Kilka miesięcy temu grupa uznanych naukowców, prezesów firm, konsultantów, przedsiębiorców i menedżerów, działająca pod wodzą Gary’ego Hamela, przedstawiła na łamach Harvard Business Review 25 najpilniejszych wyzwań stojących dziś przed dziedziną zarządzania. Wśród nich co najmniej trzy – na nowo ukształtować firmy i rozbić je na części, zapewnić demokratyczny dostęp do informacji, utworzyć wewnętrzne rynki pomysłów, talentów i zasobów – dotyczyły konieczności przekształceń tradycyjnych, silosowych struktur organizacyjnych. Zmiany te stają się dziś możliwe dzięki upowszechnieniu internetu oraz nowej architektury i nowych modeli wymiany informacji. Ostatnie kilkadziesiąt lat to okres gwałtownego rozwoju technologii informatycznych. Rozwój rozwiązań informatycznych odbywał się jednak przede wszystkim w obrębie przedsiębiorstw. Z czasem stało się to jednym z podstawowych ograniczeń ich wzrostu. Pojawienie się nowego kanału wymiany informacji, czyli internetu, nasiliło potrzebę integracji korporacyjnych sieci i systemów informatycznych, a także włączenie w ten obieg danych konsumentów. Doprowadziło także do powstania nowych trendów w rozwoju architektury systemów i modeli wymiany informacji. Trzy najważniejsze z nich to: upowszechnienie architektury systemów informatycznych, tzw. architektury zorientowanej na usługi (Service Oriented Architecture – SOA), opartej na podstawowych komponentach – usługach webowych (Web Services); pojawienie się modelu dostarczania rozwiązań technologicznych, określanego mianem cloud computing; rozwój modelu komunikacji, wykorzystującego narzędzia do porozumiewania się w internecie, określane mianem Web 2.0, a w przypadku komunikacji biznesowej – Enterprise 2.0.
Premium
Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów
Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!
Wybierz wariant dopasowany do siebie!
Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się
Premium
Subskrybenci wiedzą więcej!
Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!
Wybierz wariant dopasowany do siebie!
Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się
Najpopularniejsze tematy
- Emerytura
- Historia biznesu
- Działania operacyjne
- Własność intelektualna
- Platformy społecznościowe
- Budżetowanie
- Kierowanie zespołami
- Myślenie strategiczne
- Badania rynku
- Demografia
- Networking
- Marka
- Ekonomia
- Firmy rodzinne
- Planowanie kariery
- Stres
- Dane
- Odpowiedzialność społeczna
- Reorganizacja
- Technologie mobilne
- Polityka kadrowa
- Analityka
- Edukacja biznesowa
- Partnerstwo Publiczno-Prywatne
- Marketing relacji
- Poszukiwanie pracy
- Koszty
- Globalizacja
- Zarządzanie zmianą
- Gender
- Internet
- Konkurencja
- Delegowanie
- Inteligencja emocjonalna
- Ekonomia i społeczeństwo
- Audyt
- Mierzenie wydajności
- Spotkania
- Prognozowanie
- Rynki wschodzące
- Rozwój ekonomiczny
- Otrzymywanie informacji zwrotnej
- Biznes międzynarodowy
- Komunikacja wewnętrzna
- Platformy społecznościowe
- Lifestyle
- Bezpieczeństwo i prywatność
- Zarządzanie czasem
- Eksperymentowanie
- Komunikacja w kryzysie
- Procesy biznesowe
- Kreatywność
- Badania i rozwój
- Nieformalne przywództwo
- Work life balance
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Ekonomia behawioralna
- Venture Capital
- Rozwój pracowników
- Wytwórstwo
- Konflikt
- Kobiety w biznesie
- Finanse przedsiębiorstwa
- Chmury obliczeniowe
- Finanse i rachunkowość
- Edukacja
- Kooperacja
- Pisanie biznesowe
- Odpowiedzialność biznesu
- IT
- Coaching
- Klienci
- Autorytety
- Globalna strategia
- Etyka
- Analiza finansowa
- Polityka cenowa
- Kariera
- Zarządzanie finansami
- Redukcja zatrudnienia