Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Firmy konsultingowe od lat budzą sprzeczne emocje wśród menedżerów. Są przedmiotem drwin, żartów, zawiści… ale także często podziwu. Pomimo sprzecznych emocji, które wywołuje, biznes konsultingowy istnieje i rozwija się. Dziś, po kilku latach kryzysu wraca do łask klientów, dzięki gruntownej zmianie podejścia.

Menedżerowie firm narzekają na konsultantów od lat. Aż 70% z 787 firm przepytanych przez Bain & Company w kwietniu 1995 roku twierdziło, że teorie i narzędzia podsuwane im przez konsultantów przynoszą faktycznie mniej, niż obiecują.

Krytykuje się konsultantów za to, że ich teorie są często ze sobą sprzeczne; na przykład jedne wymagają wysokiej jakości, drugie – szybkości, która wymusza obniżenie jakości. Narzeka się, że narzędzia konsultantów są niezrozumiałe – ich logika jest niejasna – albo niejasno są komunikowane poprzez pseudonaukowy, pełen żargonu język. Krytycy twierdzą też, że teorie konsultantów nie uwzględniają szerszych, pozaekonomicznych aspektów zmian, a sami konsultanci mają tendencję do promowania dużych, rewolucyjnych zmian, które trudno jest okiełznać we wszystkich aspektach.

A jednak... Mimo niesłabnących narzekań menedżerowie wciąż korzystają z konsultantów. I to coraz więcej. Po kryzysie z lat 2001 – 2003 przychody firm doradczych znowu rosną. Powód? Menedżerowie zdają sobie sprawę, że konsultanci są im potrzebni. Że są źródłem nowych idei, które przełamują status quo. W ilu firmach zarządy byłyby w stanie całkowicie samodzielnie dokonać istotnych zmian w firmie, gdyby nie mogły oprzeć się na pomocy zewnętrznych ekspertów? O tych pozytywnych efektach pracy konsultantów mówi się znacznie rzadziej, przypisując je często samym menedżerom.

Zostało 92% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Leszek Wroński

Leszek Wroński jest szef działu doradztwa gospodarczego KPMG na Europę środkowo-Wschodnią.

Maciej Majewski

Maciej Majewski jest partnerem zarządzającym w Deloitte, kierującym Działem Doradztwa Gospodarczego. Specjalizuje się w dziedzinie bankowości i finansów, zajmował się m.in. integracją firm po połączeniach i przejęciach, jak również opracowywaniem strategii i architektury informatycznej oraz wdrażaniem systemów informacji zarządczej.

Aleksander Kwiatkowski

Aleksander Kwiatkowski, partner zarządu A.T. Kearney w Polsce

Mik Kuczkiewicz

Partner zarządzający w polskim oddziale firmy doradczej Hay Group, specjalizującej się w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Dariusz Kraszewski

Dariusz Kraszewski jest partnerem zarządzającym działem konsultingu Deloitte w Europie środkowej. Wcześniej był wiceprezesem zarządu i partnerem w firmie doradczej Andersen Business Consulting. Zajmuje się reorganizacją (w tym integracją firm), redukcją kosztów oraz wprowadzaniem metod zarządzania wartością firmy.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Renata Hayder

Renata Hayder jest partnerem firmy Ernst & Young.

Andrzej Głowacki

Andrzej Głowacki jest prezesem DGA.

Dariusz Brzeziński

Dariusz Brzeziński jest wiceprezesem Capgemini.

Henryka Bochniarz

Henryka Bochniarz jest prezydentem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, wiceprezesem Boeing International na Europę środkową i Wschodnią oraz prezesem Nicom Consulting.


Najpopularniejsze tematy