Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

W tradycyjnym ujęciu nowa firma jest wynikiem wizji i twórczego natchnienia przedsiębiorcy, który wraz z grupą entuzjastów w zaciszu garażu przygotowuje nowy produkt. Kiedy w końcu przedstawia go światu… zwykle przegrywa, gdyż wymarzone dzieło rozmija się z realnymi potrzebami klientów.

Od kilku lat te stare praktyki wypiera nowa metoda rozwijania przedsiębiorstw, zwana szczupłym start‑upem (lean start‑up). Firmy wykorzystujące omawianą metodę zaczynają od poszukiwania modelu biznesowego. Testują hipotezy, korygują je lub odrzucają, bezustannie zbierają opinie zwrotne od klientów, przebudowują produkty i pracują w trybie iteracyjnym. Strategia ta w ogromnym stopniu redukuje ryzyko zaangażowania mnóstwa czasu i pieniędzy we wprowadzanie na rynek produktów, których nikt tak naprawdę nie będzie chciał kupić. W bieżącym numerze Harvard Business Review Polska poświęcamy temu tematowi obszerną sekcję. W tekstach Jak szczupły start‑up może odmienić świat biznesuNajczęstsze błędy przedsiębiorców wyjaśniamy szczegóły nowego podejścia. Natomiast w artykułach 6 mitów na temat venture capital oraz Jak negocjować z firmami venture capital odnosimy się do trudnej kwestii pozyskania partnera i kapitału niezbędnych do rozwoju firmy.

Podejmowanie nowych inicjatyw biznesowych wymaga dobrego zrozumienia rzeczywistego kosztu angażowanego kapitału. Tymczasem w badaniu profesjonalnych finansistów, na temat założeń wbudowanych w modele finansowe służące do oceny szans inwestycyjnych, większość respondentów na żadne pytanie nie udzieliła identycznej odpowiedzi.Problem jest istotny, gdyż założenia pozwalające oszacować koszty kapitału własnego i zadłużenia mają ogromny wpływ nie tylko na rodzaj i wartość korporacyjnych inwestycji, ale też na ogólną kondycję przedsiębiorstw oraz gospodarki. Szczegóły w tekście Czy wiesz, jaki jest koszt kapitału twojej firmy?.

Wydatki marketingowe również są inwestycją. I choć firmy dysponują dziś szeroką paletą nowoczesnych narzędzi planowania działań marketingowych i pomiaru ich efektów, to w wielu przedsiębiorstwach budżety marketingowe wciąż nie są mądrze pożytkowane. Według autorów artykułu Sztuka efektywnego wydawania pieniędzy na marketing, by optymalizować te wydatki, należy najpierw zidentyfikować i przełamać bariery tkwiące w przedsiębiorstwie oraz działach marketingu i zakupów, zmienić nawyki, a następnie zastosować siedem reguł skutecznego zarządzania budżetem marketingowym.

Polecam Państwu także pozostałe artykuły i życzę sukcesów w podejmowaniu nowych inicjatyw biznesowych.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy