Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje i szkolenia
Polska flaga

Jak zarządzać… swoim szefem?

12 lipca 2018 4 min czytania
Piotr Laube
Jak zarządzać… swoim szefem?

Streszczenie: Zarządzanie szefem to sztuka, która wymaga zrozumienia jego stylu pracy oraz priorytetów. Kluczowym elementem jest umiejętność skutecznego przedstawiania ważnych zagadnień, by nie zostały one zignorowane w natłoku innych spraw. Relacje z asystentem są istotne, ponieważ to on decyduje o dostępności szefa w kalendarzu. Ważne jest również dopasowanie formy prezentacji informacji – niektórzy preferują wykresy, inni tekst. Współpraca z szefem wymaga również przedstawiania opcji decyzji, a nie jednego rozwiązania. Warto słuchać szefa i dać mu przestrzeń do wypowiedzi. Należy także wykonywać zlecone zadania, nawet jeśli wydają się bez sensu, pamiętając, że szef ma doskonałą pamięć i doceni rzetelność.

Pokaż więcej

Staż, zasługi, postępowanie zgodnie z obowiązującymi regulacjami, relacje, wpływy – wszystko to buduje pozycję zarządzających, prowadząc ich wielokrotnie na szczyt. Executive officers – odpowiedzialni za prowadzenie firmy lub wybranej jej części są kluczowymi osobami dla poprawnego funkcjonowania organizacji. Co jednak, jeśli czasem wspinaczka sprawia, że tracą kontakt z rzeczywistością i przestają czuć biznes? Jak mogą wrócić na dobrą drogę? Ale przede wszystkim, kto ma im w tym pomóc?

Biznes musi funkcjonować. Klienci składają zlecenia. Kontrahenci czekają na ustalenia, a tu, zamiast sprzymierzeńca spotykamy się z zupełnym brakiem zrozumienia… Spokojnie, exec – niezależnie, od tego jak bardzo byłby skupiony na innych priorytetach – może być przydatny! W końcu jego rola to podejmowanie decyzji i, co ważniejsze… ma relacje z innymi kluczowymi osobami.

Zatem jak zarządzać swoim exekiem? Przeczytajcie kilka dobrych rad, jak można ukształtować współpracę, aby wilk był syty, owca (z założenia podwładni) cała i… klient zadowolony.

  • Exec jest od spraw ważnych – dlatego angażując go w konkretne zagadnienie, należy podkreślić jak doniosłe ma to znaczenie i jak ważna jest jego decyzja. O jego uwagę przeważnie konkurujemy z całą masą innych interesantów, jeżeli nie będziemy wystarczająco ważni, utkniemy w pliku maila asystentki.

  • Dobre relacje z tą ostatnią oznaczają, iż zawsze znajdzie się dodatkowe miejsce w kalendarzu i zajęty szef nigdy nie zapomni o telekonferencji, na którą miał się wdzwonić.

  • Poznaj smak & styl execa. Można spędzić nad przygotowaniem materiałów całe dni, ale jeżeli informacja nie będzie podana zgodnie z tym, czego oczekuje, to cały wysiłek może pójść na marne. Dla jednych ważniejsze są słowa, inni będą woleli wykresy – najlepiej zawczasu zrobić szczegółowy wywiad środowiskowy wśród osób, które poprzednio miały współpracować z Twoim executive.

  • Chcesz decyzji? Przedstaw opcje. Nikt nie lubi być postawiony przed faktem dokonanym, tym bardziej kluczowi zarządzający, dlatego należy przedstawić warianty wraz z odpowiednio przygotowaną (pod nasze własne potrzeby) rekomendacją.

  • Słuchaj, gdy exec mówi – jedną z rzeczy, których najbardziej nie lubi, jest jak mu się przerywa. A jak już przerwie, to nie oznacza to wcale, że Ty musisz zacząć mówić. Czasami warto zaczekać na głęboki oddech i dalszy ciąg rozmowy.

  • Wykonuj działania – nawet jeżeli zlecone akcje nie mają do końca sensu, należy je wykonać (albo delegować). Ale pamiętaj, iż exec ma pamięć, która pozwoliła mu osiągnąć sukces, więc nie licz, że zapomni.

  • Exec kocha liczby – niezależnie od tego, jak bardzo kolorowa będzie Twoja prezentacja, wszystko sprowadza się do numerków. Od faktów nie uciekniesz. Ale interpretacja tych liczb już może być Twoja.

  • I ostatnie: exec niezajęty staje się niebezpieczny. W przypadku gdy będzie dysponował nadmierną ilością niezagospodarowanego czasu, może zacząć zgłębiać zagadnienia, które nie wymagają jego zaangażowania, wzbudzając niepotrzebny chaos.

Oczywiście, niektóre z tych rad należy stosować z przymrużeniem oka, jednak w długim okresie zaprocentują spokojem oraz lepszymi relacjami. A na tym chyba zależy większości menedżerów, prawda?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co łaczy wychowywanie i zarządzanie? »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
AI w e-commerce: Od czego zacząć i jakich błędów unikać?

Każdy, kto uważa, że AI w e-commerce to głównie chatboty zastępujące obsługę klienta popełnia błąd, który może zniszczyć markę. Dowiedz się, dlaczego prawdziwa rewolucja AI dzieje się w logistyce, a kluczem do przyszłej sprzedaży jest… nowa forma SEO. Poznaj praktyczne zasady pokazujące, jak mądrze wykorzystać technologię, by realnie wzmocnić swój biznes.

Potrzeba zredefiniowania zarządzania Agentowa AI na dużą skalę. Czy potrzebujemy redefinicji zarządzania w erze ponadludzkiej siły roboczej?

Eksperci debatują, czy wdrożenie agentowej sztucznej inteligencji wymaga nowego podejścia do zarządzania.

Już czwarty rok z rzędu „MIT Sloan Management Review” i Boston Consulting Group (BCG) gromadzą międzynarodowy panel ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji złożony zarówno z naukowców, jak i praktyków, aby lepiej zrozumieć, jak w organizacjach na całym świecie wdrażana jest odpowiedzialna sztuczna inteligencja (responsible AI). Wiosną 2025 r.  przeprowadziliśmy również globalne badanie wśród kadry zarządzającej, zebraliśmy 1 221 odpowiedzi na temat tego, w jakim stopniu przedsiębiorstwa zajmują się kwestią odpowiedzialnego wykorzystania AI. Ostatnio badaliśmy zależność między możliwością wyjaśnienia działań AI a nadzorem człowieka jako kluczowymi mechanizmami odpowiedzialności za systemy AI. Tym razem przyglądamy się bliżej kwestii odpowiedzialności w kontekście agentowej sztucznej inteligencji (agentic AI). Choć nie ma jednej powszechnie przyjętej definicji, termin ten odnosi się ogólnie do systemów AI, które samodzielnie, bez stałego nadzoru człowieka dążą do realizacji celów, podejmując decyzje, wykonując działania i adaptując się do zmieniającego się otoczenia. MIT AI Agent Index wskazuje, że wykorzystanie tego typu systemów rośnie zwłaszcza w takich obszarach jak inżynieria oprogramowania czy obsługa klienta. Dzieje się to pomimo ograniczonej transparentności w zakresie technicznych komponentów takich rozwiązań, ich przeznaczenia oraz poziomu bezpieczeństwa.

Jak wzrost wydatków obronnych zmienia rynek pracy

Polska przeznaczy rekordowe 1,9 bln zł na obronność. To nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo, ale też zmienia rynek pracy, przyspiesza rozwój technologii i tworzy nowe kompetencje przyszłości.

Niepewność decyzyjna Zmierz się ze stresem i odzyskaj poczucie pewności

Jednym z najbardziej zapadających w pamięć wydarzeń, które miały miejsce podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2021 r., była decyzja amerykańskiej gimnastyczki Simone Biles o wycofaniu się z kilku konkurencji, a następnie powrót na arenę i zdobycie brązowego medalu. Relacje medialne dotyczące jej decyzji przypominały te kierowane do tenisistki Naomi Osaki, gdy ta zrezygnowała z udziału we French Open w tym samym roku. W przeważającej mierze opinia publiczna albo chwaliła zawodniczki za postawienie na pierwszym miejscu swojego zdrowia psychicznego i fizycznego, albo krytykowała je za to, że nie „zacisnęły zębów” i nie dotrzymały zobowiązań.

Chociaż finalnie większość mediów wybrała narrację o odwadze obu sportsmenek, to początkowe reakcje opinii publicznej były jednoznaczne. Ludzie byli przekonani, że istnieje tylko jeden właściwy sposób interpretacji owych decyzji. Rzadko, jeśli w ogóle, brano pod uwagę możliwość, że decyzje te były efektem gruntownego rozważenia kilku równie ważnych priorytetów.

Ilustracja przedstawia osobę stojącą na rozdrożu dróg w krajobrazie przemysłowym, symbolizującym decyzje strategiczne przy tworzeniu marketplace'u B2B. Trzy ścieżki prowadzą odpowiednio do korporacyjnego budynku, namiotu symbolizującego startup oraz mostu wskazującego na spin-off. W tle widoczne są elementy infrastruktury przemysłowej, kontenery i statek towarowy, a na pierwszym planie znajdują się symbole analizy i decyzji, takie jak lupa, tryby i waga. Jak strukturyzować przedsięwzięcie marketplace’u B2B

Marketplace B2B można zorganizować na trzy sposoby: jako startup, jednostkę wewnętrzną lub spin-off. Każda struktura ma swoje zalety i ograniczenia. Sprawdź, jakie czynniki decydują o wyborze optymalnego modelu: stopień fragmentacji rynku, relacje z konkurencją i potrzeby kapitałowe. Poznaj praktyczne przykłady firm, które skutecznie uruchomiły platformy handlowe w różnych strukturach organizacyjnych.

Era Agentów AI: prekursorzy zgarniają największe zyski

Firmy będące pionierami we wdrażaniu agentów AI osiągają znacznie wyższy i szybszy zwrot z inwestycji (ROI). Aż 88% z nich notuje pozytywne wyniki finansowe, a ponad połowa deklaruje wzrost przychodów o 6-10%. Agenty AI rewolucjonizują kluczowe obszary biznesu, takie jak obsługa klienta, marketing, cyberbezpieczeństwo i wsparcie techniczne, stając się standardem w ponad połowie globalnych organizacji.

wypalenie zawodowe We wrześniu powiedz „nie” wypaleniu zawodowemu!

14 września obchodziliśmy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym. Badania wskazują, że z roku na rok to zjawisko występuje coraz częściej wśród Polaków i dotyka osób na wszystkich szczeblach kariery. Co warto wiedzieć na jego temat?

Według raportu „Polacy na granicy wypalenia zawodowego” przeprowadzonego przez UCE Research i platformę ePsycholodzy.pl w 2024 roku aż 78,3% osób pracujących zawodowo zaobserwowało u siebie co najmniej jeden z symptomów wypalenia zawodowego.

Nadszedł czas, aby zmierzyć się z trzema wyzwaniami związanymi z nauką

Większość kadry kierowniczej przyznaje, że nauka ma kluczowe znaczenie dla wyników ich przedsiębiorstw. Jednak podczas ostatnich warsztatów badawczych, które przeprowadziliśmy wraz z moim zespołem z udziałem kadry kierowniczej z ponad 40 firm, stało się jasne, że tradycyjne modele uczenia się w organizacjach stoją w obliczu presji ze strony pojawiających się nowych modeli pracy. Uczestnicy wskazali trzy najpilniejsze wyzwania związane z uczeniem się:

3 zasady zarządzania innowacją w zespołach hybrydowych

Nie trzeba wybierać między wygodą hybrydy a tempem innowacji — wystarczy mądrze zaprojektować współpracę. Tam, gdzie liczy się świeżość spojrzeń, wychodzimy z wirtualnych sal do realnych; gdy potrzebne jest rzemiosło i cisza, przenosimy pracę do sieci; a gdy chcemy nadać projektowi rozmach, spotykamy się z liderami, którzy mogą go unieść. Taki rytm zamienia hybrydę w przewagę.

Futurystyczna ilustracja przedstawiająca projektowanie inteligencji jako architekturę współpracy ludzi i sztucznej inteligencji w dynamicznym, sieciowym środowisku decyzji i wiedzy. Przestańcie wdrażać sztuczną inteligencję. Zacznijcie projektować inteligencję

Projektowanie inteligencji według Stephena Wolframa to praktyczne zasady oparte na filozoficznych odkryciach dotyczących obliczeń, które wygenerują trwałą wartość z AI w środowiskach przedsiębiorstw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!