Działania określane mianem społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility) traktuje się często jako „pudrowanie wizerunku” i zakamuflowany PR. Nic dziwnego, gdyż tematyka CSR i zajmujący się nią ludzie często trafiają do działów marketingu i PR. Dlatego zarówno firmowi liderzy, jak i menedżerowie powinni zrozumieć, że wszelkie działania, które nie prowadzą do długoterminowych zysków społeczeństwa, są kiepskim wyznacznikiem społecznej odpowiedzialności firmy. Na szczęście coraz więcej polskich przedsiębiorstw doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
Firmy chętnie chwalą się wszelką działalnością pozabiznesową, mającą na celu kreowanie korzyści dla ich otocznia. Nie ma w tym nic złego, bowiem takie podejście nie tylko korzystnie wpływa na postrzeganie firmy na zewnątrz, ale też może prowadzić do pozytywnych zmian w społeczeństwie. Aby jednak rezultaty zostały naprawdę docenione, działania nie mogą być doraźne. Sfinansowanie trawnika to raczej dbanie o walory estetyczne, a nie o środowisko. Podobnie jednorazowa adopcja psa przez właścicieli organizacji to prywatny wybór, a nie zakrojona na szeroką skalę działalność firmy na rzecz zwierząt, którą zarząd powinien się chwalić. Zdarzają się jednak firmy, które tego typu formy aktywności przedstawiają jako przejaw ich społecznej odpowiedzialności.

Zobowiązanie do fundamentalnych zmian
Na szczęście coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z długofalowych korzyści płynących z działań naprawdę zgodnych z ideą odpowiedzialnego biznesu. W niesienie pomocy tam, gdzie ona jest rzeczywiście potrzebna, angażują się już nie tylko duże korporacje i działające przy nich fundacje, ale także małe firmy. Temu podejściu sprzyjają promocja i wspieranie przez międzynarodowe podmioty koncepcji zrównoważonego rozwoju, która zakłada zwiększenie efektywności wykorzystywanych przez gospodarki zasobów (na przykład poprzez prowadzenie działalności produkcyjnej przy mniejszym zużyciu energii elektrycznej bądź dbanie o środowisko). Społeczna odpowiedzialność biznesu jest odpowiedzią firm na wyzwania wynikające z zasad dotyczących zrównoważonego rozwoju. Inicjatywy organizacji na rzecz środowiska i społeczeństwa, które zakładają długoterminowość działania i zobowiązanie do fundamentalnych zmian, mogą tworzyć nową wartość dla firmy i zwiększać jej konkurencyjność. Świadczą bowiem o jej zaangażowaniu, a co za tym idzie – sile.
Zaangażowanie biznesu w działalność zgodną z ideą odpowiedzialnego biznesu ma szczególne znaczenie ze względu na wciąż głębokie dysproporcje w rozwoju społeczeństw na świecie. Z informacji udostępnionych przez Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie wynika, że obecnie ponad 800 milionów ludzi żyje w skrajnym ubóstwie, ponad 1 miliard ludzi nie ma dostępu do czystej wody, a ponad 200 milionów zmaga się z bezrobociem. We wrześniu 2015 roku w Nowym Jorku odbył się Szczyt Zrównoważonego Rozwoju. Światowi przywódcy przyjęli wówczas Agendę na rzecz Zrównoważonego Rozwoju, która zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju i 169 zadań. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2015–2030 służą eliminacji ubóstwa we wszystkich jego formach, zmniejszeniu nierówności i zwalczaniu zmian klimatycznych. Pod celami podpisało się 192 przedstawicieli państw, w tym Polska.