Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak skutecznie zbudować zaufanie w zespole

Badania prowadzone w miejscach pracy dowodzą, że zespoły o wysokim poziomie zaufania są zdrowsze i bardziej produktywne. Przedstawiamy cztery naukowo potwierdzone sposoby budowania zaufania przez liderów.

Dzisiaj prawdziwe przywództwo jest trudniejsze, ale też ważniejsze niż kiedykolwiek. W świecie, który staje się coraz bardziej zmienny, złożony i niejednoznaczny, liderzy pełnią kluczową rolę w tworzeniu warunków, w których pracownicy mogą rozwijać się, a organizacje mogą osiągać lepsze wyniki. W tym procesie najważniejsze jest zaufanie. Kiedy ludzie ufają swoim liderom, są bardziej skłonni do zaangażowania, wspierania pozytywnej kultury organizacyjnej i odczuwania trwałej więzi z organizacją.

Chociaż ważność zaufania może wydawać się oczywista, fascynujące jest rozważenie jego wpływu na podstawie badań, które wyraźnie wskazują na potencjalne duże korzyści, jakie liderzy mogą osiągnąć, podejmując wysiłek w celu wzmocnienia zaufania. Jedno badanie wykazało, że pracownicy w firmach o wysokim poziomie zaufania zgłaszają o 106% więcej energii w biurze, o 74% niższy poziom stresu, o 76% większe zaangażowanie i o 50% wyższą produktywność niż pracownicy w organizacjach o niskim poziomie zaufania. Inne badanie opublikowane w czasopiśmie Journal of Production Economics wykazało, że wydajność rosła, gdy ludzie mieli wyższy poziom zaufania.

Dodatkowo, gdy liderzy skupiali się na potrzebach swoich podwładnych i budowaniu zaufania, pracownicy byli bardziej pozytywnie nastawieni do swojej pracy i uskrzydlani. To zaowocowało większą kreatywnością, innowacyjnością i produktywnością, zgodnie z badaniami opublikowanymi w czasopiśmie Journal of Occupational and Organizational Psychology. A gdy badacze z firmy Slack przeprowadzili ankietę wśród ponad 10 000 pracowników biurowych na całym świecie, stwierdzili, że poczucie zaufania w miejscu pracy ma największy wpływ na produktywność pracowników.

- Na szczęście liderzy mogą budować zaufanie w zadziwiająco prosty sposób - jak stwierdziła na łamach Fast Company Tracy Brower, doktor socjologii i wiceprezeska w firmie Steelcase. Zebrała ona najnowsze badania naukowe poświęcone zaufaniu w miejscu pracy i wytypowała cztery skuteczne metody budowania zaufania w zespole.

  1. BĄDŹ WIDOCZNY I DOSTĘPNY Nie musisz być dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ale gdy liderzy są bardziej dostępni, wzbudzają zaufanie. Globalne badanie przeprowadzone przez Oracle na prawie 5000 osób wykazało, że gdy liderzy byli bardziej widoczni i dostępni, członkowie zespołu byli bardziej pewni siebie i osiągali lepsze wyniki. Ludzie zazwyczaj ufają tym, których widują częściej, wiedzą lepiej i więcej rozumieją. Ponadto, gdy lider jest bardziej dostępny, wysyła sygnał, że jest uważny i zależy mu na dostrojeniu się i wspieraniu zespołu. Liderzy mogą budować zaufanie, będąc widoczni zarówno osobiście, jak i na odległość – utrzymując regularny kontakt i komunikację z członkami zespołu, włączając kamerę podczas wirtualnych dyskusji i celowo spędzając czas na spotkaniach jeden na jednego.

  2. BĄDŹ ODPOWIEDZIALNY Innym głównym sposobem, w jaki liderzy mogą budować zaufanie, jest reagowanie na członków zespołu. Jedno z badań wykazało, że kiedy liderzy byli otwarci na pytania ludzi, odpowiadali członkom zespołu i skutecznie podejmowali decyzje, ludzie czuli się bezpieczniej, wiedząc, że liderzy będą tam, gdy pracownicy ich będą potrzebować. Ponadto responsywność zazwyczaj sugerowała szacunek i empatię, co wpływało na chęć pracowników do podejmowania wysiłku i osiągania dobrych wyników. Liderzy mogą wykazać się zdolnością reagowania, sprawdzając, jak radzą sobie ludzie i badając, czy potrzebują wsparcia, a także szybko i szczegółowo odpowiadając na pytania. Liderzy powinni także zachować proaktywność — być świadomi tego, co dzieje się w organizacji i pomagać ludziom przewidywać, co może nadejść w przyszłości i jak najlepiej zareagować.

  3. BĄDŹ PRZEWIDYWALNY Dodatkowym sposobem, w jaki liderzy budują zaufanie, jest bycie konsekwentnym. Oczywiście liderzy muszą dostosowywać się do zmieniających się wymagań rynku, klientów lub organizacji – a także do różnorodnych potrzeb członków zespołu – ale nawet po odpowiednich dostosowaniach ludzie chcą pracować z liderami, którzy są przewidywalni. Zwłaszcza jeśli chodzi o ich wartości, motywacje i charakter. Dowody na to można znaleźć w przekonujących badaniach opublikowanych przez Academy of Management. Naukowcy odkryli, że stres zmniejsza się, gdy szefowie są bardziej konsekwentni. A ludzie wolą lidera, który wykazuje złe zachowanie – ale robi to w sposób przewidywalny – od szefa, który jest niepewny lub zachowuje się nieobliczalnie. Liderzy mogą budować zaufanie, jeśli postępują przewidywalnie i priorytetowo traktują samodyscyplinę, skupienie i uważne myślenie.

  4. BUDUJ RÓŻNE RODZAJE ZAUFANIA Powinieneś rozważyć, w jaki sposób ludzie decydują się zaufać. Ludzie zwykle ufają w oparciu o dwa strumienie myśli. W jednym, często nazywanym „zaufaniem poznawczym”, podejmują racjonalne decyzje w oparciu o doświadczane zachowania. W innym, określanym jako „zaufanie afektywne”, decydują, jak bardzo komuś zaufać, na podstawie tego, jak się przez tę osobę czuje. Innym pomocnym sposobem myślenia o zaufaniu jest rozróżnienie między „zaufaniem zadaniowym” a „zaufaniem relacyjnym”. Dzięki zaufaniu do zadań ludzie wierzą, że będziesz podążać za nimi, robić to, co mówisz i wykonywać zadania. Zaufanie w związku ma miejsce wtedy, gdy ludzie ufają ci na poziomie osobistym. Relacje mogą opierać się na jednym lub drugim typie zaufania, ale te, które są najbardziej satysfakcjonujące i produktywne, zwykle charakteryzują się obydwoma.

KONKLUZJA: jako lider chcesz być dostępny dla członków swojego zespołu, otwarty, reagujący i konsekwentny w swoim zachowaniu. Powinieneś także cenić członków zespołu i ustalać priorytety dla ich potrzeb. Dzięki temu stworzysz środowisko, w którym pracownicy poczują się szanowani, doceniani i wspierani.


Najpopularniejsze tematy