Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Klienci i doświadczenia
Polska flaga

Nowy strategiczny priorytet: zarządzanie klientami

1 listopada 2003 6 min czytania
Krzysztof Obłój
Michał Zdziarski
Nowy strategiczny priorytet: zarządzanie klientami

Streszczenie: Lojalność klientów i jej utrzymanie stały się kluczowymi wyzwaniami dla polskich firm, przewyższającymi inne cele, takie jak redukcja kosztów. W badaniu The CEO Challenge 2003, przeprowadzonym przez The Conference Board wśród 84 prezesów największych polskich przedsiębiorstw, 56,6% respondentów wskazało utrzymanie lojalności klientów jako priorytet. Menedżerowie podkreślają, że rosnąca konkurencja wymusza na firmach większy profesjonalizm w zarządzaniu klientami, co obejmuje wsłuchiwanie się w ich potrzeby, szybkie reagowanie na oczekiwania oraz budowanie długotrwałych relacji. To podejście sygnalizuje istotne zmiany w polskiej gospodarce, zmuszając przedsiębiorstwa do reorganizacji działalności wokół klienta i jego potrzeb. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Lojalność klienta oraz jej utrzymanie stały się najważniejszym wyzwaniem dla czołowych polskich firm.W przeprowadzonych badaniach wartości te zdecydowanie dystansują inne cele, jak np. redukcja kosztów. Po raz pierwszy tak silnie zaznacza się u nas trend, który nakazuje wsłuchiwać się w głos klientów, szybko odpowiadać na ich potrzeby oraz budować z nimi długotrwałe relacje. Oznacza to, że w polskich firmach szykują się duże zmiany.

Lojalność klienta i jej utrzymanie to najważniejsze wyzwanie stojące przed firmą. Tak odpowiedziało 56,6% dyrektorów, którzy wzięli udział w badaniach The CEO Challenge 2003 (patrz wykres). W sondażu Conference Board wzięło udział 84 prezesów spośród kierownictwa 250 największych polskich przedsiębiorstw. Badania te obejmowały też 13 pogłębionych wywiadów z dyrektorami, których firmy są liderami w swoich branżach.

Wypowiedzi większości z nich potwierdzają szczególne zainteresowanie procesami sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Respondenci podkreślają, że intensywna konkurencja coraz wyżej podnosi poprzeczkę profesjonalizmu w zarządzaniu klientami. Menedżerowie zgodnie przyznają, że jest to początek nowego trendu w polskiej gospodarce. Uczy on wsłuchiwania się w głos odbiorców, dopasowywania oferty do ich oczekiwań oraz budowania długotrwałych relacji, które zmuszają firmy do organizowania swej działalności wokół klienta i jego potrzeb.

Nowy strategiczny priorytet: zarządzanie klientami

Nowy strategiczny priorytet: zarządzanie klientami

Organizacja firmy wokół klienta

Wśród praktyk, o których mówili ankietowani, można zauważyć wiele powtarzających się schematów myślenia i działania. Po pierwsze, prezesi mają świadomość, że to ich postawa jest głównym sygnałem dla pozostałych menedżerów i współpracowników. Dlatego wielu z nich angażuje swój czas i uwagę w konsultowanie strategicznych decyzji z kluczowymi klientami. Wiele uwagi poświęcają też analizowaniu zażaleń i skarg, wskazujących na możliwość poprawy sytuacji firmy.

Inne typowe działania, które są podejmowane przez przedsiębiorstwa działające na polskim rynku to:

  1. Nowa segmentacja klientów, poprzedzona analizą ich potrzeb i określeniem pożądanego miejsca firmy na rynku.

  2. Uważne słuchanie klienta i analizowanie jego postaw. W tym celu powstają call centers, czaty na stronach internetowych, badania rynku oraz analizy zażaleń. Członkowie kadry kierowniczej Skoncentrowanie całej organizacji na obsłudze klientów poprzez odpowiedni system motywacyjny i komunikację wewnętrzną.

  3. Wykorzystanie technicznych możliwości tak, aby zwiększyć dostępność, szybkość i elastyczność działania na rzecz odbiorców (systemy typu CRM).

  4.  Zintegrowanie systemów informatycznych, które pozwalają na łatwiejsze i mniej kosztowne składanie zamówień przez klientów instytucjonalnych.

  5. Zapewnienie maksymalnej dostępności towaru lub usługi przez wszystkie kanały sprzedaży i w każdym czasie.

  6. Wydzielenie działów pomocniczych (HR,finanse, produkcja etc.), których obecność w firmie nie podnosi zasadniczo wartości oferty z punktu widzenia odbiorców.

  7. Budowanie i rozwój programów lojalnościowych.

  8. Innowacje produktu, wprowadzanie nowych rozwiązań w jego funkcjonalności, dostępności czy cenie. Często jest to możliwe dzięki aliansom strategicznym, wykorzystaniu technologii czy umiejętności integracji dostawców dla stworzenia nowej jakości.

Klient i jego obsługa pod technologiczną kontrolą

Sprzedaż i logistyka są wspomagane wieloma użytecznymi technologiami. Możliwość przetwarzania danych o klientach na niespotykaną wcześniej skalę pozwala na dostosowanie działań do potrzeb małych grup klientów o podobnych oczekiwaniach i podobnej charakterystyce konsumpcji. Internet, GPS oraz łatwość komunikacji pozwalają podnieść standardy sprzedaży. Dzięki technologii przedsiębiorstwa mogą być „Wielkim Bratem”, który nadzoruje działalność osób odpowiedzialnych za obsługę klienta i który śledzi każdy kontakt odbiorcy z firmą. To w znacznym stopniu zwiększa tempo i elastyczność działania oraz zarządzania procesem budowania lojalności.

Firmy, które jako pierwsze podążą za tym trendem, mogą na pewien czas poprawić wyniki sprzedaży oraz zyskowności. Niestety, żadna przewaga konkurencyjna nie trwa wiecznie. Pozostałe przedsiębiorstwa zapewne wprowadzą podobne rozwiązania technologiczne oraz zmienią proces zarządzania klientami. W rezultacie firmy powrócą do pierwotnej równowagi, zwłaszcza jeśli chodzi o udziały w rynku. Efektem ubocznym może być spadek zaangażowania pracowników, którzy działają pod presją całkowitej kontroli i przejrzystości działania. Czy klient rzeczywiście zyska na obsłudze monitorowanej i wyśrubowanej pod czujnym okiem GPS oraz kontrolera czytającego raporty z wykonania dziennego planu sprzedaży? Prawdopodobnie tak, ale tylko w tych obszarach funkcjonowania biznesu, w których relacje społeczne mają mniejsze znaczenie.

Klient, czyli kto?

Porównanie konsumenta polskiego z 2003 r. z klientem z 1998 r. skłania do refleksji. W ciągu 15 lat nastąpiła rewolucyjna zmiana zakresu i stylu konsumpcji.

Wyraźnie wzrosła siła nabywcza Polaków. Zmiana szybkości, dostępności, zakresu i jakości produktów oraz usług wpłynęła na życie milionów rodaków i wymusiła reorganizację funkcjonowania firm. Mimo tak widocznego wzrostu przeciętnej siły nabywczej nie maleje sfera ubóstwa, ponieważ znacząca część społeczeństwa nie skorzystała w istotny sposób z efektów transformacji gospodarczej.

Największej zmianie uległa świadomość potrzeb. To, co kiedyś wydawało się abstrakcyjne, dziś jest w pełni dostępne i widoczne. Barierą pozostaje niska zamożność. Wymienialność złotego, otwarcie gospodarki, stopniowe likwidowanie barier, możliwość podróży zagranicznych i dostępność informacji na niespotykaną wcześniej skalę spowodowały eskalację świadomości oraz oczekiwań konsumentów. Paradoksalnie, korzystne dla nich okazało się spowolnienie koniunktury w ostatnich latach. Firmy, przyzwyczajone do stabilnie rosnących wpływów, zmuszone zostały do zwiększonego wysiłku dla zachowania zdolności generowania przychodów. Jego podstawowym elementem jest większa dbałość o klienta.

Podsumowanie

Reasumując, nasze badania wyraźnie wskazują nowy trend w polskiej gospodarce. Po niemal dekadzie szybkiego wzrostu, kształtowania się rynków oraz zachłyśnięcia się odbiorców różnorodnością i dostępnością towarów lub usług przyszedł czas na bardziej racjonalne zachowania. Presja na obniżanie cen i zwiększenie standardów obsługi zmusza coraz więcej firm do potraktowania tych wyzwań jako strategiczne priorytety. Efektem są konsolidacje oraz równoczesne inwestycje w technologie obsługi, usprawnianie dystrybucji, programy lojalnościowe czy bardziej wyważony i ukierunkowany marketing. Dla polskich firm klient staje się priorytetem numer jeden, dwa i trzy.

Pobierz artykuł pdf dodatek

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!