Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
SPEEDGATE – PIERWSZA GRA ZESPOŁOWA WYMYŚLONA PRZEZ SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ

Lubisz sporty zespołowe? A może oglądanie meczy lub granie w piłkę nożną czy siatkówkę zaczęło cię już nudzić? Jeśli tak, mamy dobrą wiadomość…

Na początku wersja oficjalna: Speedgate to gra zespołowa przyszłości, opracowana od zera przez sztuczną inteligencję, która wcześniej przeanalizowała ponad 400 różnych odmian sportu i zaproponowała ultranowoczesny ekstrakt tego, co w nich najlepsze. Opracowanie dokonane przez AI jest przy tym naprawdę obszerne – dotyczy nie tylko sposobu gry, jej przebiegu i zasad, ale nawet takich drobiazgów jak logo nowej dyscypliny.

Jak zatem wygląda gra w „potencjalnego następcę piłki nożnej”? W rywalizacji biorą udział dwa zespoły (po 6 graczy w każdym), ale reszta wygląda już zupełnie inaczej niż w słynnym powiedzeniu Kazimierza Górskiego. Po pierwsze, piłka wcale nie jest okrągła, bo – przynajmniej na razie – wykorzystywane są owalne piłki do rugby. Po drugie, bramki są trzy – w tym jedna… na środku boiska. Szczegółowych reguł nie warto w tym momencie przywoływać (są opisane na stronie poświęconej Speedgate), ale jako ciekawostka jeszcze jeden fakt: najwyżej punktowany jest gol wbity w środkową bramkę, który zostaje zaraz potem „dobity” dodatkowo z drugiej strony. Ciekawy pomysł.

Jeśli jednak przejdziemy już przez etap zaskoczenia, a może nawet początkowego entuzjazmu czy zachwytu, warto pokusić się o jeszcze dwie refleksje. Po pierwsze, dobrze jest mieć świadomość tego, że termin „sztuczna inteligencja”, podobnie zresztą jak w wielu innych przypadkach, został wykorzystany przy tej okazji nieco na wyrost. Grupa badaczy stworzyła rzeczywiście ciekawy algorytm analizujący i kompilujący zasady ponad 400 dyscyplin sportowych, ale to ostatecznie oni decydowali, które wyniki powinny zostać wykorzystane, a które nie. Bo były też ciekawe propozycje, które zostały odrzucone, np. gra za pomocą krążków typu frisbee, które… miały wybuchać. Szkoda – to dopiero byłaby widowiskowa gra!

Po drugie, sam fakt, że nową dyscyplinę „opracowała” sztuczna inteligencja (lub przynajmniej bardzo przy tym procesie pomogła), nie oznacza z automatu, że powstała oto najlepsza gra zespołowa na świecie i za kilka, kilkanaście lat nikt już nie będzie chciał grać w cokolwiek innego. Sport to nie tylko cyferki i matematyka, sport to przede wszystkim emocje, a przez to zachowania poszczególnych ludzi i grup, które nie mają często wiele wspólnego z racjonalnością. Bardziej prawdopodobny jest scenariusz, że nie o piłce nożnej, ale właśnie o Speedgate nikt już nie będzie pamiętał – i nie za kilkanaście lat, ale nawet za parę miesięcy.

A jak ten temat odnosi się do kwestii nowoczesnego zarządzania firmą? Cóż, wiele osób zastanawia się, jak zorganizować spotkanie firmowe albo jak urządzić wyjazd integracyjny, żeby okazał się maksymalnie efektywny, atrakcyjny, a równocześnie różny od wszystkich dotychczasowych. Do rozwiązywania tego typu kwestii też być może niebawem włączy się sztuczna inteligencja – skoro wzięła się już do gier zespołowych…

Tomasz Kulas

Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy