Streszczenie: Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na poziom zaangażowania pracowników, co wymusiło nowe podejście do zarządzania i motywowania zespołów. W tym okresie kluczowa stała się umiejętność menedżerów do podtrzymywania relacji i budowania zaufania na odległość. Istotne okazało się zwiększenie częstotliwości kontaktów z pracownikami, prowadzenie regularnych rozmów indywidualnych oraz uwzględnienie aspektów emocjonalnych i psychologicznych w codziennym zarządzaniu. Kluczową rolę odgrywało także zapewnienie jasnej komunikacji, transparentności działań oraz budowanie poczucia przynależności do zespołu. Zdalny tryb pracy wymagał większego skupienia na wynikach, a nie na sposobie wykonywania zadań, co przyczyniło się do wzrostu autonomii pracowników, ale równocześnie wymagało od menedżerów umiejętności odpowiedniego formułowania oczekiwań i mierzenia efektywności. Dodatkowym wyzwaniem było przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz zapewnienie odpowiedniego balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, co wymagało od liderów szczególnej wrażliwości na potrzeby członków zespołu.
Słowo „zaangażowanie” w obecnych, kryzysowych czasach, stało się szczególnie nośne w rozproszonych organizacjach. Jest odmieniane przez poszczególne przypadki, i – tak naprawdę – bardzo różnie pojmowanie.
Prof. Katarzyna Januszkiewicz z Uniwersytetu SWPS, z którą na ten temat rozmawialiśmy, stwierdza, że pandemia zmusza nas do redefinicji pojęcia zaangażowania. Tradycyjnie pojmowane zaangażowanie sprowadzało się do uczestnictwa, bycia w organizacji. Natomiast od pewnego czasu – a już zwłaszcza od wybuchu pandemii – pojęcie zaangażowania przechodzi transformację. Już nie chodzi tylko o fizyczną obecność, ale też o psychiczny związek z firmą, z zespołem, z liderem. O osobistą satysfakcję.
Takie wielopłaszczyznowe, wielowymiarowe pojmowanie tego terminu z perspektywy zarządzania ludźmi rodzi pytania:
Czy budowanie zaangażowania jest tylko powinnością pracownika?
W jaki sposób firma powinna się włączyć w ten proces?
Jaki rodzaj zaangażowania chce stworzyć?
Jak powiązać osobiste cele zatrudnionych z celami organizacji?
Jaka powinna być w tym procesie rola liderów?
Tego typu pytań dotyczących obszaru zaangażowania i motywacji pracowników można postawić zdecydowanie więcej. Odpowiedzi znajdą Państwo, wysłuchując rozmowy z naszą ekspertką:
ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN TEMAT? Zapoznaj się z artykułem prof. Katarzyny Januszkiewicz, rozszerzającym tematykę omawianą w wywiadzie!
Zaangażowanie? Nie dziękuję, ja tu tylko pracuję
Katarzyna Januszkiewicz PL
Zaangażowanie pracowników jest ostatnio jednym z najczęściej podejmowanych zagadnień zarówno przez teoretyków, jak i praktyków zarządzania. Sygnalizowana już od pewnego czasu transformacja oczekiwań pracownika wobec relacji z organizacją weszła w fazę realizacji.