Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Korzyści z wdrożenia omnichannel w branży modowej

1 czerwca 2018 7 min czytania
Tomasz Cymerman
Katarzyna Bilan
Korzyści z wdrożenia omnichannel w branży modowej

Streszczenie: Wdrożenie omnichannel w branży modowej daje firmom możliwość zintegrowania różnych kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami, co umożliwia im oferowanie spójnej i elastycznej obsługi. Dzięki temu klienci mogą łatwo przechodzić między różnymi platformami, takimi jak sklep stacjonarny, strona internetowa czy aplikacja mobilna. Taki system nie tylko poprawia doświadczenie użytkownika, ale także zwiększa lojalność klientów. Integracja tych kanałów pozwala także na bardziej efektywne zarządzanie zapasami, optymalizację procesów sprzedaży i lepsze wykorzystanie danych o klientach, co w konsekwencji prowadzi do wyższych przychodów. Omnichannel wpływa także na lepszą personalizację ofert oraz zwiększenie efektywności marketingu, dzięki wykorzystaniu danych pozyskiwanych z różnych źródeł.

Pokaż więcej

Marka odzieżowa QUIOSQUE, obsługująca sieć 145 salonów i stronę e‑commerce, zdecydowała się na wdrożenie strategii omnichannel. Krok ten pozwolił zwiększyć przychody o 500%.

Partnerem materiału jest Fast White Cat.

QUIOSQUE to polska marka odzieżowa obecna na rynku od ponad 15 lat. Ma sieć 145 salonów działających w mniejszych i większych miastach w Polsce oraz platformę e‑commerce (zbudowaną z wykorzystaniem sytemu Magento), która od początku jest zarządzana i rozwijana przez zespół Fast White Cat. Decyzja o wejściu w kanał e‑commerce w znacznym stopniu przyczyniła się do sukcesywnego wzrostu sprzedaży i poszerzenia grona klientek. Kolejnym krokiem milowym w rozwoju firmy było rozpoczęcie w 2016 roku procesu wdrażania strategii omnichannel, która zapewnia klientom spójne, spersonalizowane doświadczenie zakupowe, poszerza dostępność produktów, a samej marce gwarantuje wzrost sprzedaży. Prace nad rozwiązaniami omnichannel zostały zaplanowane przez analityków biznesowych Fast White Cat i podzielone na kilka etapów.

Pierwszy etap rozpoczął się na początku 2016 roku i obejmował budowę oraz wprowadzenie jednolitego w całej sieci, nowego systemu magazynowego oraz powstanie Inventory Managera – inteligentnego systemu rozdzielającego i przesuwającego towar według zapotrzebowań w całej sieci. Systemy zostały ze sobą zintegrowane.

Drugi etap rozpoczął się w drugiej połowie 2016 roku i obejmował integrację platformy e‑commerce Magento z nowym systemem magazynowym. Uruchomienie produkcyjne odbyło się w połowie marca 2017 roku.

Drugi etap wdrożenia znacząco usprawnił procesy logistyczne, a to w połączeniu z pracami optymalizacyjnymi na platformie zaowocowało 250‑procentowym wzrostem przychodów oraz 150‑procentowym wzrostem konwersji. Pracami, które odbywały się równolegle z wdrożeniem strategii omnichannel w e‑sklepie, były:

  • przeprojektowanie wersji mobilnej sklepu: udział procentowy ruchu mobilnego, który w roku 2015 był na poziomie 9%, w 2017 wzrósł do ponad 21%;

  • podział produktów według stron tagów: stworzenie dodatkowych stron, które pojawiły się w naturalnych wynikach wyszukiwania;

  • optymalizacja kampanii AdWords, która zaowocowała wzrostem konwersji z 0,60%, przez 0,84%, do 1,11%;

  • wprowadzenie funkcji sortowania listy towarów w zależności od aktualnych stanów magazynowych, co zwiększyło przychody aż o 15%;

  • wdrożenie przez QUIOSQUE nowego programu lojalnościowego dla klientów.

Trzeci etap rozpoczął się w marcu 2017 roku, w jego ramach skupiliśmy się na integracji z systemem magazynowym obsługującym sklepy stacjonarne. W efekcie byliśmy w stanie udostępnić klientom możliwości sprawdzania w czasie rzeczywistym, czy dany produkt jest dostępny w salonach stacjonarnych. Prace związane z etapem trzecim zostały zakończone w maju 2017 roku.

W wyniku wprowadzonych zmian przychody wzrosły o 150%, konwersja o 60%.

Po zrealizowaniu powyższych kroków nadszedł czas na zaplanowanie wdrożenia kolejnych elementów modelu omnichannel. Jednym z najważniejszych jest zatarcie granicy między doświadczeniami klienta online i offline. W ramach tego działania wprowadziliśmy lub wprowadzimy następujące rozwiązania:

Zamów online, odbierz w sklepie stacjonarnym – w sklepach stacjonarnych będzie można odebrać zamówienia ze sklepu internetowego bez ponoszenia kosztów dostawy. Salony QUIOSQUE znajdują się w różnej wielkości miastach na terenie całej Polski, co jest ogromnym udogodnieniem dla kupujących. Co więcej, w ramach prac zmierzających do poprawy doświadczenia klienta zaplanowano stworzenie modułu, który będzie podpowiadał kupującemu, na podstawie udostępnionej lokalizacji, najbliższe salony, w których będzie mógł odebrać paczkę.

Wdrożenie Omnichannel W QUIOSQUE PRZEPROWADZONE PRZEZ FAST WHITE CAT

Towar zamówiony online, zwrócony w sklepie stacjonarnym – klient ma możliwość odstąpienia od zakupu dokonanego w e‑sklepie i zwrócenia towaru w salonie stacjonarnym. Na początku wdrożenia strategii omnichannel stworzyliśmy jednolity system magazynowy. Dzięki niemu obsługa sklepu może bez problemu zidentyfikować miejsce i datę zakupu towaru. Na podstawie tych informacji przyjmuje lub odrzuca zwrot, np. ze względu na przekroczenie regulaminowego czasu na jego dokonanie. W efekcie klient może szybko i bezkosztowo dokonać zwrotu towaru, ewentualnie wymiany na inny lub też dokupienia kolejnego – postawiliśmy tutaj duży nacisk na działania podwyższające wartość sprzedawanego produktu (up‑selling).

Wdrożenie pełnej usługi Click&Collect, czyli możliwość zarezerwowania produktu online i odbiór w sklepie. Jest to duże ułatwienie dla klienta. Pozwala skrócić oczekiwanie na wysyłkę zamówienia z magazynu pod podany przez klienta adres. Według naszej koncepcji, przy wyborze salonu stacjonarnego klient od razu widzi, które produkty nie są dostępne od ręki, dzięki czemu może zadecydować, czy chce je domówić online, czy może wybrać inny model lub rozmiar. Zamówienie może zostać zrealizowane tylko wtedy, jeśli wszystkie produkty w koszyku są dostępne w wybranym salonie. Po złożeniu takiego zamówienia jest tworzony dokument zlecenia wewnętrznego. Salon kompletuje zamówienie, a klient jest powiadamiany o możliwości odbioru, wraz z informacją, do kiedy rezerwacja jest ważna.

Zamówienie brakującego produktu w sklepie stacjonarnym – obsługa sklepów będzie miała możliwość zamówienia dla klienta w salonie produktów, które nie są dostępne stacjonarnie, a są na stanie e‑sklepu. Będzie je można następnie bezpłatnie dostarczyć klientowi. Cele takiego działania to przede wszystkim zadowolenie kupującego, wyręczenie go w składaniu zamówienia, zapewnienie mu bezpłatnej przesyłki oraz dokonanie transakcji bez konieczności zapraszania go do salonu po raz drugi. W tym modelu płatność za zamówiony produkt jest pobierana w salonie. Klient otrzymuje dowód zakupu jako potwierdzenie zamówienia. Towar jest dostarczany po kilku dniach pod wskazany adres.

Efekty wdrożenia strategii omnichannel

Wdrożenie spójnej strategii omnichannel miało bardzo duże znaczenie dla naszego klienta i w praktyce przyczyniło się do tego, że kanał sprzedaży internetowej stał się jednym z najważniejszych w kontekście rozwoju firmy. Powyższa infografika prezentuje na liczbach efekty wspólnej pracy z klientem.

Podsumowanie

Handel internetowy jest w obecnych czasach głównym motorem napędowym sprzedaży firm na całym świecie. Już chyba nikt nie wyobraża sobie osiągania znacznych wzrostów bez udziału sprzedaży internetowej, a jeśli mowa o wzrostach, to osiągnięcie ich bez spójnej strategii omnichannel jest praktycznie niewykonalne. Jak pokazuje przedstawiony przykład naszego klienta sieci QUIOSQUE, wdrożenie strategii omnichannel przekłada się na znaczące wzrosty i poprawę wizerunku marki. W efekcie wspólna praca przełożyła się na całościowy wzrost przychodów o prawie 500% w ciągu trzech lat.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj teksty ekspertów »

Wakacje kupione w sieci 

Krystian Wesołowski PL

Aby urlop był naprawdę bezstresowy, płatność za podróż, hotel i atrakcje również powinna taka być.

Gotowość na e-commerce 

Piotr Kwiatkowski PL

Jak w rekordowo krótkim czasie stworzyć platformę e-commerce, wyznaczyć kierunek rozwoju firmy, budować jej markę w sieci i poza nią?

Cztery filary skutecznej sprzedaży w internecie 

Paweł Regiec PL

Problemem większości właścicieli sklepów internetowych jest to, że koncentrują swoje wysiłki niemal wyłącznie na zwiększaniu ruchu na stronie, często pomijając inne kluczowe wskaźniki wpływające na poziom i zyskowność sprzedaży.

Numer GTIN paszportem do świata online 

Magdalena Krasoń-Wałęsiak

Wzrost znaczenia handlu elektronicznego generuje problemy związane ze standaryzacją usług i potrzebę budowania nowych narzędzi, które ją zapewniają.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!