Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Roboty wkraczają do biur

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Sztuczna inteligencja, roboty, automatyzacja – te hasła coraz częściej słychać w firmach poszukujących sposobów na wyprzedzenie konkurentów. Czy pracownicy mają się czego obawiać? A może wprost przeciwnie – przed pracownikami i ich pracodawcami otwierają się szanse i możliwości, które były do tej pory nieosiągalne?

Chcąc nie wypaść z wyścigu o klienta, firmy szeroko wykorzystują coraz bardziej zaawansowane technologie, traktując je jako jeden z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów na budowanie przewagi nad rywalami. Jednym z perspektywicznych narzędzi jest robotyzacja procesów biznesowych, którą najprościej można opisać jako wykorzystywanie oprogramowania do wykonywania wybranych czynności, realizowanych dotychczas przez pracowników. Jednak tak jak gruntowna ewolucja cyfrowa przedsiębiorstwa ma sens dla kluczowych obszarów działania firmy, tak automatyzacja doskonale się sprawdza w mniej strategicznych, ale za to pracochłonnych i powtarzalnych procesach.

Przedsiębiorcy coraz częściej zaczynają wykorzystywać narzędzie nazywane RPA (Robotic Process Automation), pozwalające na obsłużenie żmudnych i powtarzalnych zadań za pomocą rozwiązań technologicznych. RPA umożliwia wykonanie części ludzkiej pracy przez roboty, które uczynią to szybciej, taniej i niezawodnie. Stosowane do realizowania tego typu czynności roboty w niczym jednak nie przypominają mechanicznych bohaterów z żelaza i kwarcu, znanych z opowiadań Stanisława Lema. Roboty wykorzystywane we współczesnym biznesie to w rzeczywistości algorytmy umieszczone na stacjach roboczych lub serwerach, które są w stanie wykonywać powtarzalne prace biurowe oraz płynnie przekazywać inicjatywę ludziom w sytuacjach, w których interwencja człowieka okazuje się potrzebna. Roboty stanowią więc mniej lub bardziej skomplikowany skrypt zlecający systemowi informatycznemu automatyczne wykonywanie zadań, do których wcześniej były potrzebne komendy wydawane przez człowieka.

Zostało 86% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Marcin Moczyróg

Menedżer w firmie A.T. Kearney

Dawid Rutyna

Doradca odpowiedzialny za obszar cyfrowej transformacji w A.T. Kearney


Najpopularniejsze tematy