Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Co sprawia, że firmy postępują etycznie?

Producenci szczepionek przeciw COVID‑19 wykazali różny poziom zaangażowania w globalne inicjatywy na rzecz zdrowia publicznego, mające na celu rozszerzenie dostępu do szczepień. Decydującą rolę odegrała wtedy etyczna motywacja liderów.

Przedsiębiorcy mierzą się z jednym z najtrudniejszych testów z przywództwa, gdy muszą wybrać między maksymalizacją zysków a ratowaniem ludzkiego życia.

Firmy farmaceutyczne wygenerowały miliardy dolarów dodatkowych przychodów ze szczepionek przeciw COVID‑19, napędzanych rywalizacją bogatych krajów, które licytowały się o dostęp do preparatów w miarę rozprzestrzeniania się wirusa na całym świecie. W obliczu bezprecedensowego popytu zawierano umowy, zanim jeszcze szczepionki zostały opracowane. Gdy ruszyła ich dystrybucja, rozpoczęło się robienie zapasów – niektóre państwa zgromadziły ilości wystarczające, by kilkakrotnie zaszczepić całą swoją populację. W efekcie miliony dawek przeterminowały się i zostały zmarnowane, podczas gdy w biedniejszych krajach ludzie wciąż czekali na swoją pierwszą szczepionkę.

Według retrospektywnych modeli opartych na danych o dystrybucji szczepionek z 2021 roku, w pierwszym roku ich dostępności można by zapobiec ponad milionowi zgonów w krajach o niskich i średnich dochodach, gdyby szczepionki były rozdzielane bardziej sprawiedliwie. Czy liczba ta wynika wyłącznie z nierówności w dystrybucji prowadzonej przez producentów szczepionek, czy też odegrały tu rolę inne czynniki – takie jak brak odpowiedniego zaplecza chłodniczego lub infrastruktury zdrowotnej – to kwestia wciąż podlegająca dyskusji. Niepodważalne jest jednak, że wiele osób straciło życie, ponieważ szczepionki nie trafiły do tych, którzy ich najbardziej potrzebowali.

Łatwo obwiniać bogate kraje o agresywne zabezpieczanie własnych dostaw, ale nasze badania przeprowadzone w trakcie pandemii i skupione na producentach szczepionek wskazują, że firmy farmaceutyczne mogły zrobić znacznie więcej, by przeciwdziałać tej nierówności.

Naszym zdaniem, brak zaangażowania w inicjatywę COVAX – globalny program mający na celu zapewnienie sprawiedliwego dostępu do szczepień – oraz niewystarczający sprzeciw wobec żądań bogatych państw zapewnienia im większego udziału w dostępie do preparatów to wyraźne zaniedbania wynikające z niewystarczającej odpowiedzialności obywateli korporacyjnych.

W tym artykule przyjrzymy się procesowi wdrażania szczepionek, stopniowi zaangażowania firm w inicjatywę COVAX oraz kluczowej roli liderów korporacyjnych. To właśnie postawy prezesów często decydowały o tym, czy firmy priorytetowo traktowały własne zyski czy globalne zdrowie publiczne.

Jakie decyzje liderów firm farmaceutycznych miały wpływ na ratowanie (lub utratę) milionów ludzkich istnień? Przeczytaj artykuł.

MARKUS SCHOLZ

profesor zarządzania biznesem i odpowiedzialnego zarządzania na Politechnice w Dreźnie

CRAIG SMITH

profesor etyki i odpowiedzialności społecznej INSEAD, kierownik Ethics and Social Responsibility Initiative w INSEAD oraz profesor wizytujący na Uniwersytecie w Birmingham

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy