Streszczenie: W nadchodzących latach kluczową rolę w rozwoju firm odegrają kompetencje cyfrowe i nowoczesne technologie, a nie tyle sam kapitał finansowy. Coraz większe znaczenie będzie miało odpowiednie zarządzanie talentami, umiejętność przyciągania specjalistów i tworzenie środowiska pracy sprzyjającego innowacjom. Przyszłość będzie należała do organizacji zdolnych do uczenia się, adaptacji i elastycznego reagowania na zmiany – szczególnie w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji, automatyzacji i pracy zdalnej. Wymusi to również zmiany w modelach przywództwa i kulturze organizacyjnej, które będą musiały być bardziej inkluzywne, wspierające rozwój oraz otwarte na eksperymenty.
Nasza firma specjalizuje się w outsourcingu płac i kadr. Zmiany w obszarze, który obsługujemy, będą uzależnione od rozwoju szczególnych kompetencji pracowników oraz postępu technologicznego w procesach HR.
Technologia oznacza przede wszystkim przyspieszenie procesów i wyeliminowanie ręcznej, powtarzalnej i żmudnej pracy, często też likwidację obiegu papierowych dokumentów. Nowoczesna technologia automatyzująca powtarzalne czynności jest sposobem na poprawę jakości oraz efektywności wykonywanej pracy. Połączenie systemów dostawcy i odbiorcy skraca czas pozyskiwania informacji, umożliwia wygenerowanie tu i teraz danych, potrzebnych do podjęcia ważnej decyzji biznesowej. Eliminuje błędy ludzkie, które często się zdarzają przy ręcznym przenoszeniu danych. Udostępniając klientom stworzoną przez nas aplikację onPoint.pl, umożliwiamy pracownikom samoobsługę w zakresie wybranych procesów kadrowych. O każdej porze dnia, bez względu na godzinę i dzień tygodnia, mogą się skomunikować z własnym działem HR, wystawić wniosek urlopowy, zawnioskować o nadgodziny, rozliczyć delegację, wydrukować PIT czy pasek płacowy.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Technologia zmienia outsourcing
,
Weronika Podhorecka PL
Analitycy wieszczą nową falę transformacji w outsourcingu procesów biznesowych.
Nasze platformy są integrowane z platformami klientów, więc wszelkie dane mogą migrować w dwie strony – działy HR, zarządzając kadrami, ściągają informacje przechowywane u nas i wykorzystują je do zarządzania zespołem. Pobrane z systemu dane dostarczają potrzebnej biznesowi wiedzy. Na przykład połączenie raportów absencyjnych i czasu pracy nad projektami wskazuje menedżerom, którzy pracownicy wymagają dodatkowej motywacji. Elektroniczne teczki personalne odwzorowują dokumentację papierową. Dzięki algorytmom systemowym jest ona jednocześnie skatalogowana według zdefiniowanych haseł typu: urlopy, wyróżnienia, wynagrodzenie i tym podobne.
W najbliższych latach te procesy nasilą się. Forma elektroniczna będzie rozpoznawana przez inne systemy. Dokumenty pdf zostaną zapisane w sposób, który odczyta każdy ogólnie dostępny system. Digitalizacja zasobów, automatyzacja prostych czynności, robotyzacja wyeliminują z rynku pracy ludzi o prostych umiejętnościach. Ich miejsce zajmą aplikacje obsługiwane przez osoby o interdyscyplinarnych kwalifikacjach, które nie tylko będą doskonale znały zagadnienia od strony merytorycznej, ale też będą potrafiły współpracować z systemami informatycznymi. Osoby takie będą się swobodnie poruszać w wirtualnym świecie baz danych, ingerować w oprogramowanie, wyszukiwać z różnych miejsc interesujące informacje, analizować je i na tej podstawie budować wnioski. W cenie będą kreatywne myślenie i umiejętność współpracy z maszynami, które będą umiały się uczyć od człowieka.
Sztuczna inteligencja już dziś znalazła zastosowanie. W tej chwili testujemy stworzony przez nas program do kontroli wewnętrznej w firmie, który bazuje właśnie na algorytmach sztucznej inteligencji – człowiek uczy maszynę, jak ma wykonywać zadania, a maszyna tworzy model funkcjonalny dla danej operacji. Program został oparty na technikach tak zwanego głębokiego uczenia. Jest to dziedzina, w której dokonał się w ostatnim roku ogromny postęp technologiczny. Chcemy za pomocą tej aplikacji sprawdzić wszystkie procesy w firmie, ich przebieg, prawidłowość, jakość wykonanej pracy oraz stosowane procedury. Jeśli będziemy zadowoleni z działania, udostępnimy ją klientom.
Co jeszcze będzie się działo? Na pewno systemy staną się bardziej skalowalne, czyli w przypadku większego zapotrzebowania na sprzęt i programowanie będzie można bez przeszkód je rozbudowywać, nie tracąc przy tym wydajności/szybkości.
Dla firm z branży outsourcingowej poufność danych i bezpieczeństwo powierzonych zasobów ma pierwszorzędne znaczenie. Jest to szczególnie ważne, gdy do przetwarzania są powierzone dane osobowe. Rozbudowane narzędzia informatyczne, przeniesienie całej wiedzy o firmie i jej procesach do świata wirtualnego już dziś stanowią wyzwanie dla specjalistów od bezpieczeństwa. Dlatego branża będzie się coraz silniej zbroić w systemy i procedury, które uniemożliwią niepowołanym osobom wgląd i ingerencję w treść zasobów.
Właśnie bezpieczeństwo według mnie, poza technologią i pracownikami z nowymi kompetencjami, stanowi trzeci czynnik, który wpłynie na obraz outsourcingu w najbliższych latach.
Przeczytaj pozstałe komentarze »
Specjalista IT potrzebny od zaraz
,
Michał Wędzicha PL
Żeby realizować zmiany i projekty, trzeba dysponować zespołem, a zapotrzebowanie na zasoby z reguły nie jest stałe w czasie.

