Antoni Bielewicz
Redaktor Harvard Business Review Polska.
Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń
Przedsiębiorstwa działające w Polsce mają już za sobą pierwsze doświadczenia z wdrażaniem rozwiązań IT opartych na koncepcji cloud computing. Na ich podstawie dyrektorzy informatyki są w stanie wskazać konkretne korzyści biznesowe i technologiczne, wynikające z wdrożenia nowego modelu dostępu do mocy obliczeniowych.
Sekrety dobrej współpracy
Rosnący poziom komplikacji operacji i szereg barier wynikających z lokalnej specyfiki sprawiają, że coraz więcej procesów w ramach zintegrowanego łańcucha dostaw opiera się na współpracy z zewnętrznymi partnerami outsourcingowymi. Jak ograniczyć do minimum ryzyko zakłóceń w łańcuchu dostaw wynikające z błędów w zarządzaniu relacjami z dostawcami zewnętrznymi?
Zabezpiecz swoją firmę przed nieprzewidzianymi zdarzeniami
Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem w zintegrowanym łańcuchu dostaw to pracochłonny proces, który powinien być realizowany etapami.
Organizacja 2.0: firma bez barier
Kilka miesięcy temu grupa uznanych naukowców, prezesów firm, konsultantów, przedsiębiorców i menedżerów, działająca pod wodzą Gary’ego Hamela, przedstawiła na łamach Harvard Business Review 25 najpilniejszych wyzwań stojących dziś przed dziedziną zarządzania. Wśród nich co najmniej trzy – na nowo ukształtować firmy i rozbić je na części, zapewnić demokratyczny dostęp do informacji, utworzyć wewnętrzne rynki pomysłów, talentów i zasobów – dotyczyły konieczności przekształceń tradycyjnych, silosowych struktur organizacyjnych. Zmiany te stają się dziś możliwe dzięki upowszechnieniu internetu oraz nowej architektury i nowych modeli wymiany informacji. Ostatnie kilkadziesiąt lat to okres gwałtownego rozwoju technologii informatycznych. Rozwój rozwiązań informatycznych odbywał się jednak przede wszystkim w obrębie przedsiębiorstw. Z czasem stało się to jednym z podstawowych ograniczeń ich wzrostu. Pojawienie się nowego kanału wymiany informacji, czyli internetu, nasiliło potrzebę integracji korporacyjnych sieci i systemów informatycznych, a także włączenie w ten obieg danych konsumentów. Doprowadziło także do powstania nowych trendów w rozwoju architektury systemów i modeli wymiany informacji. Trzy najważniejsze z nich to: upowszechnienie architektury systemów informatycznych, tzw. architektury zorientowanej na usługi (Service Oriented Architecture – SOA), opartej na podstawowych komponentach – usługach webowych (Web Services); pojawienie się modelu dostarczania rozwiązań technologicznych, określanego mianem cloud computing; rozwój modelu komunikacji, wykorzystującego narzędzia do porozumiewania się w internecie, określane mianem Web 2.0, a w przypadku komunikacji biznesowej – Enterprise 2.0.
Euro: bilans zysków i strat
Wspólna europejska waluta może być wielką szansą dla polskiej gospodarki. Wprowadzenie euro oprócz szeregu korzyści niesie ze sobą także pewne koszty i zagrożenia.
Koniec decyzji opartych na intuicji
Każdy wybór podejmowany przez menedżera niesie ze sobą długofalowe skutki. Tymczasem wielu zarządzających wciąż decyduje, bazując przede wszystkim na intuicji. Jak to zmienić?
10 pułapek projektów outsourcingowych
Oddanie w outsourcing procesu lub funkcji biznesowej to projekt najeżony wieloma pułapkami. Większości z nich można uniknąć, dzięki dobremu zaplanowaniu całego przedsięwzięcia.
Outsourcing w trudnych czasach
Rosnąca konkurencja sprawi, że w niektórych branżach firmy już wkrótce będą redefiniować kluczowe obszary swojej działalności (core business) co 2 – 3 lata. W rezultacie zmieni się także charakter projektów outsourcingowych.
Dopasuj strategię CRM do nowych oczekiwań swoich klientów
Zmiany zachodzące na rynku wymagają przedefiniowania strategii marketingowej i lepszego wykorzystania narzędzi do budowania relacji z klientami.
Zlikwiduj bariery ograniczające komunikację wewnątrz organizacji!
Jednym z warunków sprawnej komunikacji w sieci biznesowej jest zniesienie barier, jakie utrudniają wymianę informacji wewnątrz organizacji.
Jak integrować rozwiązania informatyczne w obrębie ekosystemów biznesowych?
Im liczniejszy, bardziej rozproszony geograficznie i zróżnicowany jest ekosystem biznesowy firmy, tym większe znaczenie dla jego funkcjonowania ma sprawna wymiana informacji pomiędzy uczestnikami.
Przezroczysta korporacja
W poszukiwaniu innowacji i przewagi konkurencyjnej korporacje coraz silniej angażują się we współpracę ze swoimi klientami i partnerami biznesowymi.