Już po raz czwarty think tank Poland, Go Global! przy współpracy z redakcją „Harvard Business Review Polska” oraz ICAN Research przeprowadził badanie poświęcone ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw.
Celem ostatniej fali badania Polskie firmy na globalnej scenie, podobnie jak poprzednich trzech edycji, było określenie poziomu ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw. Ważnym elementem było poznanie opinii zarządów na temat korzyści, barier oraz modeli prowadzenia biznesu na rynkach międzynarodowych, zebranie danych na temat stosunku polskich przedsiębiorców do działalności poza granicami kraju, związanych z tym szans i barier oraz strategii wejścia na nowe rynki. Opinie respondentów uczestniczących w czwartej edycji badania pokazały, że polscy przedsiębiorcy wciąż śmiało patrzą na zagraniczne rynki, choć z pewną rezerwą wynikającą z zebranych doświadczeń. Wskazuje na nią spadek odsetka firm, które odnotowały wzrost zysków z rynków zagranicznych w firmowych bilansach – w poprzednim roku wynosił on średnio 44%, podczas gdy w najnowszej edycji badań spadł do 39%. Podobnie wyglądają szacunki dotyczące zmian udziału tych zysków w najbliższym roku – w poprzedniej edycji badań 51% firm szacowało, że udział przychodów z działalności zagranicznej wzrośnie, obecnie 41% przewiduje wzrost tych zysków. Znacząco spadł też (z 39 do 27%) odsetek firm uważających, że łatwiej jest budować przewagę na rynkach zagranicznych niż na rynku polskim.