Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Szyte na miarę łańcuchy dostaw

Globalizacja w wymiarze gospodarczym sprawiała, że projektowanie łańcuchów dostaw stało się bardziej skomplikowane. Dlaczego? Przy ich planowaniu należy skoordynować współpracę fabryk i centrów dystrybucyjnych położonych w różnych krajach, a czasem nawet kontynentach. Często, do przewozu jednej przesyłki  trzeba skorzystać z różnych rodzajów transportu, biorąc pod uwagę czas dostawy, odległość czy infrastrukturę, a także przeprowadzić towar przez procedurę celno‑podatkową. O tym, jak projektować rozwiązania logistyczne dostosowane do tych wyzwań, opowiada Aleksandra Gumel, Head of Logistics Solution Design w Rohlig SUUS Logistics.

Wiele aspektów wpływa na to, jakie rozwiązania logistyczne są potrzebne klientom. Chociażby specyfika towaru – leki czy niektóre produkty spożywcze muszą być przewożone w temperaturze kontrolowanej; odległość – transport po Europie może odbywać się przy wykorzystaniu frachtu drogowego czy kolejowego, a z Polski do USA statkiem lub samolotem; uwarunkowania prawne – w przypadku eksportu i importu niezbędna jest obsługa celna; model biznesowy – firmy z branży e‑commerce oczekują zarządzania ich towarem na magazynie oraz dystrybucji zgodnie z zamówieniami składanymi na stronie sklepu internetowego. Odpowiednie zrozumienie potrzeb, pozwoli zaprojektować taki łańcuch dostaw, który zapewni optymalny czas dostawy, a przy tym wpłynie na oszczędności kosztowe – tłumaczy ekspertka. – Dlatego tak wiele czasu poświęcamy na analizę potrzeb i tego, w jakim stopniu obecny łańcuch dostaw na nie odpowiada – wskazuje.

Rohlig SUUS Logistics, aby skutecznie zarządzać projektowaniem niestandardowych i spersonalizowanych rozwiązań dla swoich klientów oraz integrować oferowane usługi, utworzył specjalny zespół – Logistics Solution Design.

Wszystkie informacje w jednym miejscu

Nawet mało skomplikowany łańcuch dostaw obsługiwany jest przez wiele działów operacyjnych i podwykonawców. Dlatego, aby sprawnie funkcjonował, powinien być odpowiednio koordynowany. W modelu Control Tower zespół specjalistów gromadzi informacje, na ich podstawie dobiera optymalne rozwiązania logistyczne, a także komunikuje się z klientem i innymi uczestnikami procesu.

W ramach Control Tower łączymy ze sobą informacje dotyczące danego projektu, a następnie wykorzystując wszystkie rodzaje transportu, usługi magazynowe czy obsługę celną projektujemy kompleksowy łańcuch dostaw. Na przykład, dla producenta z Azji, którego głównym rynkiem zbytu są kraje Unii Europejskiej, importujemy towar przy użyciu frachtu morskiego, przeprowadzamy procedury celne, składujemy w magazynie, a następnie dostarczamy do finalnego odbiorcy według jego potrzeb. Jakie są korzyści tego podejścia? Dzięki skonsolidowaniu całej logistyki w jednym miejscu, skracamy czas dostawy czy zmniejszamy liczbę przeładowań, co bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów, a także zmniejszenie – odgrywającego coraz większe znaczenie – śladu węglowego – tłumaczy ekspertka.

Dzięki wdrożeniu Control Tower przedsiębiorstwa mogą szybciej reagować na zmiany w łańcuchu dostaw, minimalizować ryzyko opóźnień i utrzymywać lepszą kontrolę nad procesami logistycznymi. To narzędzie staje się coraz bardziej istotne w dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie szybkość reakcji na zmienne warunki rynkowe jest kluczowa.

Ciągłość produkcji i płynność finansowa

Dla przedsiębiorstw produkcyjnych, efektywny łańcuch dostaw oznacza sprawną organizację sprowadzania komponentów czy surowców, składowanie ich oraz optymalne dostarczanie do fabryk. Dlatego odpowiednim rozwiązaniem dla wielu z nich może być usługa VMI (Vendor Managed Inventory), gdzie zapas towaru zarządzany jest przez operatora logistycznego wspólnie z jego dostawcą na magazynie, który znajduje się w odpowiednej odległości od miejsca produkcji Przedsiębiorstwo korzysta z elementów zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem, ponosząc koszty dopiero w chwili przetransportowania ich z miejsca składowania.

Model VMI nie tylko zapewnia ciągłość produkcji, lecz także wpływa korzystnie na płynność finansową przedsiębiorstwa. Płatności za surowce czy komponenty są dokonywane dopiero w momencie pobrania ich z magazynu. Co więcej, w przypadku sprowadzania towarów spoza Unii Europejskiej, usługa VMI umożliwia odroczenie kosztów celno‑podatkowych. Jak to działa? Zapas elementów do produkcji przechowywany jest w specjalnie wyznaczonej strefie, czyli składzie celnym, a obowiązek zapłaty powstaje dopiero w chwili wyprowadzenia go poza ten obszar, czyli, de facto, w momencie transportu do fabryki – tłumaczy Aleksandra Gumel. – Nie możemy także zapomnieć o kluczowym znaczeniu integracji systemów – producenta, dostawcy komponentów i operatora logistycznego. W związku z tym, automatycznie, po wyznaczeniu planów produkcyjnych, operator wie jakie ilości elementów musi dostarczać do fabryki, a dostawca, kiedy rozpocząć wytwarzanie nowych – dodaje.

Trendy biznesowe – odporne łańcuchy dostaw i zrównoważony rozwój

Samo zróżnicowanie potrzeb to nie jedyny motywator spersonalizowanych rozwiązań w logistyce. Ostatnie lata nieustannie przypominają nam o dynamicznych zmianach w otoczeniu społecznym, biznesowym czy geopolitycznym. Dlatego w logistyce rośnie znaczenie budowy odpornych łańcuchów dostaw, które w przypadku niespodziewanego kryzysu gwarantują ciągłość dystrybucji i produkcji. Niektórzy w tym kontekście postawili na budowanie zapasów, podczas gdy inni skupiają się na dywersyfikacji rynków zbytu czy źródeł zaopatrzenia.

Z kolei na rozwój w sposób zrównoważony wpływają m.in. wewnętrzne cele strategiczne firm, przepisy prawa (krajowe czy unijne), a także realia rynkowe. Kluczową rolę odgrywają również ostateczni odbiorcy produktów, którzy zwracają uwagę na, aby towary nie tylko wyprodukowane zgodnie ze standardami ESG, ale także transportowane z jak najniższym śladem węglowym.

Czy łańcuch dostaw może być odporny na zawirowania rynkowe, ograniczać negatywny wpływ na środowisko, a jednocześnie przyczyniać się do redukcji kosztów? Odpowiednio zaprojektowany, tak – podsumowuje Aleksandra Gumel.


Najpopularniejsze tematy