Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Umysł lidera – książka, która pozwoli ci lepiej zrozumieć siebie i innych

Dlaczego jedne zadania wykonuję z radością i zaangażowaniem, a inne idą mi jak krew z nosa? Dlaczego praca w open spasie negatywnie odbija się na efektywności? Dlaczego coraz trudniej skupić mi uwagę na wykonywaniu danej czynności? Jeśli poszukujesz odpowiedzi na te pytania, sięgnij po książkę wydaną przez ICAN Institute.

Friederike Fabritius i Hans W. Hagemann zapraszają w podróż w głąb umysłu menedżera. Ci eksperci od neuroprzywództwa prostym i konkretnym językiem wyjaśniają zawiłości funkcjonowania naszego centrum zarządzania. Przedstawili m.in. koncepcję stanu flow, którą można wykorzystywać przy przydzielaniu zadań pracownikom. Na czym ona polega?

Okazuje się, że wykorzystując wiedzę o neuroprzekaźnikach, można projektować pracę innych tak, by przynosiła ona najlepsze owoce. Przy delegowaniu zadań autorzy „Umysłu lidera” zalecają stosować zasadę 3 F: Fun, Fear, Focus. Jej trzy nadrzędne zasady brzmią:

  • czerp przyjemność z pracy (fun);

  • utrzymuj odpowiedni poziom wyzwań (fear);

  • skupiaj się w tym, co ważne (focus).

Co na to nasz mózg? Gdy powierzone zadanie sprawia przyjemność, mózg wydziela dopaminę, dzięki czemu pracuje wydajniej. Jeśli praca nie kojarzy się z  rozrywką, osiągnięcie szczytowej wydajności nie będzie możliwe. Ponadto pojawia się ona nie wtedy, gdy jesteś znudzony lub w stanie całkowitej paniki, ale kiedy czujesz się lekko przeładowany. Właśnie wtedy mózg wypuszcza odpowiednią ilość noradrenaliny, aby utrzymać cię w najlepszej formie. Jest jeszcze ostatni warunek: nie możesz robić więcej niż jedną rzecz naraz. Tylko wtedy, gdy jesteś w stanie maksymalnego skupienia i pracujesz nieprzerwanie, możesz działać optymalnie. Zdaniem autorów takie podejście pozwala zwiększyć produktywność aż pięciokrotnie!

W swojej książce Friederike Fabritius i Hans W. Hagemann zdradzają o wiele więcej. Wyjaśniają, jakie mechanizmy w mózgu odpowiadają za reakcje, nawyki i zachowania. Jeśli zapoznasz się z tą wiedzą, zyskasz przepustkę do większej wydajności, maksymalnego skupienia i lepszych decyzji. Odkryjesz optimum swoich możliwości, zminimalizujesz stres, a także stworzysz lepsze zespoły. Skąd ta pewność?

„Umysł lidera” wpisuje się w nurt evidence‑based. Oznacza to, że wszelkie prezentowane w książce informacje mają poparcie w badaniach.

Neuronauka zrewolucjonizowała nasze rozumienie umysłu i mózgu. Te spostrzeżenia podnoszą na nowy, wyższy poziom sposób, w jaki uczymy się i współpracujemy. To, co nas motywuje, co nas nudzi, jak reagujemy na zagrożenia i nagrody, zarówno jako jednostki i jako grupy jest uzależnione od sieci neuronowych oraz biochemii mózgu. Aby zrozumieć siebie i innych, warto te mechanizmy poznać.

Badania, które przytaczają Friederike Fabritius i Hans W. Hagemann, obalają wiele mitów na temat naszych podstawowych ograniczeń i motywacji. Innymi słowy: zasadniczo zmieniają reguły gry. Autorzy nie zostawiają czytelnika z tą refleksją samego. Przedstawiają liczne strategie, wskazówki i techniki treningu dla jednostek i zespołów w celu pobudzania wydajności, zwiększania satysfakcji i odnoszenia sukcesu.

Pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu może przełożyć się na poprawę efektywności organizacyjnej, przywództwa, uczenia się i kultury organizacyjnej. Firmy potrzebują liderów, którzy będą w stanie integrować i motywować zespoły, rozwijać je, wykorzystywać potencjał pracowników oraz przydzielać ich do zadań zgodnie z ich potencjałem. Przywództwo przestaje być wyłącznie sztuką, a do jego rozwoju potrzeba nowego podejścia zaprezentowanego w „Umyśle lidera”. Książka jest dostępna w sklepie biznesowym tutaj.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy