W ostatnich latach polskie firmy z powodzeniem rywalizowały z zagranicznymi koncernami, oferując produkty o dobrej jakości za niższą cenę. Było to możliwe, ponieważ dysponowały przewagą kosztową w stosunku do swoich zachodnich konkurentów.
Dzisiaj, w warunkach globalnej gospodarki i światowych łańcuchów dostaw, ta prosta recepta na sukces przestaje się sprawdzać. Dlatego, by skutecznie konkurować na zmieniającym się rynku, polskie firmy muszą stać się bardziej innowacyjne i – co ważne – muszą uczynić to w usystematyzowany sposób. O tym, jak w systemowy sposób rozwijać i wprowadzać na rynek nowe produkty i usługi, redaktor naczelny HBRP Witold Jankowski rozmawia z Robertem Cooperem, międzynarodowym autorytetem w zakresie innowacji produktowych, założycielem firmy Stage‑Gate International i autorem wielu bestsellerów, w tym Winning at New Products.
Wśród polskich przedsiębiorców obserwujemy rosnące zainteresowanie innowacyjnością jako przydatną kompetencją, jednak większość firm wciąż nie do końca wie, jak sobie z nią radzić, i często zdaje się na przypadek. Dlaczego tak ważny jest usystematyzowany proces zarządzania innowacjami?
Wiele firm w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych, które teraz świetnie radzą sobie z innowacyjnością, kiedyś miało z tym spore problemy. Popełniały wiele błędów, takich jak: brak niezbędnych prac na etapie przedrozwojowym, nieznajomość opinii konsumentów, zbyt duża ilość prowadzonych równocześnie projektów, błędne zdefiniowanie produktu czy zła organizacja wejścia na rynek. W rezultacie odsetek porażek był bardzo wysoki i marnowano mnóstwo pieniędzy na niezbyt dobre i źle przeprowadzone projekty.