Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Jan Juliusz Kluk: Warto mieć plan sukcesji w firmie

1 lipca 2018 4 min czytania
Jan Juliusz Kluk
Jan Juliusz Kluk: Warto mieć plan sukcesji w firmie

Streszczenie: W firmach, które odnoszą sukcesy, często występuje zjawisko braku dostrzegania zagrożeń związanych z przyszłością. Często panuje w nich komfortowa atmosfera, która usypia menedżerów, skutkując brakiem planu sukcesji. W takich firmach, jak Vulcanal, brak tego planu może prowadzić do poważnych problemów w przyszłości. Kluczowe jest wyłonienie odpowiednich liderów, którzy nie tylko przyniosą świeże spojrzenie na organizację, ale również będą w stanie nawiązywać relacje z centralą firmy. Sukcesja nie dotyczy jedynie obsadzenia stanowisk, lecz również dynamicznego zarządzania, które pozwala firmie sprostać zmianom na rynku. Istotne jest, aby nowi liderzy byli otwarci na nowe wyzwania i potrafili skutecznie komunikować się z centralą, aby zapewnić rozwój organizacji.

Pokaż więcej

Vulcanal sprawia wrażenie odnoszącej sukcesy firmy, w której panuje wyjątkowo przyjazna atmosfera. Może to być sytuacja bardzo niebezpieczna, ponieważ wydaje się, że nikt w firmie nie wypatruje nadchodzących zagrożeń. Pozornie komfortowe położenie firmy działa na jej menedżerów usypiająco, co widać m.in. po braku planu sukcesji. Dlatego, oprócz wyłonienia nowego szefa polskiego oddziału Vulcanalu, należy zadbać, aby nie dopuścić w przyszłości do takiej sytuacji.

Jednocześnie z rozmowy Franza z Karolem wynika, że w dobie intensywnych przemian rynkowych w firmie jest potrzebna świeża krew. Co więcej, dla uniknięcia stagnacji jest konieczna stała otwartość na nowe rynki. Z tego powodu rekomendowałbym Annę Gottlieb na stanowisko nowego szefa polskiego oddziału Vulcanalu. Ma ona szansę wnieść do niego całkowicie nowe spojrzenie i otwartość na nieszablonowe rozwiązania, a ponadto zna języki obce, co z pewnością przyda jej się w kontaktach z centralą firmy. Anna znajduje się u szczytu swoich możliwości, choć oczywiście należy liczyć się z tym, że nie zwiąże się z Vulcanalem na dłuższy czas. Mimo to znacznie szybciej będzie potrafiła zbudować pozytywne relacje w centrali firmy w Wiedniu, co dla dyrektora oddziału jest jednym z najważniejszych wyzwań. Oprócz ponoszenia odpowiedzialności za klientów i pracowników firmy szef krajowego oddziału musi przecież także negocjować z centralą budżet czy uzgadniać z nią strategię dalszego rozwoju. Są to zadania, z którymi Anna poradzi sobie zdecydowanie lepiej.

Co więcej, podejrzewam, że Franz Gerl zdążył dogłębnie przemyśleć kandydaturę Anny. Wprawdzie pyta Karola o zdanie, ale traktowałbym to raczej jako czystą kurtuazję. Forsowanie Marka na nowego szefa oddziału byłoby dla niego niedźwiedzią przysługą i mogłoby doprowadzić do konfliktu z Franzem. Jednocześnie wykorzystałbym budżet przeznaczony na ten cel i skierowałbym Annę na szkolenie w takich obszarach, jak: zarządzanie sukcesją, talentami, zmianą oraz zarządzanie przez wyniki, co pozwoliłoby jej wzmocnić kompetencje wymagane na stanowisku dyrektora generalnego.

Analizując doświadczenie Marka, uważam, że nie jest jeszcze gotowy do tego, by wziąć odpowiedzialność za cały polski oddział firmy. Jednocześnie jest to kandydat, którego nie należy skreślać i proponowałbym mianować go doradcą zarządu, a następnie zastępcą Anny. Jego głównym zadaniem byłoby wspieranie Anny w procesie zarządzania zmianą, który z pewnością nie przebiegnie bezproblemowo. Uzasadnieniem dla takiego posunięcia są przede wszystkim dotychczasowe doświadczenie Marka w strukturze firmy oraz jego doskonałe relacje z całym zespołem. Mianowanie nowym szefem oddziału kogoś spoza firmy i bez jakiegokolwiek doświadczenia w branży motoryzacyjnej może silnie zdemotywować znaczną część pracowników i sprowokować znaczny opór wobec decyzji nowej dyrektor oddziału. W obliczu daleko idących zmian kierunku rozwoju firmy należy spodziewać się jakiejś formy buntu ze strony pracowników przywiązanych do wcześniejszego stylu zarządzania i oczekiwań. W takiej sytuacji Marek, wykorzystując swoje relacje i popularność, mógłby być doskonałym łącznikiem między Anną a resztą firmy. Marek ma mocną pozycję w firmie, jej podstawą jest nie tylko sympatia pracowników, ale też autorytet, jaki zbudował, wypracowując solidne wyniki na poprzednich stanowiskach.

Biorąc pod uwagę, że Anna niekoniecznie zostanie w firmie na dłużej, warto z wyprzedzeniem zaplanować proces wyłaniania jej następcy. W tej roli widziałbym właśnie Marka, który jako numer dwa w polskim oddziale Vulcanalu mógłby odnaleźć w Annie znakomitego mentora. Mógłby przy niej popracować nad poszerzeniem swojej perspektywy, a jednocześnie poprawić znajomość języka niemieckiego. Jednym z pierwszych celów, jakie postawiłbym przed nową szefową polskiego oddziału, byłoby przygotowanie Marka do przejęcia sterów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Case study: rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna? »

Awans wewnętrzny czy kandydat spoza branży 

Gianpiero Petriglieri , Mateusz Żurawik

Case study: Globalny producent części samochodowych Vulcanal musi wyłonić nowego szefa polskiego oddziału.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!