Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Polska flaga

Informacja zarządcza w MŚP – niewykorzystany potencjał

1 kwietnia 2018 2 min czytania
Piotr Kwiatkowski
Informacja zarządcza w MŚP – niewykorzystany potencjał

Streszczenie: W małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) istnieje niewykorzystany potencjał w zakresie informacji zarządczej. Rozwiązania Business Intelligence umożliwiają generowanie profesjonalnych raportów bez konieczności angażowania zewnętrznych firm eksperckich. Dzięki temu MŚP mogą efektywniej podejmować decyzje oparte na danych, co przekłada się na lepsze zarządzanie i konkurencyjność na rynku. MIT SMR PolandMIT SMR Poland+1MIT SMR Poland+1

Pokaż więcej

Poznaj rozwiązania Business Intelligence, które pozwalają małym i średnim przedsiębiorstwom generować profesjonalne raporty bez potrzeby angażowania zewnętrznych firm eksperckich.

Partnerem materiału jest Sage.

Informacja zarządcza to często nieodkryty potencjał w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Polski przedsiębiorca jest przytłoczony liczbą obowiązkowych sprawozdań, raportów i deklaracji, które musi wysyłać do organów państwowych, takich jak: urząd skarbowy, urząd statystyczny, ZUS itp. Nie dziwi więc fakt, że zainteresowanie raportami zarządczymi, czyli innymi niż obligatoryjne raporty finansowe, wciąż jest u nas na dużo niższym poziomie niż w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Jeśli dołączymy do tego stosunkowo wysokie koszty generowania takich zestawień, czas potrzebny na ich opracowanie i konieczność posiadania wysokich kompetencji analitycznych, raporty zarządcze wydają się praktycznie nieosiągalne dla przedsiębiorców z sektora MŚP.

Prawdą jest, że systemy informatyczne tzw. powielarne (dużo tańsze od dedykowanych) pozwalają generować przede wszystkim raporty standardowe, obowiązkowe z punktu widzenia rachunkowości finansowej. Tymczasem raporty tworzone na życzenie, służące do przeprowadzania analiz biznesowych oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji zarządczych, są dostarczane jako płatne rozwiązania dodatkowe. Duże firmy z reguły dysponują wystarczającymi środkami i możliwościami, aby korzystać z drogich i zaawansowanych modułów analitycznych, współpracujących z systemami ERP, których cena nierzad‑ko sięga nawet milionów złotych.

Przeczytaj komentarz eksperta »

Analityka biznesowa jest łatwiejsza, niż myślisz 

Magdalena Chomuszko PL

Większość osób prowadzących małe i średnie przedsiębiorstwa, poszukuje rozwiązań, które nie tylko zapewnią odpowiednią obsługę procesów biznesowych, ale także pozwolą na łatwe raportowanie

Jednak na rynku są dostępne niedrogie, proste rozwiązania programowe, niewymagające zaawansowanej wiedzy i dużego zaangażowania czasu przy wdrożeniu. Przedsiębiorca może znaleźć takie narzędzia Business Intelligence (BI), które pozwolą mu projektować raporty samodzielnie, bez potrzeby angażowania zewnętrznych, specjalistycznych firm eksperckich. System ERP wspierający wielowymiarowość, czyli pozwalający na przypisanie wielu dodatkowych, spersonalizowanych atrybutów do przetwarzanych danych, a następnie wyszukiwanie, grupowanie, przetwarzanie i raportowanie informacji z wykorzystaniem tych znaczników (np. Sage Symfonia ERP), znacząco upraszcza nie tylko strukturę danych, ale także interakcję z tymi danymi.

Przedsiębiorstwa, które efektywniej wykorzystują dane, rozwijają się o 35% szybciej od pozostałych. Mogą one oczekiwać o 1/3 wyższego wzrostu zysku rok do roku w porównaniu z resztą firm.

Niestety, większość osób prowadzących firmy nie jest świadoma istnienia tego typu rozwiązań i z reguły nie zdaje sobie także sprawy z tego, że budowane dzięki nim raporty mogą stanowić o ich przewadze rynkowej.

Czy MŚP potrzebują analityki biznesowej

Myśląc o firmach z sektora MŚP, mamy z reguły przed oczami małe zespoły, niewielkie budżety, ograniczone zasoby, ale i większą elastyczność w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami. Jednym z warunków, by skorzystać z tej elastyczności, która w przypadku mniejszych organizacji może stanowić o ich konkurencyjności, jest wiedza o aktualnej sytuacji firmy i realna ocena szans rynkowych. Temu właśnie służy analityka biznesowa. W gospodarce opartej na wiedzy i upowszechnianiu big data podejmowanie decyzji na podstawie własnej intuicji jest ryzykowną strategią. Tymczasem im większą wiedzę o produktach, usługach, środowisku biznesowym i klientach mają zarządzający, tym precyzyjniej są w stanie opracować dopasowaną do sytuacji strategię rozwoju firmy. Potwierdzają to opinie samych przedsiębiorców.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

Z badań Wpływ efektywności wykorzystania danych na wyniki działalności przedsiębiorstw średniej wielkości w regionie Europy i Ameryki Północnej, przeprowadzonych przez firmę IDG Research Services na zlecenie Sage (2015), płynie kilka ciekawych wniosków, które przedsiębiorcom nie tylko ze średnich, ale także małych przedsiębiorstw powinny dać do myślenia:

  • Przedsiębiorstwa, które efektywniej wykorzystują dane, rozwijają się o 35% szybciej od tych, w których danych się nie analizuje lub analizuje sporadycznie. Mogą one oczekiwać o 1/3 wyższego wzrostu zysku rok do roku w porównaniu z resztą firm.

  • Wzrost przychodów i rentowności jest uwarunkowany usprawnieniami w zakresie biznesowej analityki danych. Dla przykładu: wyliczono, że usprawnienie możliwości analitycznych firmy o 20% pozwoli uzyskać o 2,6% wyższe przychody oraz zwiększyć rentowność o 2,2%. Poprawa wyników jest możliwa m.in. dzięki większemu prawdopodobieństwu optymalizacji zapasów i przestrzeni magazynowej (prawdopodobieństwo to wzrasta u tych firm czterokrotnie) i szybszemu (o ponad 11%) wprowadzaniu na rynek nowych produktów i usług.

  • Usprawnienia w zakresie jakości danych przekładają się m.in. na jakość procesów obsługi klientów – w tym obszarze wykazano możliwość wzrostu o 9%. Jednocześnie dzięki tego rodzaju usprawnieniom firmom łatwiej utrzymać działalność w zgodności z regulacjami i wymogami prawnymi (możliwość wzrostu o ponad 6%).

  • Usprawnienia w zakresie użyteczności danych mają pozytywne przełożenie na produktywność przedsiębiorstw. Wykazano, że w ten sposób można o 10% skrócić czas poświęcany na zadania nieproduktywne.

Badanie wykazało ponadto, że istnieją powiązania między atrybutami określającymi zdolność przedsiębiorstwa do wykorzystywania zasobów informacyjnych a ważnymi kryteriami oceny działania przedsiębiorstw. Są to:

  • Analiza biznesowa – wpływ przede wszystkim na wzrost przychodów oraz poprawę rentowności, a także na czas dostarczania nowych usług/produktów na rynek, zarządzanie sprzedażą oraz poprawę procesów planowania i prognozowania.

  • Użyteczność danych – przekłada się na optymalizację działań nieprodukcyjnych, skracanie czasu trwania różnych operacji i lepsze zarządzanie zasobami organizacji.

  • Jakość danych – ma wpływ na wiele aspektów działalności, m.in.: obsługę klientów, doskonalenie jakości i efektywności sprzedaży, zapewnienie zgodności z przepisami, a także precyzyjniejszą ocenę ryzyka oraz dokładne raportowanie.

  • Dostępność danych – ma znaczenie przy wdrażaniu w przedsiębiorstwie innowacji oraz poszerzaniu możliwości lepszego dotarcia z ofertą do rynku.

Trudno znaleźć argument, dlaczego firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie miałyby korzystać z potencjału, jaki daje im analityka biznesowa. Wiele programów analitycznych jest coraz bardziej intuicyjnych. Dostęp do narzędzi typu Business Intelligence nie musi wiązać się z zakupem całej infrastruktury informatycznej, bo na rynku jest wiele rozwiązań chmurowych, dostępnych w modelach subskrypcyjnych. Sami dostawcy oprogramowania także mają coraz większe doświadczenie we współpracy z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, dzięki czemu oferują lepiej dopasowane rozwiązania. Wydaje się więc, że główną barierą wykorzystania Business Intelligence w mniejszych firmach jest niewystarczająca wiedza. Pora to zmienić!

Przeczytaj pozostałe komentarze »

Jak unikać błędów przy robotyzacji 

Jarosław Gracel PL, Renata Poreda PL

Robotyzacja i automatyzacja procesów produkcyjnych to naturalny etap przygotowania przedsiębiorstwa do przemysłu 4.0.

Zanim rozpocznie się wdrożenie 

Radomir Bordon PL

Nim jeszcze firma zdecyduje się na transformację technologiczną, powinna włączyć IT w proces podejmowania kluczowych decyzji w przedsiębiorstwie.

Marketing, sprzedaż i obsługa klienta nastawione na dane 

Piotr Kwiatkowski PL

25 maja zaczną obowiązywać nowe przepisy o ochronie danych osobowych. Większość firm wciąż nie dostosowała swojej działalności do wymagań prawnych. Czy firmy stać na takie ryzyko?

Gospodarka analityczna 

Alicja Wiecka PL

Postępująca cyfryzacja i związany z nią wysyp innowacyjnych produktów czy usług spowodowały, że analityka przestała być postrzegana wyłącznie jako pożyteczne narzędzie wspierające innowacje.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Światło, które naprawdę pracuje razem z Tobą. Jak oświetlenie wpływa na komfort i efektywność w biurze

Nowoczesne biura coraz częściej wykorzystują światło jako narzędzie wspierające koncentrację, kreatywność i dobrostan zespołów. Eksperci Bene i Waldmann pokazują, że właściwie zaprojektowane oświetlenie staje się integralnym elementem środowiska pracy – wpływa na procesy poznawcze, emocje oraz rytm biologiczny, a jednocześnie podnosi efektywność organizacji.

Multimedia
Neverending Start-up. Jak zarządzać firmą na przekór kryzysom? Lekcje Krzysztofa Folty

Jak przetrwać transformację ustrojową, pęknięcie bańki internetowej, kryzys budowlany, krach finansowy 2008 roku i pandemię, budując przy tym firmę wartą ponad miliard złotych? Gościem Pawła Kubisiaka jest Krzysztof Folta – założyciel i wieloletni prezes TIM S.A., autor strategii „Neverending Startup”. W szczerej rozmowie dzieli się lekcjami z ponad 40 lat prowadzenia biznesu – od biura na 16 metrach kwadratowych w PRL-u, po stworzenie giganta e-commerce w branży elektrotechnicznej.

Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Umiejętności negocjacyjne. Jak pokonać lęk i osiągać lepsze wyniki

Kiedy niepewni negocjatorzy angażują się w zachowania takie jak nieśmiałe prośby, zbyt szybkie ustępowanie lub przegapianie korzystnych kompromisów, ograniczają własny sukces – i swój potencjał do poprawy. Liderzy mogą pomóc członkom zespołu rozwijać zaawansowane umiejętności przy stole negocjacyjnym i w tym procesie zwiększać ich pewność siebie. Postępuj zgodnie z trzema podejściami do poprawy umiejętności negocjacyjnych i poznaj pięć pytań, na które każdy powinien umieć odpowiedzieć przed rozpoczęciem negocjacji.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

jak przekazywać złe wiadomości jako lider Test przywództwa, którego nikt nie chce. Jak skutecznie przekazywać złe wiadomości

Przekazywanie złych wiadomości to jeden z najtrudniejszych momentów dla każdego lidera. Niewłaściwa komunikacja może podważyć zaufanie i osłabić zespół, ale jeśli zostanie przeprowadzona świadomie, może stać się szansą na odbudowę i nowy start. W artykule przedstawiamy cztery typy komunikatów, które pomagają radzić sobie z kryzysami i zmianami: „naprawimy to”, „odbijemy się od dna”, „zamykamy to” oraz „idziemy dalej”. Dowiedz się, jak rozpoznać, w jakim momencie się znajdujesz i jak przekazać trudne informacje, by zmobilizować zespół i zachować jego energię. Pełna wersja artykułu dostępna dla subskrybentów.

system merytokracji i charakter w centrum Aby naprawić system merytokracji, postaw charakter w centrum

Idea merytokracji, czyli obsadzania stanowisk zasługą i kompetencjami, jest dziś mocno krytykowana – nazywa się ją mitem czy „alibi dla plutokracji”. Jednak mimo licznych problemów warto ją reformować, a nie porzucać. Klucz do sukcesu to szersze rozumienie „zasług” – nie tylko kompetencje zawodowe, ale też cechy charakteru, takie jak uczciwość, pokora czy empatia.

Problem w tym, że ocena tych cech bywa subiektywna i narażona na uprzedzenia, a w wielu organizacjach stosuje się podwójne standardy. Skuteczne wdrożenie merytokracji wymaga jasnych reguł, przejrzystych procesów oraz konsekwentnego egzekwowania wartości.

Szczególnie ważne jest ocenianie charakteru liderów, ponieważ od tego zależy kultura organizacji, zaufanie i wiarygodność w zarządzaniu. Jak to zrobić skutecznie? M.in. przez formalne kodeksy postępowania, szkolenia, niezależne oceny i transparentność.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!