Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Podróżuje po całym świecie, by rozwiązywać konflikty biznesowe, polityczne, a nawet rodzinne. Strategii negocjacyjnych uczą się od niego prezesi firm z listy Fortune 500. Kim jest Daniel L. Shapiro, który już w maju odwiedzi Polskę?

Daniel L. Shapiro

Osobom na co dzień biorącym udział w negocjacjach Daniel L. Shapiro może wydawać się wyjątkowo optymistyczny. Nawet dyskutując o gwałtownych międzynarodowych konfliktach, mówi z ożywieniem, uśmiechając się i energicznie gestykulując. Ta pewność siebie nie jest przypadkowa: jest jednym z najlepszych specjalistów od negocjacji na świecie.

Shapiro pełni obecnie funkcję dyrektora Międzynarodowego Programu Negocjacji Harvardu i profesora nadzwyczajnego psychologii w Harvard Medical School. Prowadzi zajęcia na słynnym kursie negocjacyjnym harwardzkiego Wydziału Prawa, na który co roku zjeżdżają prezesi, dyrektorzy, politycy i prawnicy z całego świata. Shapiro został zaliczony do grona 15 czołowych profesorów Harvarda. Otrzymał również wiele nagród za swoją działalność naukową, a także wspieranie pokoju na świecie.

Niezależnie od tego, czy współpracuje z liderami firm z listy Fortune 500, rozwiedzionymi małżonkami, czy z wojującymi państwami, Shapiro stosuje to samo podejście do rozwiązywania konfliktów. Po pierwsze, próbuje nakłonić strony sporu do wzajemnego zrozumienia swojej perspektywy. Następnie prosi ich, aby odłożyli na bok różnice.

Stań się lepszym negocjatorem w życiu prywatnym i zawodowym »

Już jako nastolatek zainteresował się negocjacjami. W liceum podróżował przez ówczesną komunistyczną Europę Wschodnią i Środkową. Tak zaczęła się jego fascynacja tym regionem. Gdy upadła żelazna kurtyna, chciał ułatwić zacofanym krajom transformację w kierunku demokracji. Jako student współtworzył z Fundacją Sorosa program nauczania dla młodzieży z byłego bloku sowieckiego. Celem było wyposażenie uczestników w umiejętność rozwiązywania sporów w otwartym społeczeństwie.

Od tego czasu Shapiro podróżuje po całym świecie, by rozwiązywać konflikty i wspierać prowadzenie negocjacji pomiędzy firmami, państwami, a nawet małżonkami. Współpracuje ze Światowym Forum Gospodarczym, z którym udało mu się zgromadzić grupę izraelskich, palestyńskich i innych międzynarodowych liderów politycznych, biznesowych i religijnych, a potem otworzyć ich na dyskusje o wspólnych problemach.

W swojej najnowszej książce, „Negotiating the Nonnegotiable: How to Resolve Your Most Emotionally Charged Conflicts”, podpowiada, jak wypracowywać porozumienie w niesprzyjających warunkach. Pozycja ta zyskała międzynarodowe uznanie wśród wielu środowisk oraz została wyróżniona złotą nagrodą w plebiscycie Nautilus Book Award w 2017 r. Autor nie opisuje w niej sztuczek i trików negocjacyjnych, lecz sięga głębiej – do istoty międzyludzkich konfliktów. Wyjaśnia, w jaki sposób rodzą się spory i jak świadoma kontrola emocji może pomóc nam je rozwiązywać.

Shapiro uważa, że pierwszym krokiem ku pokonaniu impasu jest empatia. To dzięki niej można zrozumieć lęki, obawy, marzenia i pasje swojego adwersarza. Spojrzeć na niego jak na drugiego człowieka – a nie jedynie jak na wroga, który chce nas skrzywdzić gorszą umową, niższą stawką czy niekorzystnym zapisem.

Daniel L. Shapiro już 4 czerwca 2019 r. odwiedzi Polskę. Na zaproszenie redakcji „Harvard Business Review Polska” wystąpi podczas konferencji „Negocjacje w sprzedaży”. Więcej informacji na stronie.

Daniel Shapiro

Ekspert w dziedzinie negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Założyciel i dyrektor Międzynarodowego Programu Negocjacji Harvarda, profesor psychologii Harvard Medical School.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”


Najpopularniejsze tematy