Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Mamy przepis na decyzje doskonałe!

Jeśli kiedykolwiek poszedłeś na kompromis w nadziei, że lepszy rydz niż nic, to pewnie wiesz, że kompromisy uwierają. Mam dobrą wiadomość – zdaniem autorów książki Decyzje doskonałe kompromisom możesz powiedzieć stanowcze nie. O wiele więcej korzyści przy dokonywaniu wyborów daje myślenie zintegrowane. Na czym polega? Jak zastosować je w codziennych sytuacjach zarówno biznesowych, jak i życiowych?

Przy decyzjach typu albo‑albo, gdy żadna z opcji nie jest w pełni satysfakcjonująca, zazwyczaj pada na wybór mniejszego zła. Zdaniem autorów Decyzji doskonałych w takich sytuacjach istnieje jeszcze trzecie rozwiązanie, które często jest pomijane ze względu na skłonność ludzi do automatycznego wpadania w tryb analityczny w przypadku wyboru między rozwiązaniem A i B. Aby nie dopuścić do zniewolenia dostępnymi opcjami i do poszukiwania kompromisu, który jesteś w stanie zaakceptować, możesz odnaleźć rozwiązanie w pełni cię satysfakcjonujące. Jak to zrobić?

Postaw na integrację, czyli wybór najlepszych cech opcji A i B oraz ich twórcze przekształcenie w celu stworzenia nowej wartości. Wtedy odnajdziesz to, czego naprawdę potrzebujesz. Aby jednak do tego doszło, musisz poddać proces decyzyjny pewnym rygorom. Roger Martin i Jennifer Riel dzielą się w swojej książce wskazówkami, jak to zrobić. W Decyzjach doskonałych opisują kolejne kroki kreowania nowych rozwiązań, byś mógł je zastosować w życiu zawodowym i prywatnym.

Jak przekształcić dwie przeciwstawne opcje w satysfakcjonujące rozwiązanie?

Sama koncepcja myślenia zintegrowanego jest już znana od dobrych kilkunastu lat. Nasza redakcja wydała nawet specjalne multimedialne opracowanie na ten temat pt. „Myśl i decyduj jak superlider”. Na tle dotychczasowych publikacji na ten temat książka Decyzje doskonałe wyróżnia się tym, że zawiera metodologię do zaadaptowania zarówno w obszarze zawodowym, jak i prywatnym.

Dotychczas autorzy posługiwali się historiami liderów z różnych branż, by przekonać do siły myślenia zintegrowanego. Podczas wielu szkoleń okazało się jednak, że menedżerowie mają problem z zaaplikowaniem zasad myślenia zintegrowanego na własnym podwórku. Ta obserwacja skłoniła twórców do stworzenia metodologii, która krok po kroku pozwala przenieść zasady myślenia zintegrowanego do swojej codzienności. Znajdziesz w niej wiele zadań, arkuszy i specjalnych sekcji „Wypróbuj w praktyce”, dzięki którym szybko nauczysz się decydować w ten sposób. Od czego zdaniem Rogera Martina i Jennifer Riel zacząć?

Dobry początek to podstawa

Aby nie wpaść w sidła trybu analitycznego, warto w swoim otoczeniu poszukać osób myślących w sposób odmienny. Zapytać ich: „co widzisz, czego ja nie widzę?”. To ważne, ponieważ większość ludzi ma skłonność do otaczania się osobami o podobnych opiniach, tymczasem o wiele więcej można zyskać, radząc się firmowych outsiderów. To oni zazwyczaj prezentują odmienny punkt widzenia i są w stanie dostrzec ukryte założenia oraz schematy myślenia.

Autorzy zalecają myślenie zintegrowane nie tylko w przypadku dylematów albo‑albo, ale również gdy zmagasz się z trudną decyzją. Warto przedyskutować ją w zespole, bo takie podejście daje dostęp do różnych punktów widzenia. Są one bezcenne przy rozwiązywaniu wielkich dylematów!

Cztery kroki, dzięki którym przeprowadzisz owocną dyskusję w zespole

Samo zaproszenie do rozmów i owocnej dyskusji to jednak za mało, by wypracować satysfakcjonujące rozwiązanie. Autorzy Decyzji doskonałych proponują nadać mu ramy i zrealizować takie spotkanie według poniższych punktów:

1. Zdefiniuj problem

Użyj prostego sformułowania, które przedstawi dylemat i pozwoli członkom grupy decyzyjnej zrozumieć problem tak, by chcieli go rozwiązać. Możesz zacząć od słów „jak moglibyśmy…?”. Twoim celem na tym etapie jest takie zwerbalizowanie problemu, by ludzie nie oceniali jego zasadności, a przeszli od razu w tryb kreatywny.

2. Udziel dwóch skrajnych, przeciwstawnych odpowiedzi na problem

Teraz jest pora, by trudny wybór przekształcić w dylemat typu albo‑albo – tak, by do rozważenia pozostały minimum dwie różne opcje. Do popularnych modeli przeciwstawnych w organizacjach należą m.in.: potrzeby klientów kontra oczekiwania akcjonariuszy, centralizacja kontra decentralizacja, lokalny kontra globalny. Takie przedstawienie dylematu podnosi emocjonalną temperaturę, daje zespołowi silny bodziec do działania i chroni przez błędami poznawczymi.

3. Nakreśl dwie przeciwstawne idee

Aby uspójnić zrozumienie dwóch przeciwstawnych opcji, teraz należy je opisać. Dzięki temu wszyscy będą w ten sam sposób interpretować istotę obu rozwiązań. Za pomocą kilku zdań, obrazków lub punktów zespół w sposób klarowny przedstawia cechy każdego modelu.

4. Przedstaw zasady działania każdego modelu

Czas, by bliżej przyjrzeć się skrajnym opcjom. Kluczowa zasada to poszukiwanie najbardziej wartościowych korzyści związanych z wyjściem A i wyjściem B. Zespół po kolei ma się „zakochać” w każdym modelu. Ważne, by stworzyć listę samych plusów z perspektywy różnych interesariuszy omawianych rozwiązań. Identyfikując korzyści, zadaj grupie pytania: „jak to działa?”, „dlaczego to ma znaczenie?”.

Pierwszy etap myślenia zintegrowanego za tobą i twoim zespołem! Przed wami jeszcze cztery, podczas których spojrzycie bardziej krytycznie na dostępne opcje i odnajdziecie idealne rozwiązanie.

Każdy krok został szczegółowo opisany w książce Decyzje doskonałe dostępnej na: hbrp.pl Odsyłam cię do niej i uprzedzam, że po jej lekturze już nigdy nie zgodzisz się z The Rolling Stones, którzy przekonywali, że nie zawsze możesz mieć to, czego chcesz. Ta książka pomoże ci wypracować rozwiązania, które łączą w sobie to, co najlepsze z dwóch skrajnych opcji. Powodzenia!

PRZECZYTAJ TAKŻE: Stań się liderem, za którym idą tłumy! »

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy