterminowe strategie. Na dodatek gospodarki zmagają się z coraz silniejszymi turbulencjami wynikającymi z dużych fluktuacji rynkowych, niestabilnych warunków makroekonomicznych oraz nieprzewidywalnych wydarzeń, takich jak pandemia COVID‑19. Firmy muszą być więc gotowe na gwałtowne zmiany, które mogą nastąpić z dnia na dzień, a fakt, że te zmiany nastąpią, jest jedynym pewnikiem w najbliższych latach.
2. Przeobrażenia natury geopolitycznej i gospodarczej.
Obecnie żyjemy w okresie przejściowym, gdzie dotychczasowy ład światowy, ukształtowany po II wojnie światowej, zaczyna się kruszyć. Symptomami nadchodzących przeobrażeń są wzrost znaczenia nowych potęg gospodarczych, takich jak Chiny, oraz zmieniające się układy sojuszy i relacji międzynarodowych. Problem w tym, że nie mamy jasności co do tego, jak będzie wyglądał przyszły ład globalny. Ten brak pewności tym bardziej wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i gotowości na różne scenariusze.
XXI wiek cechuje się niespotykanie szybkim rozwojem nowych technologii.
Sztuczna inteligencja, big data czy automatyzacja zmieniają sposób działania firm, ale także redefiniują całe branże i modele biznesowe. Odgrywają przy tym podwójną rolę, jako siła burząca i kreująca. Z jednej strony technologie mogą destabilizować tradycyjne modele biznesowe, z drugiej zaś oferują nowe możliwości dla tych firm, które potrafią je skutecznie wdrożyć i zintegrować z codziennymi procesami.
Zachęcamy do lektury naszego magazynu
Organizacja gotowa na przyszłość