Po globalnym kryzysie finansowym i lokalnym kryzysie na tle kredytów frankowych branża doradztwa finansowego przeżywała ciężkie chwile związane m.in. z silną utratą zaufania klientów.
A jednak nawet na tak wymagającym rynku można odnaleźć sposób na szybki wzrost. Przykład firmy Futuro Finance jest doskonałym dowodem na to, że kryzys gospodarczy, który większości kojarzy się z zagrożeniem, może być też wielką szansą.
W 2010 roku Agata Brucko‑Stępkowska założyła firmę doradztwa finansowego, która – zamiast zająć się, jak większość rywali, kredytami hipotecznymi i ubezpieczeniami – skupiła się na pozyskiwaniu finansowania dla małych i średnich firm. W rezultacie w ciągu siedmiu lat trzyosobowy zespół przerodził się w organizację zatrudniającą ponad 200 pracowników.
W czym tkwi sekret dynamicznego wzrostu? Założycielka i liderka wrocławskiej firmy Futuro Finance podkreśla, że branża pośrednictwa finansowego jest uzależniona od silnych trendów, związanych ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów oraz działaniami banków i ubezpieczycieli próbujących nadążać za rynkiem. Aby znaleźć dla siebie miejsce pomiędzy instytucjami finansowymi i klientami, trzeba jednak dostarczyć obu stronom wartość dodaną. Dlatego pośrednicy powinni biegle opanować sztukę analizowania trendów rynkowych oraz szybkiego dostosowywania się do zachodzących zmian. Dzięki doskonałej znajomości rynku Futuro Finance może dostarczać swoim klientom optymalną ofertę stworzoną dla nich z dostępnych produktów. Z kolei bliskie kontakty z nabywcami i wiedza o ich potrzebach pozwalają inspirować banki i wpływać na rozwój ich oferty.
Jednak edukowanie klientów wymaga od konsultantów nie tylko umiejętności sprzedażowych, ale też głębokiej wiedzy o rynku oraz o biznesie klientów. Do pełnienia takiej roli są potrzebni naprawdę dobrzy ludzie, którzy połączą sprawność sprzedażową z ponadprzeciętną jakością obsługi. Umiejętność wyrecytowania broszury reklamowej to za mało, trzeba wiedzieć, jak poznać klienta i potrzeby jego firmy.
Tego, jak ważne są umiejętności sprzedażowe i wiedza o klientach, Agata Brucko‑Stępkowska nauczyła się, zanim jeszcze stworzyła własną markę. Doświadczenie zdobywała w kilku bankach, gdzie była odpowiedzialna właśnie za budowanie i nadzorowanie struktur sprzedażowych. Gdy zaczęła tworzyć swoją firmę, wiedziała, że do sprzedaży potrzebuje dobrych ludzi, którzy potrafią wnieść wartość do pracy z klientem.
Więcej na temat wyróżniania się na trudnym rynku i sztuki motywowania pracowników Agata Brucko‑Stępkowska mówi w wywiadzie udzielonym redakcji HBRP.